REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak się uczą dorośli?

Ewa Prędka

REKLAMA

Umiejętność uczenia się w dzisiejszych czasach jest kluczowa. Zmieniają się zasady, technologie, cały otaczający świat. Dziś już nikt, przechodząc na emeryturę, nie wykonuje tej samej pracy w ten sam sposób, jak w pierwszym dniu pracy. Konieczne jest więc, aby przez całe życie doskonalić swoje umiejętności i nabywać kolejne, zdobywać nową wiedzę i przekładać ją na praktykę – słowem uczyć się przez całe życie.

Na szczęście najnowsze wyniki badań dowodzą, że powszechne przekonanie o obniżaniu wraz z wiekiem sprawności intelektualnej jest mylne. Dowiedziono, że ludzie mogą rozwijać swoje zdolności umysłowe do później starości, pod warunkiem, że metody edukacji są dostosowane do poziomu i właściwości ich sprawności intelektualnej. Dorośli, ucząc się, posługują się inteligencją skrystalizowaną – wykorzystującą nabyte doświadczenia i nawyki umysłowe, swoje strategie myślenia i organizacji wiedzy.

WAŻNE

Warunkiem osiągania postępów w uczeniu się jest nieustanna aktywność umysłowa. Tak jak ćwiczenia fizyczne utrzymują nasze ciało w dobrej kondycji, tak ćwiczenia umysłowe zapewniają długotrwałą zdolność uczenia się. Dlatego też, jeśli zależy nam na tym, by nasi pracownicy rozwijali swoje zdolności i umiejętności, musimy im ciągle zapewniać możliwości nieustannego doskonalenia się.

Badania E.L. Thorndike’a nad uczeniem się dorosłych udowodniły, że dorosły analfabeta o niskiej inteligencji potrafi uczyć się podstawowych umiejętności szkolnych szybciej niżby to próbował robić w wieku od 10 do 12 lat. Prowadząc inne badania, Thorndike zauważył, że zdolność uczenia się języka pomiędzy 22 a 40 rokiem życia zmniejsza się jedynie o około 20 proc. Zaobserwował również, że dorośli, ucząc się, wykazują większe zainteresowanie nauką, a w związku z tym mają silniejszą motywację wewnętrzną do uczestnictwa w procesie uczenia się, co skutkuje lepszymi efektami.

Najszybciej i najsprawniej dorośli uczą się tego, co wydaje się im celowe, pożyteczne i przydatne. W pracy, która stawia wysokie wymagania, pracownicy są w stanie osiągnąć wiele. Taka praca zapewnia człowiekowi, mimo zaawansowanego wieku, wysoki poziom sprawności intelektualnej w dziedzinach, w których specjalizował się przez lata.

Efektywność uczenia się dorosłych

Uczenie się dorosłych jest efektywniejsze wówczas, gdy mogą oni porównać zdobywaną wiedzę do swojej praktyki, czyli gdy elementy wiedzy deklaratywnej (opisu – jak jest?) łączą się z wiedzą proceduralną (co należy zrobić?) i wyjaśniającą (dlaczego?). Skuteczność uczenia się zależy również od struktury proponowanej wiedzy, od tego, na ile w procesie uczenia się dorośli mogą wykorzystać dotychczasowe umiejętności, nawyki, postawy. Trudniej jest je zmienić, niż tworzyć nowe. Uczenie się dorosłych można porównać do pracy komputera – każde nowe oprogramowanie musi pasować do już zainstalowanych. Każda nowa wiedza, umiejętność musi pasować do już zdobytej wiedzy lub posiadanych umiejętności.

Badając efektywność uczenia się dorosłych, dowiedziono również, że uczą się oni efektywniej w wybranym przez siebie tempie niż pod presją czasu. Potrafią również skompensować pogarszającą się z wiekiem pamięć mechaniczną, wykorzystując pamięć logiczną.

Z wiekiem spadają zdolności pamięci krótkotrwałej (badania wykazały, że osoby 70-letnie uzyskują średnio wyniki 7–10 razy gorsze w testach polegających na zapamiętywaniu, niż osoby w wieku lat 20). Z tego względu osoby starsze potrzebują większej liczby powtórzeń i mniejszych jednorazowych porcji materiału oraz częstszych przerw między „jednostkami lekcyjnymi”. Wraz z wiekiem pojawiają się również zmiany w pamięci długotrwałej – dotyczy to w znacznym stopniu szczegółów, a nie ogólnych zasad, prawidłowości i pojęć. Ustrukturyzowany i powiązany logicznie materiał jest przyswajalny znacznie lepiej.


Według M.S. Knowlesa dorośli:

  • muszą wiedzieć, dlaczego potrzebują się uczyć (jaki jest cel nauki),
  • chcą i potrzebują uczyć się przez doświadczenie,
  • podchodzą do uczenia jak do rozwiązywania problemów,
  • uczą się najlepiej wtedy, gdy temat jest dla nich wartością bezpośrednią.

Uczenie się dorosłych będzie ponadto efektywniejsze, jeśli uwzględni osobiste preferencje i sposoby uczenia się danej osoby – jednym słowem, styl uczenia się.

Style uczenia się

Każdy z nas preferuje określony styl uczenia się. Wystarczy przypomnieć sobie, jak ludzie uczą się używania nowego sprzętu, np. telefonu komórkowego, innego niż posiadamy do tej pory. Jedni zanim włożą kartę SIM i uruchomią telefon, przeczytają całą instrukcję – od deski do deski. Ktoś będzie czytał instrukcję i na bieżąco sprawdzał, jak to działa. Kolejne osoby włączą telefon i zaczną próbować, co się dzieje, gdy naciskają poszczególne klawisze. Inny znajdzie w otoczeniu kogoś, kto ma już taki telefon i poprosi, by mu pokazał „co i jak”. Znajdzie się i osoba sprawdzająca wszystkie możliwe funkcjonalności i zastanawiająca się, jak je wykorzystać. Ktoś inny będzie jedynie wykorzystywał możliwość dzwonienia, nawet nie wiedząc, co mógłby jeszcze zrobić... Każde takie postępowanie odzwierciedla po prostu indywidualny styl uczenia się.

Wyróżnia się cztery główne style uczenia się: aktywny, refleksyjny, teoretyczny i pragmatyczny.

Styl aktywny (empiryk)

Ten styl jest preferowany przez osoby, które uczą się najlepiej poprzez działanie. Takie osoby wybierają przede wszystkim formy nauki oparte na własnym doświadczeniu lub doświadczeniu innych uczestników szkolenia. Ludzie tego typu często kierują się emocjami, lubią rozmawiać o uczuciach, stronią natomiast od rozważań teoretycznych.

Styl refleksyjny (kontemplator)

To styl dla tych, którzy uczą się poprzez ocenę skutków działania, kiedy mogą obserwować działania innych i zastanowić się, co się wydarzyło i dlaczego. Oczekują bezstronności i sami są bezstronni. Ich własna obserwacja jest podstawą do wyrabiania opinii. Zwolennicy stylu refleksyjnego najchętniej występują w pozycji obserwatora.

Styl teoretyczny (teoretyk)

Jest on charakterystyczny dla osób uczących się na podstawie prezentowanych przez trenera gotowych modeli teoretycznych; mają analityczne i konceptualne podejście do nauki. Osoby te nie są nakierowane na ludzi, raczej na rzeczy lub symbole. Ponieważ mają silną potrzebę autorytetu, chętnie przyswajają wiedzę trenera bądź ekspertów. Nie lubią „zbędnego teatru”.

Styl pragmatyczny (pragmatyk)

To styl dla osób, które uczą się najlepiej w sytuacji, kiedy występuje bezpośrednie ogniwo łączące rozważane zdanie z problemem praktycznym lub możliwością wykonania praktycznego ćwiczenia. Lubią eksperymentowanie. Możliwość natychmiastowego zastosowania zdobytej wiedzy jest podstawą ich sposobu nauki.

Cykl Kolba

Od lat zastanawiano się, jak poradzić sobie z tak dużą różnorodnością sposobów uczenia się ludzi. W każdej grupie znajdują się bowiem osoby reprezentujące wszystkie style uczenia się. Ważne jest stwarzanie takich możliwości uczenia się, aby ludzie reprezentujący różne style uczenia się mieli szansę zrealizować postawione przed szkoleniem cele. Najłatwiej zrobić to, wykorzystując model opracowany w połowie lat 70. przez Davida Kolba.


Według Kolba uczenie się jest procesem nieustannej modyfikacji uprzedniego doświadczenia przez doświadczenie następujące po nim. Nowa wiedza i umiejętności nie zapisują się jak znaki na „czystej kartce umysłu”, lecz wchodzą w interakcje z tym, co dana osoba już wcześniej posiadała. Kolejne doświadczenia wzbogacają nas i powodują, że nowe informacje przyswajane są szybciej niż ma to miejsce np. w przypadku zdobywania wiedzy przez bierne słuchanie. Kolb zaproponował, by na proces uczenia się patrzeć jak na pewien cykl, w którym główną funkcję stanowią doświadczenie jednostki i jego analiza. Ponadto wyróżnił w swym cyklu cztery etapy:

  • doświadczenie – umożliwienie przeżycia konkretnego doświadczenia (np. podczas nauki zasad obsługi klienta – stworzenie możliwości obsługi klienta),
  • refleksja – doświadczenie poddawane jest analizie, ujmowane z różnych perspektyw (np. co było dobrze, co należy zmienić, jak się zachowywał klient, jak zachował się obsługujący, jaki jest efekt),
  • konkluzja – wyciągnięcie wniosków z doświadczenia i refleksji (np. jak należy obsługiwać klienta, o czym trzeba pamiętać, jakie są zasady profesjonalnej obsługi),
  • sprawdzenie – aktywne eksperymentowanie; uczący zmienia swoje zachowanie i zaczyna eksperymentować z nową wiedzą, by sprawdzić, czy nowo wypracowane teorie są przydatne (np. przećwiczenie nowego sposobu obsługi klienta).

Aby proces uczenia się był efektywny, ważne, by wystąpiły w nim wszystkie cztery etapy cyklu.

Formy i metody pracy

Aby uczenie się było skuteczne, należy dobrać odpowiednie formy i metody nauczania. A możemy mówić o nauczaniu samodzielnym, indywidualnym w małych lub dużych grupach.

Nauczanie samodzielne

Nauczanie samodzielne to indywidualne zdobywanie wiedzy i umiejętności przez pracownika w preferowanym stylu (przez czytanie, słuchanie, oglądanie, samodzielną pracę itp.). W krótkim czasie może być bardzo efektywne, ponieważ motywacja pochodzi z wewnątrz osoby – ona sama chce się nauczyć. Długofalowo motywacja do uczenia może spadać. Ponieważ jedyny element kontroli stanowi sam dorosły, może się zdarzyć, że źle się nauczy.

Nauczanie indywidualne

Nauczanie indywidualne umożliwia dostosowanie się do tempa uczenia się danej osoby, jej stylu uczenia się, odpowiedzenie na jej rzeczywiste potrzeby. Bywa zwykle bardziej kosztowne niż nauczanie zespołowe. Może przybierać różne formy:

  • Mentoring – partnerska relacja między mentorem a pracownikiem zorientowana na odkrywanie i rozwijanie potencjału pracownika. Opiera się na inspiracji, stymulowaniu i przywództwie. Mentorem może być przełożony bądź ekspert w danej dziedzinie. Z mentoringiem mamy do czynienia, gdy starszy, bardziej doświadczony kolega udziela rad; demonstrowane przez niego zachowania stanowią wzorzec do naśladowania.
  • Staże – uczenie się w miejscu pracy. Warunkiem efektywności stażu jest szczegółowe przygotowanie i określenie jego celu. Staż można odbywać za granicą, we własnym kraju, a nawet we własnym zakładzie, zmieniając na jakiś czas miejsce pracy.
  • Coaching – doskonalenie kompetencji zawodowych lub osobistych w obszarze, który chce rozwijać sam pracownik. Polega na wzmacnianiu pracownika, tak aby mógł zyskać większą samoświadomość, przejąć większą odpowiedzialność za dany obszar życia i samodzielnie dokonać planowanych zmian. Coaching wspiera pracownika w stawaniu się tym, kim chce być.
  • Powierzanie zadań i stanowisk – może być kształcące, o ile zostanie dobrze zaplanowane i na zakończenie omówione.
  • E-learning – nauczanie z wykorzystaniem sieci internetowych i internetu. Jest wygodny dla pracownika, można z niego korzystać w dowolnym czasie i miejscu, a ponadto pracować we własnym tempie. Wymaga od pracownika sporej motywacji do nauki.

Nauczanie w małych grupach

Nauczanie w małych grupach jest zapewne najczęściej stosowaną formą kształcenia pracowników. Mała grupa ułatwia indywidualne podejście do każdego pracownika, daje możliwość stwarzania i wymiany doświadczeń. Wśród form wyróżniamy m.in. szkolenia, wykłady i seminaria.


Szkolenia to spotkania w celu przekazania wiedzy, wypracowania rozwiązań, nauczenia nowych umiejętności. Szkolenie może być otwarte (dla wszystkich chętnych), zamknięte (dla wskazanych, wybranych pracowników). Może być organizowane wewnętrznymi siłami pracodawcy lub przez firmę zewnętrzną. Szkolenie pozwala na zastosowanie metod aktywizujących (które są o 70 proc. skuteczniejsze niż wykłady) i wielość powtórzeń. Aby szkolenie było skuteczne, musi uwzględniać ćwiczenia i doświadczenia na miejscu pracy. Dlatego dobrą praktyką jest, gdy szkolenia są wielomodułowe, przedzielone przerwami, w których pracownik ma szanse na wypróbowanie nabytych umiejętności i wiedzy w praktyce. Podczas kolejnego spotkania omawiane są doświadczenia pracowników z miejsca pracy.

Wykłady, czyli ustne przekazywanie wiedzy. Często podczas wykładu stosuje się pomoce audiowizualne (prezentacje, pokazy filmów). Dziś wiele wykładów można obejrzeć, korzystając z internetu.

Seminaria to metoda nauczania polegająca na nauczaniu z czynnym uczestnictwem pracowników, którzy samodzielnie opracowują część zagadnień i następnie przedstawiają swoje opracowania w postaci prezentacji, referatu lub w inny sposób. Pracownicy biorą aktywny udział w dyskusji nad danym zagadnieniem, wykazując się posiadaną wiedzą. Dziś dostępne są również za pomocą internetu (webinarium).

Nauczanie w dużych grupach

Nauczanie w dużych grupach umożliwia szybkie przekazanie wiedzy wielu osobom. Minusem jest często niemożność przećwiczenia zdobytej wiedzy i odniesienie jej do indywidualnej praktyki. Zaletą wydają się względy finansowe (koszt organizacji takiego szkolenia rozkłada się na wiele osób), ale długofalowo może się okazać, że efektywność tej formy jest niższa, niż oczekiwaliśmy.

Warunki efektywności uczenia się dorosłych

W procesie uczenia się dorosłych należy zadbać o właściwe warunki sprzyjające efektywności całego procesu:

  • świadomość celu uczenia się,
  • wzbudzenie motywacji do samodoskonalenia siebie,
  • stworzenie możliwości porównania zdobywanej wiedzy z dotychczasowymi doświadczeniami,
  • stworzenie możliwości zastosowania zdobywanej wiedzy i umiejętności w praktyce,
  • brak presji czasu,
  • dostosowanie sposobu uczenia się do osobistych preferencji i możliwości rozwojowych uczącego,
  • uwzględnienie potrzeby samodzielnego podejmowania decyzji przez uczącego się.

Treść jest dostępna bezpłatnie,
wystarczy zarejestrować się w serwisie

Załóż konto aby otrzymać dostęp do pełnej bazy artykułów oraz wszystkich narzędzi

Posiadasz już konto? Zaloguj się.
Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Uprawnienia rodzicielskie
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Ile tygodni urlopu macierzyńskiego można maksymalnie wykorzystać jeszcze przed porodem?
nie ma takiej możliwości
3
6
9 - tylko jeśli pracodawca wyrazi na to zgodę
Następne
Kadry
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 300 zł do 1200 zł: tyle wyniesie bon energetyczny. Od czego będzie zależeć jego wysokość?

Od 300 zł do 1200 zł – taką wartość ma mieć bon energetyczny wypłacany gospodarstwom domowym w drugim półroczu 2024 r. Cena prądu dla gospodarstw domowych wyniesie 500 zł za MWh.

Wczasy pod gruszą 2024 r.: Ile w budżetówce, firmach prywatnych. Jak u nauczycieli? Ile u mundurowych?
Igrzyska olimpijskie za mniej niż 100 dni! Polscy sportowcy będą walczyli o medale ale też o olimpijską emeryturę

Gdzie odbędą się igrzyska olimpijskie w 2024 roku? Ile obecnie trwają igrzyska olimpijskie? Kiedy odbędą się najbliższe igrzyska olimpijskie? Jakie dyscypliny na igrzyskach? Gdzie będą igrzyska 2028? Ile wynosi emerytura olimpijska w 2024? Komu przysługuje emerytura olimpijska?

Rząd: 10 dodatkowych dni urlopu wypoczynkowego dla opiekunek. Pracownicy: My też chcemy 36 dni urlopu

Opiekunowie pracujący w żłobkach otrzymają przywilej w postaci 10 dni dodatkowego urlopu wypoczynkowego rocznie. Wywołało to reakcję innych pracowników "My też chcemy 36 dni urlopu wypoczynkowego rocznie".

REKLAMA

2 dni lub 16 godzin za połowę wynagrodzenia. Pracodawca nie może odmówić

Pracownik może wykorzystać zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej w określonych sytuacjach. Kodeks pracy wymienia pilne sprawy rodzinne spowodowane chorobą lub wypadkiem, jeżeli jest niezbędna natychmiastowa obecność pracownika.

Prace interwencyjne PUP - co to? Jakie to korzyści dla pracodawcy i bezrobotnego?

Czym są prace interwencyjne z PUP? Dlaczego warto skorzystać z tego wsparcia z urzędu pracy? Jakie korzyści ma bezrobotny, a jakie pracodawca? Ile wynosi refundacja wynagrodzenia?

1780,96 zł brutto do 19 kwietnia 2024 r. dla tej grupy emerytów

W piątek, 19 kwietnia 2024 r., na konta 6,6 mln emerytów trafi ponad 11 mld złotych. Tego dnia ZUS przeleje kolejną transzę trzynastych emerytur.

Policjant chciał uzyskać dodatkowy płatny urlop bo pracował gdy był smog. Czy uzyskał?

Przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Gliwicach toczyła się ciekawa sprawa, która trafiła tam na skutek wniesienia przez policjanta A.K. skargi na decyzję Komendanta Wojewódzkiego Policji. Dlaczego policjant wniósł skargę? Ponieważ decyzja nie była wydana po jego myśli. Mianowicie Komendant nie przyznał policjantowi dodatkowego płatnego urlopu, o który ten wnosił. Policjant chciał dostać urlop ze względu, na jego zdaniem, pracę w szkodliwych dla zdrowia warunkach - gdy stężenie SMOGU było wysokie.

REKLAMA

Zmiany w kodeksie pracy co do BHP - dotyczą wielu branż

To będzie nie mała rewolucja dla takich branż i rodzajów pracy jak: praca przy produkcji i stosowaniu pestycydów, produkcji i przetwórstwie tworzyw sztucznych, w przemyśle gumowym, farmaceutycznym, metalurgicznym, kosmetycznym, w budownictwie, w placówkach ochrony zdrowia, w zakładach fryzjerskich, kosmetycznych i warsztatach samochodowych. Dlaczego? Ponieważ Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało kolejny już projekt zmian w zakresie prawa pracy. Tym razem chodzi o pewne czynniki oraz procesy stwarzające szczególne zagrożenie dla zdrowia lub życia pracowników. Trzeba będzie zmienić rejestry prac i pracowników.

Trzęsienie ziemi w Poczcie Polskiej. Tysiące osób ma stracić pracę

Poczta Polska, narodowy operator pocztowy, planuje wprowadzić istotne zmiany w swojej strukturze zatrudnienia i funkcjonowaniu placówek. Według doniesień prasowych, spółka zamierza znacznie ograniczyć liczbę pracowników oraz zmniejszyć liczbę otwartych okienek i skrócić godziny pracy swoich urzędów.

REKLAMA