| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Czy można zarządzać wizerunkiem pracownika?

Czy można zarządzać wizerunkiem pracownika?

Mamy problem w firmie z nieodpowiednio ubierającymi się pracownikami. Zastanawiamy się nad wprowadzeniem jakichś zasad, ustanowieniem norm. Na co powinniśmy zwrócić uwagę?

Na podstawie planu

Ubiór pracownika powinien być szczegółowo opracowanym elementem wizerunku firmy, a program go wdrażający gruntownie przemyślany. Większość przedsiębiorców z racji oszczędności, jak też z braku jakichkolwiek koncepcji odkłada w czasie opracowanie takiego planu. Kwestie wizerunku traktowane są powierzchownie, a wybór stroju zrzucany na samego pracownika. Takie podejście w dłuższej perspektywie może jednak zaszkodzić firmie, osłabić w oczach partnerów oraz klientów i doprowadzić do niepowetowanych strat.

Pierwszym krokiem do wyłonienia się specyficznego stylu jest przyswojenie standardowego schematu: ciemny garnitur w odpowiednim kroju, jasna, najlepiej biała koszula, jedwabny krawat w odcieniach bordo, czarne skarpety i buty. Schemat ten jednocześnie w żaden sposób nie ogranicza pracownika - skrywa w sobie wiele różnorodnych możliwości, dzięki którym można doprowadzić do unikania niepotrzebnych wpadek. W końcu wielokrotnie spotkaliśmy się z młodymi adeptami wielkich korporacji ubranych w zbyt małe lub zdecydowanie za duże garnitury z niedopasowanymi dodatkami i gryzącymi się pstrokatymi gadżetami, a widok osobników ubranych w sweter i dżinsy na spotkaniu służbowym nie należy, niestety, do rzadkości. Jeżeli te podstawowe założenie zostaną osiągnięte, można pokusić się o wdrożenie elementów, które będą miały wpływ na budowanie lojalności i przywiązania pracownika do firmy.

Garderoba biznesowa powinna być raczej skromna, ale jednocześnie wykorzystywać najnowsze trendy w modzie. To, że za standard przyjmuje się ciemną marynarkę i białą koszulę, nie oznacza, że zestawienia o podobnej kolorystyce nie są możliwe. Należy się jednak strzec nieumiejętnego łączenia wzorów - zbyt wielu wzorów w jednej stylizacji - garnitur w kratkę, koszula w prążki, a do tego krawat w mocnym odcieniu wywołują wrażenie chaosu. Nie możemy też zapominać o dbałości o najmniejsze szczegóły - zegarek, portfel, wizytownik, aktówka. Przy tym warto zwrócić uwagę, aby przyjąć określoną strategię planowania tych kwestii, taką, która w uzasadniony sposób pozwoli budować wizerunek organizacji.

UWAGA

Zgodnie z wyrokiem NSA z dnia 16 grudnia 1999 roku pracownicy winni ubierać się sami, a jeżeli pracodawca chce, by wyglądali odpowiednio, winien stawiać pracownikom właściwe wymagania poparte adekwatnym wynagrodzeniem.

Wiele korporacji uznaje odpowiedni wygląd swoich pracowników za punkt honoru. Wojciech Kaczorowski z Millennium Banku uważa, że ubiór pracownika rozumiany jako pewien standard estetyczny wynikający z charakteru pracy jest elementem kultury korporacyjnej, której pracownicy muszą przestrzegać. Umiejętność kompletowania garderoby staje się atutem w pracy, a profesjonalny wizerunek podkreśla autorytet menedżera oraz podnosi jego wiarygodność. - Wizerunek pracownika to jeden z elementów, które przynoszą zyski w długim terminie - przyznaje Kaczorowski. Zarządzanie nim jest potrzebne zarówno ze względu na warunki zewnętrzne, czyli budowanie wizerunku, jak i czynniki wewnętrzne, takiej jak budowanie kultury korporacyjnej. Zgadza się z tym Marek Baran z Grupy Allianz Polska. - Ubiór to ważne narzędzie budowy wizerunku firmy, zwłaszcza w przypadku osób zajmujących się sprzedażą, które mają, bezpośredni kontakt z klientami. Jako firma finansowa jesteśmy instytucją zaufania publicznego, a pracownicy są jedną z naszych wizytówek.

W 1991 roku Burroughs i Hallman przeprowadzili badania, które wykazały, że strój w dużym stopniu wpływa na to, jak jesteśmy oceniani. Rezultaty okazały się ze wszech miar zaskakujące - to właśnie dzięki noszonym ubraniom wysyłamy innym sygnały o naszym profesjonalizmie, pozycji w firmie, pewności siebie czy też autorytecie, a równocześnie jesteśmy zatrudniani lub awansujemy. - Myślę, że pracodawcy już dawno dostrzegli wymierne efekty zarządzania wizerunkiem pracownika. Wizerunek w prosty sposób przekłada się na wizerunek całej firmy, jej postrzeganie przez klientów - czy też szerzej - przez osoby pozostające na zewnątrz firmy. Jak dowodzą badania socjologiczne i psychologiczne, efekt pierwszego wrażenia ma niebagatelne znaczenie dla nawiązywania kontaktów - twierdzi mecenas Marcin Jakubaszek z Miller Canfield.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Duże Odszkodowania

Kancelaria odszkodowawcza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »