| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > (Nie)widoczne podstawy powodzenia

(Nie)widoczne podstawy powodzenia

Kultura organizacyjna zawiera wartości, jakimi kierują się członkowie organizacji. Niektórzy menedżerowie upatrują w kulturze firmy potencjalne, ukryte źródła jej sukcesu, inni całkowicie ją ignorują jako coś ubocznego, nieistotnego lub wręcz nieistniejącego. Czy jest więc sens zajmowania się nią? Jeśli tak, to kiedy ją badać? Czy istnieją wartości, które warunkują sukces firmy?

Kultura organizacyjna jest pojęciem wieloznacznym, bardzo różnie określanym. Większość autorów twierdzi, że posiada ona warstwy widoczne (świadome) i utajone (nieświadome). Popularna koncepcja Edgara Scheina mówi o trzech poziomach kultury organizacyjnej:

  1. Poziom założeń podstawowych – nawykowych, automatycznych przeświadczeń o świecie, naturze człowieka, stosunkach międzyludzkich;
  2. Poziom wartości i norm – formalnych i nieformalnych, powstałych na bazie założeń podstawowych;
  3. Poziom artefaktów – obserwowalnych przejawów kultury, takich jak zachowania, wypowiedzi oraz elementy fizyczne, np. organizacja przestrzeni, ubrania, wystrój itp.

Aby kultura mogła trwać, większość jej uczestników musi podzielać znaczną część założeń podstawowych, wartości i norm. W obrębie jednej kultury mogą istnieć subkultury, jednak uczestnicy subkultur muszą podzielać pewną część wspólnych założeń i wartości, które stanowią o spójności kultury i trwałości organizacji.

Kultura organizacyjna jest to coś, co charakteryzuje całą organizację, przenika ją, jest jakby jej osobowością. Podobnie jak osobowość u człowieka, kultura, z jednej strony, stanowi wizytówkę organizacji dla otoczenia, a z drugiej, wewnętrznie spaja firmę, buduje jej tożsamość i siłę. Kultura określa język, ideologię firmy i „religię”, czyli to, co pozwala pracownikom czuć się częścią grupy, organizacji społecznej, uczestniczyć w świecie wspólnych wartości, a co jest szczególnie ważne – w momentach kryzysów. Kultura określa także nieformalne hierarchie, relacje władzy i przyjaźni, zasady włączania do grupy i wykluczania z niej, obszary tabu, zakazy i nakazy, legendy i mity, czyli wszystko to, co charakteryzuje życie społeczności.

System kultury organizacyjnej jest nierozerwalnie spleciony z systemem firmy jako całości, a więc w pewnym sensie stanowi jeden z podsystemów organizacji. „Nośnikami” kultury są ludzie oraz efekty ich działalności.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Stowarzyszenie na Rzecz Systemów Ociepleń

Stowarzyszenie polskich producentów materiałów do wykonywania systemów ociepleń ścian zewnętrznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »