| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Jak dostosować język do określonej specjalizacji/branży?

Jak dostosować język do określonej specjalizacji/branży?

To w pracy spędzamy większość czasu. Dlatego ucząc się języka obcego, powinniśmy poznawać go w taki sposób, który umożliwi nam posługiwanie się nim właśnie w celach zawodowych. Niestety, takiego języka nie nauczymy się na kursie językowym o charakterze ogólnym.

Po angielsku ironicznie powiemy „mumbo – jumbo”. Takim właśnie mianem określa się „branżowy bełkot”, którym posługujemy się na co dzień w sytuacjach zawodowych, i który – niestety – trzeba umieć przełożyć na angielski. Co więcej, jest to język, z którym nie poradzi sobie większość native speakerów. Nie znają oni wielu pojęć, nie rozumieją znaczeń, nie wiedzą, że słowo używane potocznie może mieć zupełnie inne znaczenie w korporacyjnym żargonie.

Polecamy serwis: HRM - Motywowanie

Czy każdy lektor będzie wiedział, iż słowo „provisions” w ubezpieczeniowym słownictwie oznacza „rezerwy”? Aktuariusz, retrocesja, franszyza integralna, regres, wartość wykupu – to tylko niektóre pojęcia z branży ubezpieczeń, bardzo dla niej charakterystyczne i powszechnie używane w środowisku zawodowym.

Oczekuj jakości adekwatnej do ceny

Język ubezpieczeniowy to przede wszystkim branżowy żargon, używany przez specjalistów ubezpieczeń: brokerów, agentów, likwidatorów szkód, underwriterów, aktuariuszy, reasekuratorów, którzy potrzebują angielskiego do opisywania swoich codziennych czynności zawodowych.

Do tego żargonu trzeba dodać jeszcze zarys słownictwa medycznego, prawniczego, finansowego, motoryzacyjnego – w zależności od specjalizacji ubezpieczeniowej i indywidualnych potrzeb klienta. Z jednej strony, właściwie nie ma takich obszarów życia, które nie wiązałyby się z możliwością zapewnienia im ochrony ubezpieczeniowej, z drugiej – kontekst ubezpieczeniowy pozostaje bardzo specyficzny.

To dlatego kursy językowe o charakterze specjalistycznym są droższe od standardowych. Prowadzenie takiego kursu wymaga wiedzy, a czasem także praktyki w branży. Niełatwo jest znaleźć lektorów, którzy mogą pochwalić się odpowiednimi kompetencjami w branży ubezpieczeniowej lub innej, w zależności od tego, jakim specjalistom kurs jest dedykowany. A jeśli już znajdzie się odpowiedni native speaker lub lektor, zazwyczaj wyceni on swoją pracę wyżej niż młodzi absolwenci kierunków językowych lub lektorzy z niewielkim doświadczeniem i bez wiedzy branżowej.

Używaj języka jak najczęściej

Myślę, że kluczem do sukcesu w nauce języków obcych jest specjalizacja, czyli skupienie się na takich aspektach języka, które są nam najbardziej potrzebne w pracy zawodowej, a przy tym są szczególnie charakterystyczne dla obszaru, którym się zajmujemy. Ponadto, warto szukać, samodzielnie lub z lektorem, takich tematów, które naprawdę nas interesują, a więc po które sięgnęlibyśmy także po polsku.  

Dlaczego ludzie, którzy 20 lat uczą się angielskiego, nadal wpisują polski tekst w wyszukiwarkę, gdy chcą znaleźć informacje na interesujący ich temat? Przecież wpisując hasło po angielsku uzyskają znacznie więcej wyników!

Niestety, często tkwi w nas przekonanie, że tak naprawdę my tego języka nadal nie znamy. I zamiast zacząć go po prostu używać na co dzień – w internecie, w filmach, w książkach i rozmowach z ludźmi – zapisujemy się na kolejny tani kurs języka ogólnego albo języka biznesowego, który w bardzo niewielkim stopniu obejmować będzie specyfikę naszej pracy.

Po raz kolejny czytamy więc o przepłynięciu Kanału La Manche, budowie wieży Eiffla czy niezdrowej żywności. A kiedy trzeba pójść na spotkanie biznesowe z Anglikiem, wysyłamy kolegę.

Porozmawiaj o tym na naszym FORUM!

reklama

Data publikacji:

Aktualizacja: 13.04.2016

Autor:

Zdjęcia

Jak dostosować język do określonej specjalizacji/branży?
Jak dostosować język do określonej specjalizacji/branży?

Wersja PREMIUM Przewodnik po zmianach w VAT i Akcyzie 2016/2017149.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Lubasz i Wspólnicy

Kancelaria Radców Prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »