| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Pracownik na zakręcie

Pracownik na zakręcie

Konsekwencją zawinionego i bezprawnego nieprzestrzegania przez pracownika porządku w procesie pracy jest możliwość zastosowania przez pracodawcę kar porządkowych. Możliwość ukarania – a nie obowiązek – oznacza, że to od woli i decyzji pracodawcy zależy, czy pracownik zostanie ukarany.

Procedura stosowania kar porządkowych

W kodeksie pracy określono dwa terminy, w ciągu których może nastąpić ukaranie pracownika – do dwóch tygodni od powzięcia wiadomości o naruszeniu obowiązku pracowniczego i do trzech miesięcy od dopuszczenia się tego naruszenia.

Oba terminy mają charakter terminów zawitych, co oznacza, że po ich upływie wygasa uprawnienie pracodawcy do zastosowania kary, zaś jej nałożenie jest bezprawne.

Termin dwutygodniowy rozpoczyna swój bieg od chwili, gdy wiadomość o naruszeniu obowiązku pracowniczego podjął pracodawca lub inna osoba upoważniona do stosowania kar lub zobligowana do nadzoru nad pracownikiem, w tym do przestrzegania przez pracownika organizacji i porządku pracy.

Etap I – wysłuchanie

Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu pracownika.

Wysłuchanie pracownika wymaga od pracodawcy zachowania ustnego sposobu przyjęcia do wiadomości wyjaśnień pracownika. Pracownik w tej właśnie formie ma najpełniejsze możliwości wyjaśnienia kwestii spornych, jakie ewentualnie uzasadniają następcze nałożenie kary porządkowej. W tym celu pracodawca powinien stworzyć warunki niezbędne do ustnego wysłuchania pracownika. Pracownik może jednak ograniczyć się do złożenia stosownych wyjaśnień na piśmie, ale może również w ogóle nie skorzystać ze swojego pracowniczego uprawnienia. Każdy z tych sposobów zachowania się pracownika będzie równoznaczny z zachowaniem przez pracodawcę obligatoryjnego wymagania z art. 109 § 2 k.p., w postaci koniecznego uprzedniego wysłuchania pracownika przed zastosowaniem kary porządkowej. Sytuacji tej nie można odwrócić, albowiem pracodawca – jako podmiot zobowiązany do uprzedniego wysłuchania pracownika według treści art. 109 § 2 k.p. – nie może decydować o sposobie czy formie skorzystania przez pracownika z jego ustawowego uprawnienia do wysłuchania go przed zastosowaniem kary porządkowej (wyrok SN z 16 czerwca 1999 r., I PKN 114/99).

Obowiązek wysłuchania pracownika nie oznacza obowiązku osobistego wysłuchania przez pracodawcę. Nie narusza art. 109 § 2 k.p. wysłuchanie pracownika przez inną wyznaczoną do tego osobę niż uprawniona do wymierzenia kary porządkowej (wyrok SN z 9 kwietnia 1998 r., I PKN 45/98).

Jeżeli z powodu nieobecności w zakładzie pracy pracownik nie może być wysłuchany, bieg dwutygodniowego terminu nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu do dnia stawienia się pracownika do pracy. Po ustaniu przyczyny zawieszenia pozostała część dwutygodniowego terminu biegnie od dnia stawienia się pracownika w pracy.

Ponieważ w kodeksie nie przewidziano zawieszenia biegu trzymiesięcznego terminu, należy podkreślić, że nieobecność pracownika przez okres trzech miesięcy uniemożliwia nałożenie kary.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dom Maklerski Banku Ochrony Środowiska SA

Dom Maklerski

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »