| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Specjalista z językiem czy bez

Specjalista z językiem czy bez

Perfekcyjna znajomość języka angielskiego podczas rozmowy kwalifikacyjnej nie jest już główną kartą przetargową. Ze względu na rosnącą liczbę inwestycji polskich firm na rynkach Europy Środkowej coraz częściej poszukiwani są specjaliści ze znajomością języka rosyjskiego, ukraińskiego czy węgierskiego.

Angielski come back

Angielski jest językiem biznesowym. I chociaż pięć i 10 lat temu francuskie firmy wymagały od swoich pracowników znajomości francuskiego, a niemieckie - niemieckiego, dziś większość korporacji, niezależnie od kraju pochodzenia, stawia na angielski. Nie znaczy to jednak, że dodatkowa znajomość innych języków nie jest mile widziana.

Coraz więcej pracowników kontaktuje się z zagranicą, bo firmy mają swoich dostawców i odbiorców na całym świecie. Każdy handlowiec, specjalista od zakupów czy księgowa muszą porozumieć się z obcokrajowcami. A to wymusza użycie jednego języka.

- Angielski stał się międzynarodowym językiem biznesu, bo wymusiła to globalizacja rynku - mówi Katarzyna Kieszkowska, prezes Lang LTC Sp. z o.o. - Chociaż jest to sprzeczne ze stanowiskiem Rady Europy, która wspiera i promuje wielojęzyczność. Rada chce, żeby kształcono różne języki, tak żeby Europejczycy potrafili odnaleźć się w różnych kulturach.

Wyedukowany szeregowy

Pracodawcy od lat inwestują w językową edukację swoich pracowników. Potrzebują specjalistów, dlatego wychodzą z założenia, że znajomość języka obcego dużo łatwiej nadrobić niż wiedzę i doświadczenie potrzebne na danym stanowisku. Zamiast płacić za błędy niedoświadczonych pracowników, wolą płacić za lekcje angielskiego, niemieckiego czy francuskiego.

Języków obcych w firmach na początku uczyli się głównie dyrektorzy i menedżerowie wyższego szczebla. Dzisiaj pracodawcy inwestują również w edukację językową szeregowych pracowników, zwłaszcza jeśli rozpoznają u nich potencjał rozwojowy, który w przyszłości może skutkować awansem.

W konsekwencji perfekcyjna znajomość języka Szekspira na rozmowie kwalifikacyjnej nie jest już główną kartą przetargową, jak zdarzało się to 10 lat temu. Przeciwnie, jeśli pracownik nie musi pracować w języku obcym już w pierwszych miesiącach, pracodawca może potraktować brak tej umiejętności ulgowo i pozwolić ją nadrobić.

Skąd takie zmiany? Dzisiejszy rynek pracy nie pozwala już pracodawcom przebierać w kandydatach, jak jeszcze kilka lat temu, dlatego muszą uważniej określić priorytety. Wszystko sobie dokładnie skalkulować i najczęściej wychodzi na to, że łatwiej specjalistę doszkolić z języka, niż z poligloty zrobić analityka finansowego, inżyniera czy nawet marketingowca.

Jest jeszcze jeden powód, dla którego pracodawcy inwestują w językową edukację swoich pracowników. Wiele nowinek branżowych, raportów i opracowań dostępnych jest tylko po angielsku. Dlatego w dobie Internetu przepaść informacyjna między specjalistami znającymi języki obce, a szczególnie angielski, a tymi, którzy ich nie znają, będzie się powiększać.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Systim

Księgowość przez Internet – online

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »