| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak zatrzymać pracowników w firmie, aby nie odeszli do konkurencji

Jak zatrzymać pracowników w firmie, aby nie odeszli do konkurencji

Kryzys to wbrew pozorom dobry moment na zmianę pracy - tak twierdzi coraz więcej dobrych pracowników, także tych, postrzeganych przez swoich szefów jako prawdziwe gwiazdy, o których zacięcie walczyli przy redukcjach etatów. To właśnie oni mieli stanowić trzon kryzysowych zespołów. Tymczasem odchodzą rozczarowani zwolnieniami kolegów, brakiem perspektyw rozwoju i zwiększonym obciążeniem pracą. Co zatem robić, aby konkurencja nie kupiła ich za pół darmo?

Podział obowiązków

- Zdecydowałem się na ofertę konkurencji, bo męczyła mnie ciągła niepewność, czy dotychczasowa firma w ogóle utrzyma się na rynku. Mój szef nie miał chyba pomysłu na funkcjonowanie naszego działu przy tak okrojonej obsadzie. Z kolegami zaczynaliśmy sobie skakać do gardeł, bo nikt nie chciał wziąć dodatkowej pracy, którą ktoś w końcu i tak musiał wykonać - tłumaczy specjalista z firmy handlowej.

Nastawienie pracowników zmieni się, gdy będą postrzegali daną sytuację jako rozwiązanie przejściowe. Stąd w komunikacji warto podkreślić, iż przy spełnieniu określonych warunków obciążenie pracą ulegnie zmianie.

Uwaga na emocje

- Dla naszego centrum obsługi klienta rozważamy zlecenie przejęcia całego zespołu. W końcu nie ma sensu budować go od początku, skoro możemy pozyskać za jednym razem kierownika, jego zastępcę i już wcześniej przez nich sprawdzony i wyszkolony zespół ludzi - potwierdza dyrektor HR dużego międzynarodowego przedsiębiorstwa produkcyjnego. Taki czarny scenariusz może spełnić się w każdej organizacji.

Proces zwolnień silnie obciąża psychikę pracowników zarówno tych, którzy żegnają się z organizacją, jak i tych pozostających „na pokładzie”. Warto mieć to na uwadze już na etapie selekcji pracowników do zwolnienia. Warto zastanowić się i wybierać osoby, którym łatwiej będzie odzyskać równowagę psychiczną i osiągać wysokie wyniki. Zgodnie z wynikami badania Gallupa z 2008 r. zaangażowani pracownicy są w 87 proc. mniej skłonni opuścić organizację niż ich niezaangażowani koledzy.

Zwolnienia stają się coraz trudniejsze także ze względu na większe wykorzystanie pracy zespołowej i dotychczasowy nacisk organizacji na integrację. W efekcie pracownicy są coraz bardziej związani nie tyle z samą organizacją, ile ze sobą nawzajem. Zjawisko to obserwuje się szczególnie wśród dwudziestokilkulatków z tzw. pokolenia Y. Inaczej reagują ich poprzednicy z pokolenia X, którzy już doświadczyli zwolnień podczas restrukturyzacji w latach 90. Ich rywalizująca natura i silny instynkt przetrwania sprawiają, iż w sytuacji zagrożenia własnej pozycji rzadko zważają na sentymenty.

Zerwane więzi

Emocjonalna reakcja na zwolnienia części pracowników wynika także z ewolucji naszych oczekiwań co do atmosfery w pracy - jesteśmy bowiem coraz bardziej nastawieni na tworzenie przyjacielskich relacji, które często przenoszą się na grunt osobisty. Dodatkowo przy zwiększonej mobilności geograficznej i rozluźnieniu więzi rodzinnych znajomi z pracy stają się ważną grupą odniesienia. I tak, jak zabiegały o to działy personalne, poczucie przynależności do grupy, w szczególności dla młodych ludzi, stało się silnym czynnikiem retencyjnym.

Ma to swoje poważne konsekwencje dla procesu akceptacji zwolnień przez osoby, które zdecydowaliśmy się utrzymać w organizacji. Trudno bowiem pogodzić się pracownikom ze zwolnieniami, które „rozbijają” ich zawodową, i nie tylko, rodzinę. Młodzi ludzie często akceptowali zatrudnienie tylko ze względu na możliwość pracy z kolegami. W sytuacji rozerwania tych więzi przejdą gdzie indziej razem ze zwalnianymi członkami zespołu.

W tym przypadku warto przyznać, iż nie wszystkimi emocjami będziemy mogli zarządzić. Pracownicy potrzebują wsparcia od doświadczonych, niekiedy nieformalnych liderów w organizacji. Emocjami możemy bowiem zarządzać, gdy zostaną one ujawnione i przedyskutowane. Szczere rozmowy o uczuciach, żalu, rozczarowaniu pomogą pracownikom najpierw się oswoić, a wreszcie poradzić sobie z negatywną energią obniżającą ich motywację.

reklama

Autor:

specjalista w obszarze zarządzania kadrami

Źródło:

INFOR
Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne29.90 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Prawna "Świeca i Wspólnicy"

Kancelaria Prawna „Świeca i Wspólnicy” Sp. k. jest podmiotem intensywnie rozwijającym się na polskim oraz międzynarodowym rynku usług prawnych. Wyróżnia się przede wszystkim postępowym działaniem, które ma na celu zapewnienie kompleksowego wsparcia prawnego oraz biznesowego zarówno dla przedsiębiorców, jak i klientów indywidualnych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »