| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Jak usprawnić pracę zespołową?

Jak usprawnić pracę zespołową?

Kieruję niewielkim zespołem. Zależy mi na tym, aby praca w zespole była efektywna. Jak dotąd, udaje mi się zapobiegać konfliktom, więc zespół pracuje w dobrej atmosferze. Uważam jednak, że brakuje nam „ducha zespołu”, czyli tego, co niektórzy nazywają synergią. Mam wrażenie, że jako zespół nie pracujemy tak efektywnie, jak moglibyśmy. Co mogę zrobić, aby zwiększyć efektywność pracy mojego zespołu?

Gra jednego aktora

Innym procesem, który prowadzi do straty w toku procesu i w rezultacie do obniżenia efektywności pracy zespołowej, jest okazywanie braku zaufania lub nieliczenie się z głosem osób, które są nowe w zespole lub nie zbudowały sobie w nim jeszcze odpowiedniej pozycji. Ich inicjatywy mogą być negatywnie oceniane przez pozostałych lub w ogóle nie są brane pod uwagę, nawet jeśli w tych pomysłach drzemie potencjał.

Do podobnych rezultatów może doprowadzić sytuacja, którą można nazwać grą jednego aktora. W wielu zespołach jest przynajmniej jedna „gwiazda”, czyli osoba bardzo aktywna, dominująca, mająca wiele pomysłów i lubująca się w ich przedstawianiu i forsowaniu. Taki człowiek może doprowadzić do tego, że inni będą zagłuszeni lub sprowadzeni do roli klakierów i potakiwaczy, którzy zgadzają się z pomysłami „gwiazdy” dla świętego spokoju, dla zasady lub po prostu z braku alternatywy.

Dla wysokiej efektywności pracy zespołu ważne jest, aby „gwiazdą” nie był sam menedżer. Jego rola bowiem polega na facylitowaniu komunikacji w zespole, a więc stwarzaniu warunków do zaistnienia synergii.

Menedżer zainteresowany wzbudzeniem synergii w zespole poprzez dbanie o wysoką jakość komunikacji w nim powinien zwrócić uwagę na kilka kwestii:

  • Musi dbać, by osoby posiadające specjalistyczną wiedzę lub unikatowe informacje miały okazję podzielić się nimi ze wszystkimi członkami zespołu. Należy przy tym ułatwiać komunikację między specjalistami z różnych dziedzin, pilnować, aby wszyscy dokładnie zrozumieli znaczenie wspomnianych informacji i specjalistycznego żargonu.
  • Należy umożliwić każdemu członkowi zespołu wypowiedzenie się, zgłoszenie swojego pomysłu, zarekomendowanie własnego rozwiązania. Oznacza to, że menedżer nie może dopuścić do tego, aby praca zespołowa była „grą jednego aktora” lub została zdominowana przez osoby śmiałe i rzutkie, które mogą zagłuszyć swoimi wypowiedziami i pomysłami (niekoniecznie optymalnymi) głosy osób mniej śmiałych.
  • Zgłaszane pomysły powinny być raczej uzupełniane i rozwijane niż po prostu krytykowane. Konieczne jest dbanie o dobrą atmosferę w zespole i niedopuszczanie do zaognienia konfliktów, których zarzewiem może być niekonstruktywna krytyka. Konflikty osłabiają bowiem integrację zespołu, utrudniając osiągnięcie synergii. Ponadto prowadząca do nich niekonstruktywna krytyka powoduje wygaszenie spontanicznej kreatywności i inicjatywy wśród nieumiejętnie skrytykowanych członków zespołu.

reklama

Autor:

autor jest psychologiem-coachem, trenerem

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Równego Traktowania

Realizuje politykę rządu w zakresie równego traktowania, w tym przeciwdziałania dyskryminacji

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »