| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Badania kompetencji menedżerskich

Badania kompetencji menedżerskich

Menedżerowie, a szczególnie liderzy, muszą odznaczać się szczególnymi umiejętnościami, wśród których ważne miejsce zajmują umiejętności społeczne. O tym, że badania i rozwój kompetencji menedżerskich są kluczowe dla sukcesu organizacji, nie trzeba przekonywać nikogo. Jak najskuteczniej je badać?

Badanie kompetencji u poszczególnych osób może mieć miejsce w wielu działaniach w obszarze zarządzania ludźmi. Przegląd wybranych metod używanych w przeglądach zasobów ludzkich, rekrutacji i selekcji, ocenach pracowniczych i innych działaniach HRM przedstawia tabela 2. Zostały w niej pokazane najważniejsze zalety i wady tych metod w odniesieniu do badania kompetencji menedżerskich.

Skuteczność różnych metod

Specyfiką kompetencji menedżerskich jest znaczny udział w nich umiejętności społecznych. Kompetencje społeczne i te dotyczące zarządzania ludźmi najlepiej badać, obserwując zachowania badanych osób, które są przejawem tych kompetencji, czyli zachowania w trakcie współdziałania i kierowania. Do tego celu służy obserwacja uczestnicząca i AC/DC. Obserwacja uczestnicząca jest metodą bardzo wartościową diagnostycznie, ponieważ dostarcza danych wprost z miejsca pracy, nie zawsze jednak jest możliwa do zastosowania wobec menedżerów i posiada wiele innych ograniczeń. Sesje AC/DC są z kolei bardzo pracochłonne i czasochłonne, natomiast ich dużą zaletą jest możliwość włączenia do nich innych bardziej szczegółowych metod, takich jak testy psychologiczne, testy kompetencyjne czy wywiady strukturyzowane. Bardzo skuteczną metodą badania kompetencji menedżerskich jest ocena 360 stopni, która nie pozwala wprawdzie na obserwację zachowań, ale jeśli jest prawidłowo i rzetelnie przeprowadzona, dostarcza bardzo wiarygodnych danych na temat zachowań społecznych, ponieważ dane te pochodzą z wielu niezależnych źródeł. Szczególne znaczenie mają tu oceny przełożonego przez jego podwładnych – to właśnie pracownicy przeważnie najlepiej wiedzą, czy ich bezpośredni szef jest osobą o dużych kompetencjach w zarządzaniu ludźmi, czy posiada odpowiedni poziom kompetencji społecznych.

Można zatem stwierdzić, że o ile najlepszą metodą badania kompetencji w ogóle jest AC/DC, o tyle w przypadku kompetencji menedżerskich równie skuteczna może być ocena 360 stopni. Jednakże, aby ocena kompetencji mogła być pełniejsza i trafniejsza, czasami warto zastosować kilka metod.

@RY1@i13/2009/006/i13.2009.006.000.0053.001.jpg@RY2@

@RY1@i13/2009/006/i13.2009.006.000.0053.002.jpg@RY2@

@RY1@i13/2009/006/i13.2009.006.000.0053.003.jpg@RY2@

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Samir Kayyali

Doradca podatkowy, ekonomista, ekspert ds. zarządzania ryzykiem podatkowym; obecnie prowadzi własną praktykę podatkową; doświadczenie zawodowe zdobywał zarówno w międzynarodowych podmiotach świadczących usługi doradcze, jak i polskich kancelariach prawnych i podatkowych; jego praktyka obejmuje w szczególności restrukturyzację grup kapitałowych w celu osiągnięcia optymalizacji podatkowej, sporządzanie dokumentacji w zakresie cen transferowych oraz bieżące doradztwo w podatkach dochodowych oraz podatku VAT.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK