| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > W jaki sposób lepiej słuchać?

W jaki sposób lepiej słuchać?

Jestem menedżerem, który większą część czasu zawodowego poświęca na spotkania, rozmowy i narady. Nie ukrywam, że mam problem ze słuchaniem innych, gdy nie zgadzam się z tezami zawartymi w wypowiedziach. Ogólnie mówię dużo, łapię się często na tym, że przerywam innym lub nie daję dojść do głosu. Po czasie, kiedy analizuję sytuację, dochodzę do wniosku, że tak naprawdę nie wiem, co druga strona chciała mi powiedzieć. Muszę przyznać, że utrudnia mi to skuteczną komunikację. Co mam zrobić, żeby lepiej słuchać?

Klaryfikacja

Klaryfikacja pomaga wyjaśnić to, co do tej pory zostało powiedziane. Jest pomocna także w poszukiwaniu dodatkowych informacji. Dzięki klaryfikacji możesz też pomóc rozmówcy dostrzec inny punkt widzenia danej sprawy. W praktyce klaryfikacja to nic innego, jak zadawanie pytań. Pamiętaj przy tym, że pytania mają doprowadzić do lepszego zrozumienia rozmówcy, a nie powodować, że zostaniesz uznany za człowieka wścibskiego.

Odzwierciedlanie

Odzwierciedlanie to pokazanie, że rozumiesz emocje i stan rozmówcy. Odzwierciedlasz poprzez odniesienie się do tego, co wyczuwasz. Na przykład: „Widzę, że jesteś zadowolony z tych planów”, „Wydajesz się być wytrącony z równowagi”. Po co nam odzwierciedlenie? Czasem jest potrzebne, żeby „oczyścić” atmosferę, pozwolić ujść emocjom, aby można było zacząć lub kontynuować rozmowę na temat jakiegoś problemu.

Dowartościowanie

W kontaktach z innymi nie zapominaj, że nie słowa, ale ludzie są najważniejsi. Dlatego wymagają uwagi, szacunku, docenienia. Poprzez dowartościowanie możesz okazać uznanie dla swojego rozmówcy czy jego pracy. Nie chodzi jednak o zwykłe chwalenie, ale o odwołanie się do konkretnych zachowań i działań. Na przykład: „Cieszę się, że ten raport jest tak obszernie i szczegółowo przygotowany. Widzę, że włożyłeś w to dużo pracy”.

Rady dotyczące sztuki słuchania

Oprócz aktywnego słuchania, pamiętaj:

  • Przestań mówić – kiedy mówisz, nie możesz słuchać.
  • Utrzymuj kontakt wzrokowy, to znaczy możliwie często, a przynajmniej co jakiś czas spoglądaj w oczy rozmówcy – to bardzo ważne w kontaktach międzyludzkich.
  • Koncentruj się na słowach partnera – faktycznie słuchaj treści wypowiedzi, a nie skupiaj się na tym, co za chwilę będziesz chciał powiedzieć.
  • Reaguj – zarówno w sposób werbalny, jak i niewerbalny. Okazuj uwagę poprzez mimikę twarzy, dźwięki paralingwistyczne i mowę ciała.
  • Zaakceptuj ciszę – często warto zrobić dłuższą przerwę, szczególnie gdy ktoś mówi o trudnej dla niego sprawie. Jednak należy pamiętać, że wiele osób czuje się niezręcznie w sytuacji, gdy panuje zbyt długa cisza.
  • Zauważ, kiedy należy skończyć mówić – mogą o tym świadczyć niewerbalne zachowania rozmówcy (np. nerwowe kręcenie się na krześle, skierowanie ciała w stronę wyjścia, znużona mina).

Złota rada...

Mniej mów, więcej słuchaj. Ćwicz tę umiejętność, bo nieprzypadkowo powstało przysłowie: „Mowa jest srebrem, a milczenie złotem”. Szczególnie aktywne milczenie.


reklama

Autor:

praktyk komunikacji społecznej, trenerm i doradca w zakresie public relations

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Adwokacka Ratajczak Adwokaci

Kancelaria Adwokacka

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »