| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Na jaki rozwój warto wydać swoje pieniądze?

Na jaki rozwój warto wydać swoje pieniądze?

Wybór zawodu trenera pociąga za sobą konieczność ciągłego rozwoju własnych kwalifikacji. Dodatkowe kursy, szkolenia czy studia, poszerzające własny repertuar trenerski, należą do niezwykle drogich inwestycji. Wybór odpowiedniej formy kształcenia też nie jest sprawą zupełnie oczywistą. Do dziś nie rozstrzygnięto sporu o to, czy certyfikat w tym zawodzie jest potrzebny, czy nie. Zamiast więc wymieniać konkretne szkoły trenerskie, spróbujmy przyjrzeć się wybranym umiejętnościom, w których szkolenie warto zainwestować swoje pieniądze.

Trening aktorski - konieczność czy przesada?

Pracy trenera nieodłącznie towarzyszą ciągłe wystąpienia przed audytorium. O tym, jak trudna to sztuka, wie każdy, kto choć raz przemawiał do publiczności. Warto więc udoskonalać swoje zdolności oratorskie, by łatwiej osiągać cele szkolenia i lepiej panować nad jego dynamiką. Propozycji takich zajęć na rynku trenerskim nie brakuje. Z pewnością przydają się szkolenia z efektywnej prezentacji, choć te zdolności zwykle są przez trenerów już dobrze opanowane. Bardziej użyteczne wydają się więc ćwiczenia z elementów retoryki i erystyki. Zazwyczaj mają one charakter warsztatowy, często odbywają się też z użyciem kamery. Ich dużym plusem jest to, że pozwalają na dostrzeżenie własnych manier w zachowaniu i dają konkretne wskazówki co do struktury i formy naszych komunikatów. Podobne zalety prezentują szkolenia z radzenia sobie ze stresem podczas wystąpień (m.in. z emisji głosu czy pracy z oddechem), które polecić można zwłaszcza tym trenerom, których często paraliżuje trema. 

Zobacz również: Ubieganie się o szkolenia indywidualne i grupowe - procedury

Niektórzy, chcąc osiągnąć mistrzostwo w komunikacji, sięgają po trening aktorski. Dziś wielu trenerów dyskutuje, czy tego rodzaju umiejętność jest faktycznie potrzebna. Dlatego też trening aktorski zaleca się raczej osobom pracującym z dziećmi, gdzie większa ekspresja mimiczna i zdolność do odgrywania wielu ról mają duże znaczenie. Pominąć można też szkolenia z analizy mowy ciała. Po pierwsze dlatego, że na ten temat powstały już setki ogólnodostępnych książek, a po drugie - dziś odchodzi się od jednoznacznego rozumienia komunikatów niewerbalnych. To, że ktoś krzyżuje ręce na piersiach, może znaczyć naprawdę bardzo wiele, a w rozwikłaniu tej zagadki lepiej pomoże systematyczna obserwacja, niż pojedyncze szkolenie.

Psychologia w pracy trenera

Nie trzeba kończyć psychologii, by być dobrym trenerem. Warto jednak zdobyć trochę wiedzy z zakresu psychologii społecznej czy organizacji, aby lepiej rozumieć zachowania naszych odbiorców. Umiejętnością, którą z pewnością warto kształcić, jest zarządzanie procesem grupowym i jego dynamiką. Zajęcia o tej tematyce często są częścią trenerskich studiów podyplomowych. Zwykle wzbogacone są warsztatem z radzenia sobie z oporem i innymi trudnymi sytuacjami, jakie mogą ujawnić się w grupie. Dają także wskazówki, jak budować swój autorytet i jakich komunikatów unikać. Niektóre szkoły proponują również warsztaty z analizy transakcyjnej Erica Berne’a - metody, która powinna zainteresować zwłaszcza tych, którzy na co dzień spotykają się z manipulacją. Zamiast jednak od razu zapisywać się na szkolenia, warto najpierw przeczytać książkę autora W co grają ludzie? Psychologia stosunków międzyludzkich. Trenerom sportu i innym osobom pracującym indywidualnie z klientem, poleca się zapoznanie z elementami diagnozy psychologicznej. Szczególnie przydatne w motywowaniu klienta do pracy i określaniu indywidualnych celów treningu są umiejętności określenia typu osobowości, stylu uczenia się, rodzaju temperamentu. Na szkoleniach podejmujących tę tematykę można się też wiele dowiedzieć o sposobach komunikowania błędów oraz motywowania w sytuacjach kryzysowych.

Zadaj pytanie na: Forum Kadry

Źródła:

  • Baczyńska A., Wysocka-Rudzińska A., Jak projektować szkolenia, by spełniały swoją rolę, 2007
  • Herzig M., Psychologiczne uwarunkowania i umiejętności a efektywność pracy trenera, 2002
  • Kuźniak A., Vademecum Trenera, 2010
  • Łaguna M., Szkolenia, 2004
  • Rae L., Planowanie i projektowanie szkoleń, 1999
  • Silberman M., Auerbach C., Metody aktywizujące w szkoleniach, 2004
  • Podręcznik trenera przygotowany w ramach projektu Dobry Trener NGO
  • Raport PARP Diagnoza luk kompetencyjnych trenerów

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Foryś Wojciechowski Spółka komandytowa

Kancelaria Radców Prawnych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »