| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Szkolenia pracowników: twarde czy miekkie?

Szkolenia pracowników: twarde czy miekkie?

Szkolenie pracowników w dzisiejszych czasach staje się normą, a nie wyjątkiem. Mimo wysokiego bezrobocia, pracodawcy często nie mogą znaleźć odpowiednich osób do pracy. Decydują się więc na zainwestowanie w szkolenia, nie zaś w procesy rekrutację, które nierzadko są kosztowne, a zawsze pochłaniają czas.

Szukać czy szkolić?

Pracodawcy, którzy planując strategię rozwoju firmy, widzą, że stanowiska niektórych pracowników są zagrożone, mogą zdecydować się na szkolenie tych podwładnych. Pozwoli to nie tylko na zatrzymanie wartościowych osób w firmie, które znają już specyfikę jej działania, ale też obniży koszty i ryzyko związane z ewentualną rekrutacją. Co ważne, takie decyzje ocieplają wizerunek firmy, wzmacniają więzi załogi, a to z kolei wpływa bardzo korzystnie na funkcjonowanie całej organizacji. W sytuacji, gdy wiele osób po studiach ma problem ze znalezieniem pracy, w związku z czym decyduje się na przebranżowienie, pracodawcy, którzy proponują szkolenia swoim pracownikom zazwyczaj spotykają się z pozytywnym odbiorem. Co więcej, biorąc pod uwagę trendy na rynku pracy i fakt, że niedługo wkroczymy w okres, gdy młodych osób, które dopiero rozpoczynają życie zawodowe, będzie mniej niż dziś, warto pomyśleć o dodatkowych szkoleniach dla pracowników, którzy już są zatrudnieni, a którzy na emeryturę przejdą dopiero w wieku 67 lat.

Zobacz także: Ocena pracowników - bieżąca czy roczna?

Rozwój szkoleń miękkich

Szkoleniowcy rozróżniają dwa główne typy szkoleń: twarde i miękkie. To jednak te ostatnie obecnie najmocniej ewoluują. Do szkoleń miękkich zaliczamy takie, które są związane z pracą w zespole, umiejętnością radzenia sobie ze stresem, asertywnością, motywowaniem, pozyskiwaniem nowych klientów, negocjacjami biznesowymi. Charakteryzują się tym, że rozwijają kompetencje psychologiczne pracowników, pozwalając im lepiej wykonywać swoje obowiązki służbowe, co bezpośrednio przekłada się na zwiększone zyski firmy. Ze względu na to, że firm szkoleniowych kształcących w zakresie umiejętności miękkich jest więcej niż twardych, panuje tu większa konkurencja. Zróżnicowane są ceny, a jakość, niejako wymuszona przez konkurencję, jest coraz wyższa. Trenerzy, aby sprostać wymaganiom rynku, nieustannie pracują nad poprawianiem prezentacji, dostosowując je zarazem do poziomu odbiorców, zakresu ich wiedzy, pełnionych ról w firmie. Na zajęciach są wykorzystywane różne techniki, ćwiczenia aktywizujące, które mają nie tylko sprawić, by szkolenie było ciekawe, ale przede wszystkim efektywne. Tempo prowadzonych zajęć jest w miarę możliwości dostosowywane do odbiorców. Poza tym konkurencja na rynku wymusza na firmach szkoleniowych wdrażanie coraz to skuteczniejszych narzędzi promocyjnych, zwłaszcza w Internecie.

reklama

Autor:

- Zielona Linia 19524, Centrum Informacyjno-Konsultacyjne Służb Zatrudnienia

Źródło:

Zielona Linia

Zdjęcia

Szkolenia pracowników: twarde czy miekkie?. /Fot. Fotolia
Szkolenia pracowników: twarde czy miekkie?. /Fot. Fotolia

Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Monika Jaranowska

Specjalista do spraw kampanii linków sponsorowanych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »