| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > W jaki sposób planować i organizować pracę

W jaki sposób planować i organizować pracę

Jestem specjalistą ds. szkoleń w dużej firmie produkcyjnej. Moje obowiązki polegają na dokładnej analizie problemów pracowniczych oraz odpowiednim doborze, zaplanowaniu i koordynowaniu szkoleń. Czasem w natłoku spraw nie mogę nad nimi zapanować. W jaki sposób powinnam zaplanować i organizować pracę własną, aby podnieść swoją efektywność?

ODPOWIEDŹ

Obok motywowania i kontrolowania, planowanie i organizowanie to klasyczne funkcje zarządzania. Planowanie to podejmowanie decyzji o działaniach, które mają zbliżyć nas do zamierzonego celu, natomiast organizowanie obejmuje wszelkie strategie przedsiębiorstwa, pozwalające nam te cele osiągać i tworzyć organizację. Obie funkcje możemy więc analizować pod kątem przedsiębiorstwa jako całości, lecz także pod kątem indywidualnych preferencji i zachowań każdego pracownika. Zarządzanie firmą nie jest zazwyczaj czynnikiem od nas zależnym, jednak głęboko wpływającym na nasze działania, warto więc wymienić elementy budujące wspólny sukces, a są to:

  • klarowna hierarchia organizacyjna,
  • jasne zależności służbowe i zakres obowiązków,
  • określony stopień odpowiedzialności,
  • regulamin firmy,
  • profesjonalnie dobrany, systematycznie szkolony i motywowany zespół.

Osiągnięcie efektów będzie możliwe, jeśli skupimy się na czynnikach, na które bezpośrednio wpływamy, a więc na zarządzaniu sobą w czasie oraz na jakości pracy własnej. Zaangażowanie i usystematyzowanie własnych działań to poprawa wydajności i satysfakcji, a więc osiągnięcie osobistego sukcesu, który w wielu przypadkach zbieżny jest z sukcesem organizacji.

Każdy człowiek ma inny styl działania i pracy, jednak na różnych stanowiskach należy postępować wg ściśle określonych reguł, aby wyeliminować potencjalne błędy, które mogą nas samych i firmę wiele kosztować.

Trzeba więc zdefiniować problemy, nakreślić plan działania i dopiero przystąpić do jego realizacji. Istnieją sytuacje, w których trzeba podejmować ryzyko, a szybkość decyzji to priorytet, jednak w większości przypadków najpierw należy myśleć, a późnej działać.

Środowisko pracy

Podstawą planowania działań i wzmożonej ku temu motywacji jest otoczenie pracy. Ustalenie głównych zasad funkcjonowania organizacji należy do zarządzających, jednak czasem sami musimy doprecyzować pewne fakty. Po pierwsze, warto poznać zależności służbowe, gdyż trzeba wiedzieć, przed kim odpowiadamy i czyją pracę nadzorujemy. Po drugie, należy ustalić możliwości decyzyjne – brak świadomości w tym temacie może być szczególnie groźny, gdyż przez ciągłe dopytywanie możemy być odebrani jako osoby niesamodzielne, a z kolei decydując bez konsultacji, możemy narazić się szefowi czy zespołowi. Najważniejszym jednak aspektem naszej pracy, bez którego nie będziemy w stanie nic zaplanować, jest zakres obowiązków.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krystyna Jolanta Ptasińska

Doradca podatkowy, prawnik. Prowadzi kancelarię podatkową.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »