| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Dlaczego pracodawcy zwalniają

Dlaczego pracodawcy zwalniają

W czasach kryzysu najbardziej przewidywalnym ruchem ze strony pracodawców są redukcje zatrudnienia. Menedżerowie na słowo „kryzys” reagują jak psy Pawłowa na dźwięk dzwonka. Pierwsza myśl, jaka pojawia się w ich głowach, to zwolnienie części załogi. Jest to najlepszy sposób na pokazanie akcjonariuszom, jacy są skuteczni w obniżaniu kosztów działalności przedsiębiorstwa, którym zarządzają.

Panuje powszechne przekonanie, że redukcja zatrudnienia daje bardzo szybkie obniżenie kosztów. Pytania, jakie nasuwają się w sytuacji, kiedy zarząd żąda zwolnień, to: dlaczego dopuszczono do przerostu zatrudnienia? Czy sytuacja przedsiębiorstwa zmieniła się w wyniku zmaterializowania się nieprzewidzianego wcześniej ryzyka? Czy zarząd nie zastanawiał się zanim nastąpił kryzys, że zatrudnienie przewyższa aktualne potrzeby przedsiębiorstwa? Konieczny był kryzys, żeby zwrócić na to uwagę? Chyba warto zatrzymać się na chwilę i zastanowić, czy zwolnienia to jedyne rozwiązanie i czy na pewno daje aż tak spektakularne obniżenie kosztów w długim okresie?

Wczesna reakcja na zmiany

Ekonomia daje duże możliwości w zakresie analizy aktualnej sytuacji firmy. Dostarcza wskaźników umożliwiających stałe monitorowanie sprawności działania, w tym operacyjności przedsiębiorstwa oraz pracochłonności wytwarzania i sprzedaży produktów. Dokładne śledzenie tych wskaźników pozwala odpowiednio wcześnie reagować na negatywne trendy.

Wskaźnik operacyjności

Inaczej jest nazywany wskaźnikiem poziomu kosztów. Informuje on zarząd o kosztach własnych sprzedaży, w których znajdują się między innymi wynagrodzenia pracowników, w stosunku do przychodów netto ze sprzedaży. Wartość tego wskaźnika, w zależności od branży, znajduje się zwykle w zakresie 50–90 proc. Jest to najbardziej ogólny wskaźnik charakteryzujący obciążenie przychodów ze sprzedaży kosztami, dlatego też lepsze efekty uzyskuje się, badając bardziej szczegółowe wskaźniki.

Wskaźnik pracochłonności

Kolejny wskaźnik to wskaźnik pracochłonności. Jest to szczegółowy wskaźnik służący do analizy kosztów wynagrodzeń w stosunku do przychodów netto ze sprzedaży. Jeśli np. jego wartość wynosi 20 proc., oznacza to, że przedsiębiorstwo przeznacza 20 proc. przychodów na wynagrodzenia dla pracowników. W praktyce obok tego wskaźnika dobrze jest obliczyć wskaźnik obciążenia przychodów ze sprzedaży kosztami pracy. Wskaźnik ten uwzględnia dodatkowo inne koszty pracy, np. koszty ubezpieczeń społecznych, koszty szkoleń, delegacji służbowych, koszty dojazdów do pracy, nagrody z zysku oraz koszty rekrutacji.

Wskaźnik kontroli kosztów administracyjnych

Następnym bardzo interesującym wskaźnikiem może być wskaźnik kontroli kosztów administracyjnych, który pokazuje, jaki procent przychodów netto stanowią koszty zarządu. W przedsiębiorstwach przemysłowych wynosi on zwykle kilka do kilkunastu procent. Trzeba zwrócić uwagę, że wartości powyższych wskaźników należy porównywać w czasie oraz z przedsiębiorstwami z branży, w której działamy. Poziomy poszczególnych wskaźników różnią się znacznie, w zależności od branży i innych charakterystycznych cech przedsiębiorstwa.

Wraz z analizą wskaźnikową menedżerowie powinni tworzyć prognozy wielkości sprzedaży i w nich uwzględniać wymagany poziom zatrudnienia lub działania niezbędne do zwiększenia przychodów. Jak widać, bieżąca analiza ekonomiczna daje możliwość wpływania na poziom zatrudnienia zanim dojdzie do konieczności masowych zwolnień.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Gontarek, HUKE Finanse

Firma HUKE Finanse jest multiagencją, która oferuje pełen zakres produktów ubezpieczeniowych i kredytowych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »