| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Czy pracodawcy potrafią zwalniać kulturalnie?

Czy pracodawcy potrafią zwalniać kulturalnie?

Jacek Sroczyński, prezes Boiron

Życiu zawodowemu menedżera towarzyszy niezmiennie angażowanie i zwalnianie pracowników. Zatrudnienie to przyjemne wydarzenie, oparte na wspólnocie celów obu stron. Łączy się z wizją rozwoju osobistego i zawodowego nowego pracownika i firmy. Moment zwolnienia jest natomiast stresem spowodowanym konfliktem interesów. Zachowanie określonych reguł rozmowy rozwiązującej stosunek pracy może przyczynić się do złagodzenia napięcia w tej niekomfortowej sytuacji i pozwolić na zachowanie poprawnych relacji pomiędzy zwalniającym a zwalnianym. Zachowanie pracodawcy nie powinno odbiegać od norm przyjętych podczas spotkań z pracownikami. Należy zadbać o stronę formalną rozwiązania umowy oraz zarezerwować miejsce i czas na spotkanie. Cel spotkania powinien zostać jasno określony, a powód rozwiązania stosunku pracy przedstawiony szczerze. Ważne jest, by wskazać konkretne zachowania będące przyczyną zwolnienia, nie naruszając godności osobistej pracownika. Należy wysłuchać wypowiedzi zwalnianego i ustosunkować się do niej. Obowiązkiem pracodawcy jest zachowanie spokoju i okazanie szacunku osobie tracącej pracę oraz kontrolowanie emocji, które mogą pojawić się podczas spotkania. Jeśli to możliwe, należy zadbać o najbliższą przyszłość zwalnianego i zapoznać go z przysługującymi mu prawami. Pracodawca powinien umożliwić zwalnianemu uregulowanie formalności, uporządkowanie rzeczy, oraz pożegnanie kolegów. Rolą pracodawcy jest poinformowanie zespołu o odejściu pracownika.

Dagmara Sobolewska, dyrektor personalny, członek zarządu PPG Deco Polska

Niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym na to, w jaki sposób firma zwalnia pracownika, jest kultura organizacyjna przedsiębiorstwa, czyli zespół pisanych i niepisanych wartości, norm, zwyczajów i zasad, obowiązujących w firmie. W tych przedsiębiorstwach, w których jedną z wartości jest szacunek i zainteresowanie pracownikami, ich satysfakcja, poczucie przynależności do organizacji, dbałość o pracownika rozpoczyna się na etapie rekrutacji, a kończy w momencie rozstania z pracownikiem.

W mojej firmie proces ten jest przygotowywany z odpowiednim wyprzedzeniem. Czas na przygotowanie pozwala przewidzieć możliwe scenariusze oraz uniknąć trudnych dla obu stron sytuacji. W proces angażowany jest bezpośredni przełożony zwalnianego oraz specjalista HR. Dbamy o komfort spotkania (czas i miejsce). Najważniejsze jednak jest wytłumaczenie pracownikowi powodów decyzji o zwolnieniu. Wyjaśnienie powodów nie sprawi, że pracownik będzie zadowolony z powodu rozstania z firmą, ale przynajmniej nie będzie się czuł skrzywdzony. Zwykle proponujemy pracownikowi korzystniejsze od wymaganych prawem warunki odejścia, wychodzimy mu też naprzeciw w kwestiach organizacyjnych i administracyjnych. Tych, którzy tego oczekują, wspieramy w poszukiwaniu nowej pracy, pomagamy przygotować CV, oferujemy też szkolenia podnoszące kwalifikacje.

Informacja o tym, że ktoś opuszcza szeregi naszej firmy, wraz z podziękowaniem za współpracę, każdorazowo jest wysyłana do całej załogi.

To, w jaki sposób rozstajemy się z pracownikiem, ma ogromne znaczenie dla zwalnianego jak również wszystkich pozostałych pracowników.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Coris Lex Services sp. z o. o.

Ubezpieczenia ochrony prawnej

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »