| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Badania kompetencji menedżerskich

Badania kompetencji menedżerskich

Menedżerowie, a szczególnie liderzy, muszą odznaczać się szczególnymi umiejętnościami, wśród których ważne miejsce zajmują umiejętności społeczne. O tym, że badania i rozwój kompetencji menedżerskich są kluczowe dla sukcesu organizacji, nie trzeba przekonywać nikogo. Jak najskuteczniej je badać?

Moda na kompetencje przyniosła duży chaos pojęciowy, którego przejawem jest m.in. bezrefleksyjne nazywanie kompetencjami wszystkiego, co wcześniej było nazywane kwalifikacjami, zdolnościami, wiedzą zawodową, umiejętnościami czy nawet cechami osobowości. Aby spróbować choć częściowo zakreślić granice tego chaosu, można wyróżnić dwa skrajne podejścia do kompetencji we współczesnym ich rozumieniu (oprócz tradycyjnego pojęcia kompetencji jako uprawnień i możliwości). Są to:

  • kompetencje jako „pojęcie-wór”, do którego wrzucamy wszystko, co dotyczy właściwości funkcjonowania pracownika, bez formułowania definicji i badań;
  • kompetencje jako pojęcie charakteryzujące pracownika, ściśle zdefiniowane, uporządkowane i mierzalne.

Pomiędzy tymi biegunami znajdują się różne rozwiązania, modele kompetencyjne, które mogą być w różnym stopniu uporządkowane i w różnym stopniu mogą umożliwiać pomiar kompetencji.

Kompetencje są czymś więcej niż kwalifikacje, które nie zawsze muszą odzwierciedlać się w wykonywanej pracy. Są zdolnościami, umiejętnościami i wiedzą wykorzystywanymi do efektywnego wykonywania zadań w konkretnych warunkach pracy. Muszą zatem przejawiać się w pracy, nie są potencjalne, ale rzeczywiste, realizowane. W takim pojęciu kompetencji mieści się gotowość i chęć pracownika do używania swoich zdolności, umiejętności i wiedzy – bez tego kompetencja nie mogłaby istnieć. Tak więc w pewnym sensie kompetencje muszą zawierać w sobie postawy i motywację, czyli czynniki określające to, że pracownik chce je wykorzystywać w pracy. Kompetencje są całościowymi dyspozycjami człowieka, co oznacza, że wyrastają z jego osobowości oraz indywidualnych cech wrodzonych. Niemożliwe jest skuteczne przyswojenie jakiejkolwiek zdolności lub umiejętności bez oparcia się na własnych predyspozycjach osobowościowo-temperamentalnych. Tak więc, z jednej strony, „wyrastają” z głębi psychiki człowieka, a z drugiej, są bardzo konkretnym urzeczywistnieniem jego zdolności, umiejętności i wiedzy w wykonywanej pracy – w tym sensie są dyspozycjami całościowymi, „przebiegają” przez wszystkie piętra funkcjonowania człowieka jak oś lub struna (zobacz poniżej).

Wachlarz możliwości

W praktyce badanie kompetencji zawodowych nie zawsze może objąć wszystkie trzy elementy przedstawione na rysunku. Ponieważ najważniejszą zaletą kompetencji jest ich „zakotwiczenie” w wykonywanej pracy, największe znaczenie ma badanie zachowań, sposobów działania, wykonywania zadań, komunikowania się z innymi itd. Innymi słowy, najważniejsze i najbardziej praktyczne w badaniu kompetencji są wskaźniki behawioralne, czyli „próbki zachowań”, możliwe do obserwacji i opisu.

Badanie kompetencji należy zacząć od ich zdefiniowania, następnie trzeba je wyskalować, czyli określić liczbę poziomów, które mogą przyjmować, oraz określić ich wskaźniki, czyli to, jakie „przejawy” człowieka, będą świadczyć o posiadaniu przez niego danych kompetencji na danym poziomie. W badaniu kompetencji zawodowych najczęściej stosuje się wskaźniki behawioralne. Ujmując inaczej – aby zbadać poziom kompetencji u konkretnego człowieka, musimy najpierw posiadać pewien model tych kompetencji, który może być stworzony ad hoc, nie musi być modelem kompetencyjnym sensu stricto, ale jest niezbędny, ponieważ stanowi miarę dla badanych kompetencji. Bez definicji, skali pomiarowej oraz wskaźników rzetelne i prawidłowe zbadanie kompetencji nie jest możliwe.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

TC Concept

Firma doradcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »