| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Badania kompetencji menedżerskich

Badania kompetencji menedżerskich

Menedżerowie, a szczególnie liderzy, muszą odznaczać się szczególnymi umiejętnościami, wśród których ważne miejsce zajmują umiejętności społeczne. O tym, że badania i rozwój kompetencji menedżerskich są kluczowe dla sukcesu organizacji, nie trzeba przekonywać nikogo. Jak najskuteczniej je badać?

Istnieje pewien zbiór podstawowych kompetencji menedżerskich, które są niezbędne na każdym stanowisku kierowniczym, choć nie na każdym w takim samym stopniu. Specyficznym rodzajem kompetencji kierowniczych są kompetencje przywódcze, kompetencje lidera.

Lider a menedżer

Lider jest kimś więcej niż zwykły menedżer. Nie każdy menedżer jest liderem, ale każdy lider jest menedżerem. Lider prowadzi ludzi, inspiruje ich, jest dla nich wzorem. Menedżer może nieraz ograniczyć się tylko do funkcji organizacyjno-zarządczych, lider wykracza poza nie. Oczywiście na różnych szczeblach zarządzania i w różnych zespołach działania liderów (i menedżerów) oraz kompetencje kierownicze są inne. Jednak zawsze ważne są umiejętności społeczne, takie jak zdolność rozumienia ludzi, skuteczne porozumiewanie się, wpływanie na innych. Im lepszy menedżer, lepszy lider, tym więcej umiejętności społecznych posiada. Podział kompetencji menedżerskich przedstawia tabela 1.

Wymienione w niej kompetencje menedżerskie nie są oczywiście wszystkimi możliwymi, stanowią pewien model, są próbą wyabstrahowania kompetencji najbardziej typowych dla menedżerów, czyli takich, bez których menedżer nie mógłby być menedżerem. Część z nich można zaliczyć także do kompetencji społecznych, część do technicznych, ale mimo to charakteryzują one przede wszystkim menedżerów. Można je pogrupować, tworząc bardziej ogólne kategorie. Ma to duże znaczenie praktyczne przy tworzeniu modeli kompetencyjnych – liczba wszystkich kompetencji opisujących jedno stanowisko nie powinna być zbyt wielka, aby model mógł być użyteczny.

Menedżerowie powinni posiadać również odpowiedni zakres kompetencji technicznych, specjalistycznych (niewymienionych w tabeli 1). Zazwyczaj zakłada się, że im wyższy szczebel zarządzania, tym mniejszy powinien być udział kompetencji technicznych, a tym większy kompetencji koncepcyjnych i zarządzania strategicznego. I odwrotnie – menedżerowie najniższego szczebla potrzebują mniej tych ostatnich, a więcej kompetencji specjalistycznych, technicznych. Jednak wszyscy menedżerowie, niezależnie od szczebla zarządzania, potrzebują znacznych, specyficznych dla swoich funkcji, kompetencji społecznych.

Określenie kompetencji

Kompetencje są własnością ludzi, nigdy nie należą do organizacji, dlatego można powiedzieć, że zarządzanie oparte na kompetencjach jest specyficzną formą zarządzania ludźmi, a dokładniej – zasobami ludzkimi. Jest to jedna z najbardziej systemowych form zarządzania, wywierająca znaczny wpływ na całość organizacji, porządkująca większość (lub całość) działań HRM.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Skrivanek sp. z o.o.

Skrivanek sp. z o.o. jest jedną z największych firm tłumaczeniowych i szkół językowych w Europie Środkowej i Wschodniej.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »