| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > W jaki sposób lepiej słuchać?

W jaki sposób lepiej słuchać?

Jestem menedżerem, który większą część czasu zawodowego poświęca na spotkania, rozmowy i narady. Nie ukrywam, że mam problem ze słuchaniem innych, gdy nie zgadzam się z tezami zawartymi w wypowiedziach. Ogólnie mówię dużo, łapię się często na tym, że przerywam innym lub nie daję dojść do głosu. Po czasie, kiedy analizuję sytuację, dochodzę do wniosku, że tak naprawdę nie wiem, co druga strona chciała mi powiedzieć. Muszę przyznać, że utrudnia mi to skuteczną komunikację. Co mam zrobić, żeby lepiej słuchać?

Często wydaje nam się, że głównym celem w komunikacji jest mówienie. Tymczasem umiejętność słuchania jest obok umiejętności sprawnego posługiwania się słowem podstawą zdolności komunikacyjnych, tak cenionych w większości zawodów. Wielu uważa, że nawet ważniejszą. Istnieje powiedzenie, że Pan Bóg dał nam dwoje uszu i tylko jedne usta, co jest delikatną wskazówką, żebyśmy dwa razy więcej słuchali niż mówili. Jednak skuteczne słuchanie jest sztuką, którą należy opanować, aby stać się dobrym partnerem do rozmów.

Słuchanie nie jest naturalne

Zanim zaczniesz zastanawiać się, jak poprawić swoje zdolności komunikacyjne, warto, byś zdał sobie sprawę z błędnych tez związanych ze słuchaniem:

Teza 1: „Słuchanie jest naturalne”

Zgadzając się z tą tezą, mylimy słuchanie ze słyszeniem. Słyszenie rzeczywiście jest naturalne, gdyż trwa nieprzerwanie nawet podczas snu. Słuchanie natomiast jest procesem rozróżniania odgłosów i stwierdzania, które z nich są znaczące dla nas, a które nie.

Teza 2: „Słuchanie jest bierne”

Nie widzimy efektów słuchania, dlatego wydaje nam się, że wówczas nic nie robimy. Tymczasem w mózgu odbywa się wytężona praca, aby to, czego się słucha, połączyć z poznanymi wcześniej myślami, ideami czy wyobrażeniami. Podczas słuchania mózg porządkuje, przetwarza, rekonstruuje.

Teza 3: „Jeśli się postaram, jestem dobrym słuchaczem”

Większość ludzi znacznie przecenia swoje zdolności w zakresie słuchania. Przeciętnie mówimy z szybkością 120 słów na minutę, podczas gdy myślimy cztery razy szybciej. Ta różnica sprawia, że odbiorca odczuwa zwykle nadmiar czasu, a za tym idą problemy z koncentracją uwagi i pokusa przerywania nadawcy.

reklama

Autor:

praktyk komunikacji społecznej, trenerm i doradca w zakresie public relations

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Alchemia-Inwestowania

doradztwo

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »