| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Co zrobić, by pracownicy byli bardziej samodzielni

Co zrobić, by pracownicy byli bardziej samodzielni

Zarządzam zespołem ludzi, którym ciągle muszę pomagać. Czasami mam wrażenie, że jeżeli im czegoś nie powiem, to nie wiedzą, jak to ma być zrobione. Męczy mnie ta sytuacja, ponieważ często zostaję dłużej w pracy, by im pomóc. Chciałbym mieć ludzi samodzielnych. Czy to może zależeć ode mnie? W jaki sposób powinienem z nimi postępować?

Zawód menedżera wymaga twardości, odporności fizycznej i psychicznej, umiejętności zarządzania, asertywności itd. Znam menedżerów, którzy, pełniąc funkcję zarządczą, nie mają chwili dla siebie, ponieważ cały ich czas pochłania rozwiązywanie trudności swoich pracowników. Pamiętam menedżera, który mówił, że w ciągu godziny potrafi odebrać 40 telefonów od swoich pracowników. Znam również takich, którzy tak zarządzają swoimi ludźmi, by mieć czas dla siebie. Kiedyś pewien menedżer powiedział mi: „wiesz, zawsze mam czas dla siebie i dla swoich ludzi. Mało tego, od kiedy mam więcej czasu dla siebie, moi ludzie efektywnie pracują. Ale to jeszcze nic. Najlepsze jest to, że mój szef myśli, że ja w ogóle nie mam czasu, ponieważ mój zespół ma takie świetne wyniki”. I dodał: „zarządzanie to zaufanie, ale, jak wszystko, zaczyna się w głowie”.

Kontrolują, nie mając kontroli

Często słyszę od szefów, że nie mają czasu, bo muszą pilnować pracowników. Wydaje im się, że bez nich podwładni niczego nie zrobią. Muszą ich pilnować i kontrolować, nie ufają ludziom. Uważają, że jeżeli sami czegoś nie dopilnują, to nikt tego nie dopilnuje. Ciągle muszą ich sprawdzać. Im mocniej przełożeni kontrolują swoich pracowników, tym trudniej im zapanować nad nimi. Zwiększają więc jeszcze bardziej kontrolę. Nie śpią po nocach, denerwują się, czasami straszą pracowników i grożą. Niestety, to nie pomaga, pracownicy zamiast bać się, zmieniają pracę. Czy można zatem sprawić, żeby to pracownicy chcieli sami pracować? Czy to możliwe, żeby to oni szukali rozwiązań, by chcieli pracować z własnej nieprzymuszonej woli i czuli się z tego powodu dumni? Każde zachowanie niesie ze sobą konsekwencje. Z równą skutecznością możemy wykreować zarówno pracowników, którzy będą odpowiedzialni, twórczy, szukający rozwiązań, lojalni i oddani firmie, jak i pracowników nieodpowiedzialnych, nielojalnych, nieprzejawiających inicjatywy.

Samospełniające się proroctwo

Na postrzeganie przez nas rzeczywistości ma wpływ wiele czynników, m.in. nasze doświadczenie, wychowanie, wartości, postawy, wiedza, oczekiwania, stan psychiczny, a nawet stan fizyczny. Niesamowite jest to, że te wszystkie czynniki, tzw. filtry percepcyjne, wpływają na to, jak się zachowujemy i postrzegamy zachowania innych osób. Warto skoncentrować się na jednym, bardzo ważnym mechanizmie psychologicznym, a mianowicie samospełniającym się proroctwie.

Autor:

Autor jest psychologiem, trenerem, coachem ICC. Jest konsultantem Time for Team, firmy zajmującej się budowaniem efektywnych zespołów.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Dariusz Dwojewski

Prawnik, specjalista z zakresu prawa pracy i prawa oświatowego

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »