| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Zarządzanie > Praktyczne aspekty budowania lojalności pracowników

Praktyczne aspekty budowania lojalności pracowników

Beata Bukowska. Autorka jest partnerem w firmie Inwenta, certyfikowanym coachem ICC.Katarzyna Gajda. Autorka jest konsultantem ds. PR w firmie Inwenta.Każdy menedżer zarządzający zespołem przyzna, że o wartości firmy decydują pracujący w niej ludzie. Z tej perspektywy ważna wydaje się więc identyfikacja pracowników z firmą, poczucie bycia jej częścią. W końcu jeśli pracują dla nas lojalni pracownicy, nie musimy obawiać się zmian, jakie zachodzą na rynku pracy, który czasem staje się rynkiem pracodawcy, a czasem wręcz odwrotnie - pracownika.

Pracownikiem być

Jednym w kluczowych elementów budowania lojalności jest czas, kiedy nowy pracownik rozpoczyna pracę w firmie. To najlepszy moment, aby silnie związać go z organizacją. Jak pokazują badania firma, która angażuje się w procesy adaptacyjne, zwiększa o 69 proc. szanse na to, że pracownik zostanie w firmie przez kolejne trzy lata. Dodatkowo pracownicy objęci takim programem osiągają skuteczność o dwa miesiące szybciej i są bardziej zaangażowani w pracę w porównaniu z osobami, którym nie poświęcono czasu w chwili zatrudnienia2.

Warto więc zadbać, aby pracownik przychodzący do firmy poczuł się w niej dobrze już pierwszego dnia. Wiele firm, które stale uzupełniają swoje zasoby, decyduje się np. na organizację spotkań integracyjnych dla nowych pracowników. Jeśli jednak firma jest mniejsza i w danym okresie pracę rozpoczyna w niej jeden lub dwóch nowych pracowników, dobrym pomysłem jest np. przygotowanie podręcznika nowego pracownika, który zapozna go z misją, wizją czy strategią firmy, czy podsunie odpowiedzi na takie pytania, jak np., gdzie rozliczyć delegacje, do kogo się zwrócić w sytuacji awarii komputera. W firmach, w których funkcjonuje intranet, wprowadza się specjalne podserwisy skierowane do nowych pracowników. Miłym gestem jest także przygotowanie mailingu powitalnego, który jest rozsyłany do wszystkich pracowników danej organizacji. Coraz więcej firm decyduje się także na wprowadzenie mentora, który staje się dla nowego pracownika przewodnikiem po firmie.

Zgodność oferty z rzeczywistością

Istnieje kilka czynników mających istotny wpływ na lojalność pracownika. Po pierwsze zgodność oferty rekrutacyjnej z rzeczywistością - zatrudniony wykonuje pracę zgodną z ustaleniami i otrzymuje adekwatne wynagrodzenie. Warto pamiętać także, szczególnie w sytuacji długiego okresu zatrudnienia, o przeprowadzaniu korekt wynagrodzenia. Żadne dodatkowe motywatory nie będą skuteczne, jeśli podstawowa pensja długoletniego pracownika znacząco odbiega od wynagrodzenia nowo przyjętych kolegów.

Świadomość rozwoju i programy lojalnościowe

Tym, co z pewnością motywuje, a tym samym przywiązuje do firmy jest świadomość możliwości dalszego rozwoju zawodowego, jasne ścieżki kariery i awansów, a co za tym idzie, odpowiednio zaplanowane programy szkoleniowe. Dobrym pomysłem wiążącym z firmą okazują się także programy lojalnościowe - np. opcje na akcje, bonus za staż pracy. Nie bez znaczenia są także pozafinansowe motywatory, do których z pewnością zaliczyć można przyjazną atmosferę w firmie, nieformalne spotkania, wyjazdy integracyjne.

Coraz bardziej popularny staje się kafeteryjny system motywacyjny, który elastycznie podchodzi do potrzeb pracowników i pozwala im wybrać te bonusy, na których naprawdę im zależy, np. opieka zdrowotna dla starszych rodziców zamiast dzieci. Dużym zainteresowaniem, szczególnie wśród młodych mam, cieszy się zadaniowy tryb pracy, który stwarza możliwość pracy w domu. Wiele firm inwestuje również w szkolenia z zakresu zarządzania personelem dla kadry kierowniczej. Warto pamiętać, że ludzie przychodzą do firmy, a często odchodzą od menedżera. Dlatego też wyrozumiały szef, który odgrywa rolę autorytetu, od którego można się uczyć, często staje się języczkiem u wagi, w procesie budowania lojalności.

Efektywny program lojalnościowy, który ma odnieść skutek, musi być skrojony na miarę potrzeb. Dlatego też pierwszą zasadą przy jego tworzeniu jest poznanie oczekiwań i pragnień pracowników (np. poprzez badanie satysfakcji, zaangażowania, zbieranie opinii). Trzeba także pamiętać, że zbieranie opinii i poznawanie oczekiwań to proces ciągły, bo tak jak zmienia się sytuacja (gospodarcza, społeczna), tak też pod jej wpływem zmieniają się ludzie. Różnorodność systemów, obok oczekiwań pracowników, podyktowana jest także wielkością, strategią i możliwościami konkretnego pracodawcy.

Jednak bez względu na możliwości firmy - zawsze tym, co sprawdzi się w praktyce, jest otwartość na pracownika i elastyczne dostosowywanie do jego potrzeb. Niektóre firmy decydują się także na niestandardowe rozwiązania, takie jak np. dni wolne z okazji urodzin czy imienin, otwarte dni dla rodzin, w czasie których dzieci mogą zobaczyć, gdzie na co dzień pracują ich rodzice, rodzinne wyjazdy integracyjne.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Krzysztof Krysiński

Ekspert Betafence – systemy ogrodzeniowe, bramy, gabiony.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »