| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Co zrobić, by pracownicy byli bardziej samodzielni

Co zrobić, by pracownicy byli bardziej samodzielni

Zarządzam zespołem ludzi, którym ciągle muszę pomagać. Czasami mam wrażenie, że jeżeli im czegoś nie powiem, to nie wiedzą, jak to ma być zrobione. Męczy mnie ta sytuacja, ponieważ często zostaję dłużej w pracy, by im pomóc. Chciałbym mieć ludzi samodzielnych. Czy to może zależeć ode mnie? W jaki sposób powinienem z nimi postępować?

Jeśli przełożony wobec swoich podwładnych przyjmuje postawę charakteryzującą się tym, że nie ufa im, uważa, że są mało twórczy, mało samodzielni i że powinien ich ciągle kontrolować, sprawdzać i pouczać, zaczyna być wyczulony na te zachowania tych osób, które potwierdzają jego postawę. Częściej widzi, że go oszukują. Mało znaczące sytuacje interpretuje jako naruszenie zaufania. Nie zwraca uwagi, gdy pracownicy zrobią coś sami, tylko widzi to, że nie potrafią sobie z czymś poradzić. Ponadto jest przekonany, że jeżeli są trzymani krótko, są bardziej efektywni. Spostrzeganie menedżera szybko przeradza się w konkretne zachowanie.

Odznacza się ono tym, że mając wrażenie, że podwładni go oszukują, przełożony nie rozmawia z nimi albo jego komunikacja jest bardzo formalna, zdawkowa, nie ma dla nich czasu, o nic nie pyta. Uważając, że są mało samodzielni, nie zleca zadań wymagających samodzielności, bardziej ich kontroluje i częściej krytykuje. Takie zachowanie wpływa na to, że pracownicy nie rozmawiają z nim, nie przejawiają samodzielności i czują się coraz bardziej pomijani. W konsekwencji szef nie może ufać swoim pracownikom, nie może liczyć na ich samodzielność. Skoro nie może im ufać i nie są oni samodzielni, nie może im powierzyć trudnych zadań i musi zrobić je sam. Im więcej robi sam, tym mniej ma czasu dla siebie i innych itd. Najważniejsze jednak jest to, że jest przekonany, że miał rację, wszystkie jego założenia potwierdziły się - nie może ufać swoim ludziom.

Zupełnie inna jest sytuacja, gdy szef ufa pracownikom, uważa, że są samodzielni i prędzej czy później będą wiedzieć, co do nich należy. Z takim nastawieniem częściej widzi zachowania potwierdzające jego postawę. W związku z tym obdarza pracowników większym zaufaniem. Spostrzega, że samodzielnie rozwiązują problemy, przejawiają inicjatywę i wykonują swoje obowiązki. Skoro ma wrażenie, że może im ufać, to przekazuje im więcej informacji o sobie i o firmie, wspólne relacje poprawiają się, ponieważ więcej o sobie wiedzą i nawzajem sobie ufają, ponadto przełożony przekazuje im zadania, które wymagają samodzielności i daje wsparcie, jeżeli tego potrzebują, zadaje więcej pytań i częściej przekazuje informację zwrotną. Pracownicy wiedzą, co mają robić, i robią to coraz lepiej.

Nasze nastawienie ma kluczowy wpływ na to, w jaki sposób zachowujemy się w stosunku do innych. Powinniśmy jednak pamiętać, że nasze zachowania są nieświadome. Dlatego zanim zaczniesz się zastanawiać, dlaczego Twoi ludzie niewłaściwie się zachowują, zobacz, jak Ty zachowujesz się względem nich.

reklama

Autor:

Autor jest psychologiem, trenerem, coachem ICC. Jest konsultantem Time for Team, firmy zajmującej się budowaniem efektywnych zespołów.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Przemysław Dybała

Doradca podatkowy nr 11590

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »