| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Przeprowadzanie procesu zmian w organizacji

Przeprowadzanie procesu zmian w organizacji

O sukcesie firmy, zwłaszcza w aspekcie inicjowania zmian i przeprowadzania przez nie całych organizacji, decyduje suma zachowań przywódczych - przywództwo staje się obecnie najbardziej pożądaną właściwością.

Ukierunkowana komunikacja

Menedżerowie budujący kulturę zmiany powtarzają jak mantrę dwie zasady: udostępniaj informacje potrzebne innym i zachęcaj ich do otwartego feedbacku. Zarządzający wiedzą, że potrzebna jest informacja o przyczynach podejmowanych działań, zapominają jednak, że wskazanie korzyści czy zagrożeń też należy do ich zadań.

Niektórzy menedżerowie sądzą, że inteligentni pracownicy dopowiedzą sobie sami, co zyskują i co tracą. Uznają, że mówienie o takich sprawach to sztuczny, anglosaski zwyczaj, który obraża ich inteligencję i doświadczenie. Często jednak wtedy mogą spotkać się z zarzutami pracowników, że nie zadają sobie trudu, by postawić się w ich sytuacji, że widzą zmianę jedynie z perspektywy najwyższego kierownictwa (zobacz przykład 2).

W ukierunkowanej komunikacji nie chodzi o jednorazowe wystąpienie zapowiadające projekt, zmianę strategii czy wdrożenie procesu. Chodzi o zaplanowany i kompleksowy proces pozyskiwania sprzymierzeńców.

Monitorowanie mechanizmów i nastrojów

Kiedy zmiany następują jedna po drugiej, pracowników opuszcza zaangażowanie, koncentracja i wola walki. Niektórzy powracają do wrogiego oporu.

Przekształcenia przyjmowane są lepiej, gdy zatrudnieni mają wyznaczone zadania krótko- i długoterminowe, podzieloną odpowiedzialność oraz zidentyfikowane potencjalne zagrożenia. Liderzy nie zapominają o rozsądnym monitorowaniu działań i ich korygowaniu. Umożliwiają dostęp do informacji o postępach i zachęcają do wyłapywania tego, co idzie dobrze, oraz tego, co zdecydowanie przeszkadza. Nie ukrywają trudności, mimo że czasem osłabia to tempo zmian (zobacz przykład 3).

Inspiracje do działania

Wśród działań najwyższego kierownictwa firmy pobudzających zmiany najczęściej wskazywano: stałe i konsekwentne rozwijanie pracowników; zrozumienie, że ludzie mogą się uczyć nowych, złożonych zachowań przez całe życie; częste przekazywanie pracownikom użytecznych informacji dotyczących zmiany; obserwację otoczenia pod kątem okoliczności, które powodują konieczność przeprowadzenia zmian; okazywanie osobistego zaangażowania w proces zmiany; demonstrowanie zachowań, których oczekujemy od innych; wykorzystywanie informacji zwrotnej w celu korygowania strategii zmian; tworzenie organizacji otwartej na zmiany; budowanie pozytywnego poczucia, że zmiana jest konieczna; kreowanie energii dla zmiany oraz tempa jej realizacji; obserwacja emocji i nastrojów w organizacji równie rygorystycznie co innych wskaźników.

Wcześniej głoszono, że kluczową kompetencją skutecznego menedżera jest obszar techniczny oraz wiedza operacyjna o procesach firmy, a wraz z awansem pojawia się konieczność strategicznego myślenia. Nikt nie doceniał interpersonalnych umiejętności lidera. Współcześni liderzy podkreślają, że gwarantem sukcesu na wyższym szczeblu organizacji są zdolności interpersonalne i strategiczne. Bez nich zbudowanie poczucia, że zmiana, mimo trudności, jakie niesie, jest stałym elementem krajobrazu biznesowego, nie byłoby możliwe.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Adrian Goska

Radca prawny, prawnik zarządzający Kancelarii Radców Prawnych Goska&Gortat.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »