| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | WIDEOAKADEMIA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Jak zaplanować szkolenie, aby było skuteczne

Jak zaplanować szkolenie, aby było skuteczne

Niezależnie od branży firmy co roku przeznaczają wysokie budżety na szkolenia. W końcu to najprostszy sposób na zmotywowanie pracowników, poszerzenie ich wiedzy i podniesienie wydajności. To także nieodzowny element popularnego ostatnio employer brandingu, czyli budowania marki pracodawcy.

Koszt związany z przygotowaniem szkolenia przez trenera wewnętrznego jest co najmniej kilkakrotnie niższy niż w przypadku zatrudnienia konsultanta z zewnątrz. Często jednak wiedza merytoryczna konsultantów wewnętrznych jest również mniejsza niż trenerów mających doświadczenie w wielu organizacjach. Z reguły stawia się im zdecydowanie większe wymagania np. dotyczące materiałów szkoleniowych, stąd też dużo wyższa stawka za godzinę szkolenia. Dlatego powszechną praktyką jest, iż w przypadku stanowisk liniowych szkoli się pracowników tzw. siłami wewnętrznymi. Natomiast w przypadku średniej i wyższej kadry zarządzającej korzysta się z usług freelancerów.

Zawsze pojawia się pytanie, w jaki sposób sprawdzić kompetencje trenera. Zanim przystąpimy do wyboru prowadzącego szkolenie, ważne jest określenie, które kryteria jego doboru będą dla nas najistotniejsze: lata praktyki na rynku, doświadczenie biznesowe, lista referencyjna firm, dla których przeprowadzał szkolenie, liczba dni szkoleniowych, zrealizowanych w danym roku, czy może lista publikacji. Warto zweryfikować referencje od osób, które skorzystały z usług trenera lub firmy szkoleniowej czy też freelancera. Dodatkowo można także skontaktować się z samymi uczestnikami szkolenia i zapytać o ich ocenę pozyskanej wiedzy oraz umiejętności.

Często praktyką stosowaną przy wyborze freelancerów jest praktyczne sprawdzenie umiejętności trenerskich w postaci próbki szkolenia, trwającego od jednej godziny do dwóch. Podczas obserwacji trenera w działaniu można przekonać się o jego kwalifikacjach i odpowiednim kontakcie z uczestnikami. W takim spotkaniu uczestniczy najczęściej osoba z działu personalnego oraz przynajmniej jeden z przedstawicieli uczestników szkolenia.

Jeśli decydujemy się na współpracę z firmą zewnętrzną, należy zwrócić uwagę na pierwszy kontakt z klientem. Jeśli wysyłamy ofertę, sprawdźmy, w jakim czasie firma szkoleniowa reaguje na nasze zapytanie, jaka jest procedura przygotowania oferty itp. Wiele firm na rynku organizuje tzw. wizyty konsultantów, które polegają na indywidualnych wywiadach z przyszłymi uczestnikami szkoleń. Pozwala to na bardziej precyzyjne opisanie oczekiwań uczestników. Dodatkowym plusem jest to, że firma szkoleniowa czy trener, odbywając spotkania w organizacji, zapoznaje się z nią, ma możliwość przyjrzenia się jej specyfice i faktycznym potrzebom.

Każda firma, wydając pieniądze na szkolenie, oczekuje możliwości zweryfikowania jego skuteczności. Jest kilka metod oceny skuteczności szkoleń. Najbardziej popularna jest metoda Kirkpatricka (zobacz poniżej).

Narzędzia kadrowego

POLECANE

SKŁADKI ZUS

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Paulina Filipczak-Zawadzka

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »