| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Kluczowe punkty programu wsparcia zmiany zawodowej

Kluczowe punkty programu wsparcia zmiany zawodowej

Wraz ze wzrostem poziomu świadomości pracowników, a także efektywności dostępnych na rynku programów outplacementowych, coraz więcej osób oczekuje, że ich pracodawca w trudnej chwili zrobi coś więcej poza wręczeniem im wypowiedzenia.

Autorzy kampanii komunikacyjnych towarzyszących zwolnieniom często stawiają sobie bardzo ambitne cele, takie jak wzrost zaangażowania i efektywności zespołu. W praktyce sukcesem można często nazwać projekt, w którym udaje się zbudować w pracownikach zrozumienie dla podjętych decyzji. Dlatego w żadnym komunikacie nie może zabraknąć takich elementów, jak:

  • Przedstawienie decyzji
  • Omówienie jej przyczyn
  • Wskazanie konsekwencji decyzji dla pracowników i firmy
  • Informacja o terminie przesłania dalszych informacji

Bardzo istotne jest także, by komunikacja odbywała się szybko, z wyprzedzeniem przekazów nieformalnych. W razie niespodziewanych wydarzeń komunikaty muszą być redagowane i wysyłane natychmiast, nawet kosztem formy stylistycznej. Ukrywanie prawdy przed pracownikami to największy błąd, jaki można popełnić.

Program wsparcia

Zwolnienia pracowników są sytuacją stresową nie tylko dla osób zwalnianych, lecz także dla tych, którzy je przeprowadzają i komunikują. Ważne jest także wsparcie dla pracowników, którzy zostają w firmie.

Dla głosicieli złych nowin

Większość menedżerów nie bardzo potrafi sobie poradzić ze zwolnieniami, bo często nie wie, w jaki sposób przeprowadzić rozmowę, jak reagować w sytuacji płaczu, słownej agresji, pytań: dlaczego ja? Aby zniwelować napięcie i stres towarzyszące przekazywaniu informacji o zwolnieniu, pomocne jest przygotowanie struktury rozmowy, odpowiedzi na pytania, które mogą pojawić się ze strony pracownika. Istotne jest też zrozumienie tego, co dzieje się z rozmówcą, jakiego typu reakcje mogą pojawić się w chwili otrzymania informacji o zwolnieniu i jak sobie z nimi radzić.

Wskazówki dla dokonujących zwolnień:

1. Podczas rozmowy należy od razu przejść do sedna. Warto podkreślić wkład pracownika we wspólnie realizowane cele oraz jego kompetencje doceniane w dotychczasowej pracy.

2. Nie należy przepraszać za zaistniałą sytuację, użalać się nad podwładnym czy składać nierealnych obietnic. Gdy pracownik ujawnia silne emocje, płacze lub stara się wywrzeć emocjonalną presję na rozmówcę, trzeba wykazać zrozumienie dla jego odczuć, dać mu chwilę na ochłonięcie i uspokojenie się, ale nie pocieszać i nie wchodzić w rolę ratownika.

3. Nie wolno uzasadniać podjętej decyzji błędami popełnianymi podczas pracy ani omawiać jego słabych stron czy braku kompetencji.

4. Dużo łatwiej jest zwalnianej osobie zaakceptować informację o zwolnieniu, gdy widzi, że jego przełożony jest przekonany o braku innej możliwości. Poważnym błędem jest dystansowanie się od decyzji podjętych przez zarząd i tłumaczenie, że tylko wykonuje się polecenia.

5. Jeżeli firma oferuje program wsparcia dla zwalnianych pracowników, istotne jest przekazanie wszystkich informacji, na jaki rodzaj pomocy będą mogli liczyć. W tym momencie może pojawić się pokusa uspokajania pracownika, że inna firma znajdzie mu szybko pracę, co jest poważnym błędem.

reklama

Autorzy:

starszy konsultant, menedżerem oddziału HRK w Poznaniu menedżer PR i marketingu w Grupie HRK

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

La Strada - Fundacja Przeciwko Handlowi Ludźmi i Niewolnictwu

Fundacja podejmuje działania mające na celu zwalczanie handlu kobietami

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »