| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Czy pracodawcy potrafią zwalniać kulturalnie?

Czy pracodawcy potrafią zwalniać kulturalnie?

Jacek Sroczyński, prezes Boiron

Życiu zawodowemu menedżera towarzyszy niezmiennie angażowanie i zwalnianie pracowników. Zatrudnienie to przyjemne wydarzenie, oparte na wspólnocie celów obu stron. Łączy się z wizją rozwoju osobistego i zawodowego nowego pracownika i firmy. Moment zwolnienia jest natomiast stresem spowodowanym konfliktem interesów. Zachowanie określonych reguł rozmowy rozwiązującej stosunek pracy może przyczynić się do złagodzenia napięcia w tej niekomfortowej sytuacji i pozwolić na zachowanie poprawnych relacji pomiędzy zwalniającym a zwalnianym. Zachowanie pracodawcy nie powinno odbiegać od norm przyjętych podczas spotkań z pracownikami. Należy zadbać o stronę formalną rozwiązania umowy oraz zarezerwować miejsce i czas na spotkanie. Cel spotkania powinien zostać jasno określony, a powód rozwiązania stosunku pracy przedstawiony szczerze. Ważne jest, by wskazać konkretne zachowania będące przyczyną zwolnienia, nie naruszając godności osobistej pracownika. Należy wysłuchać wypowiedzi zwalnianego i ustosunkować się do niej. Obowiązkiem pracodawcy jest zachowanie spokoju i okazanie szacunku osobie tracącej pracę oraz kontrolowanie emocji, które mogą pojawić się podczas spotkania. Jeśli to możliwe, należy zadbać o najbliższą przyszłość zwalnianego i zapoznać go z przysługującymi mu prawami. Pracodawca powinien umożliwić zwalnianemu uregulowanie formalności, uporządkowanie rzeczy, oraz pożegnanie kolegów. Rolą pracodawcy jest poinformowanie zespołu o odejściu pracownika.

Dagmara Sobolewska, dyrektor personalny, członek zarządu PPG Deco Polska

Niezwykle istotnym czynnikiem wpływającym na to, w jaki sposób firma zwalnia pracownika, jest kultura organizacyjna przedsiębiorstwa, czyli zespół pisanych i niepisanych wartości, norm, zwyczajów i zasad, obowiązujących w firmie. W tych przedsiębiorstwach, w których jedną z wartości jest szacunek i zainteresowanie pracownikami, ich satysfakcja, poczucie przynależności do organizacji, dbałość o pracownika rozpoczyna się na etapie rekrutacji, a kończy w momencie rozstania z pracownikiem.

W mojej firmie proces ten jest przygotowywany z odpowiednim wyprzedzeniem. Czas na przygotowanie pozwala przewidzieć możliwe scenariusze oraz uniknąć trudnych dla obu stron sytuacji. W proces angażowany jest bezpośredni przełożony zwalnianego oraz specjalista HR. Dbamy o komfort spotkania (czas i miejsce). Najważniejsze jednak jest wytłumaczenie pracownikowi powodów decyzji o zwolnieniu. Wyjaśnienie powodów nie sprawi, że pracownik będzie zadowolony z powodu rozstania z firmą, ale przynajmniej nie będzie się czuł skrzywdzony. Zwykle proponujemy pracownikowi korzystniejsze od wymaganych prawem warunki odejścia, wychodzimy mu też naprzeciw w kwestiach organizacyjnych i administracyjnych. Tych, którzy tego oczekują, wspieramy w poszukiwaniu nowej pracy, pomagamy przygotować CV, oferujemy też szkolenia podnoszące kwalifikacje.

Informacja o tym, że ktoś opuszcza szeregi naszej firmy, wraz z podziękowaniem za współpracę, każdorazowo jest wysyłana do całej załogi.

To, w jaki sposób rozstajemy się z pracownikiem, ma ogromne znaczenie dla zwalnianego jak również wszystkich pozostałych pracowników.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

SmartConsulting S.K.A.

SmartConsulting S.K.A. jest częścią SmartGoup Division, grupy firm powiązanych personalnie i kapitałowo.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »