| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Działaj jak właściciel

Działaj jak właściciel

Kształtowanie współodpowiedzialności i współdecydowania u pracowników jest trudne. Nie zawsze bowiem udaje się w sposób praktyczny i zrozumiały przekazać informacje o wartościach wynikających ze strategicznych celów organizacji wszystkim grupom pracowników. W przypadku DPD Polska na początku te pojęcia okazały się zbyt abstrakcyjne, niedostępne dla ogółu. Jak zatem firma poradziła sobie w tej sytuacji?

Co dalej?

Co dwa lata w DPD przeprowadzane jest badanie zaangażowania pracowników. Badanie to jedna z metod weryfikacji działań zarządczych.

Anonimowa ankieta pozwala na zmierzenie zadowolenia pracowników z zatrudnienia w DPD, z warunków pracy, z komunikacji wewnętrznej. Wskazówki i potrzeby zgłaszane w badaniu pomagają wyznaczać kolejne cele i planować działania. Te procesy odbywają się w grupach fokusowych, co daje pracownikom możliwość wzięcia udziału w procesach decyzyjnych w firmie.

W ostatnich latach zatrudnienie w DPD wzrosło niemal dwukrotnie. Ma to bezpośrednie przełożenie i wymaga innego podejścia do dzielenia się wiedzą w organizacji. W 2009 roku ruszyła Akademia Wiedzy – program, w którym pracownicy dzielą się swoją wiedzą na otwartych szkoleniach. Udział w programie biorą osoby z różnych szczebli zarządzania i różnych pionów firmy. Taki system otwartych szkoleń wewnętrznych również wspiera nasze dwie zasady: współodpowiedzialności i współdecydowania – pracownik sam może skorzystać z wiedzy koleżanek i kolegów, która jest mu potrzebna w codziennej pracy i do rozwoju.

Tempo i skala wzrostu DPD, struktura organizacyjna oraz formy zatrudnienia są także czynnikami kształtującymi kulturę organizacji i komunikację wewnętrzną. Duży napływ nowych pracowników oraz rotacja na stanowiskach produkcyjnych mogłyby być zagrożeniem dla trwałości kultury organizacyjnej. Jednak w DPD każdy pracownik w ramach wdrożenia jest zapoznawany także z kulturą i wartościami firmy, każdy ma w swój zestaw kompetencji wpisane współodpowiedzialność i współdecydowanie.

RYS 1. ZASADY WSPÓŁDECYDOWANIA I WSPÓŁODPOWIEDZIALNOŚCI

@RY1@i13/2009/005/i13.2009.005.003.0004.001.jpg@RY2@

Cykl podejmowania odpowiedzialności

Arkusz obserwacji i rozwoju

Samodzielne doprecyzowanie i zrozumienie potrzeb i celów

Aktywne podjęcie zobowiązania

Realizacja i monitorowanie

Samodzielne sprawdzenie wyników w porównaniu z założeniami

Przyjmowanie konsekwencji

Samodzielna analiza błędów – przyczyn ich powstawania

Tworzenie pomysłów rozwiązań i planów naprawczych

@RY1@i13/2009/005/i13.2009.005.003.0004.002.jpg@RY2@

Rys. 2. Struktura komunikacji pomiędzy podwładnymi a przełożonymi

@RY1@i13/2009/005/i13.2009.005.003.0004.003.jpg@RY2@

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCYJNE ZMIANY W UMOWACH ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

ratalnie.com

Ratalnie.com to marka należąca do Lloyd Financial. Jest odpowiedzią na zapotrzebowanie rynku na łatwo dostępne pożyczki gotówkowe opierające się na polskim kapitale.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »