| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Na co zwrócić uwagę, wybierając zewnętrzną firmę szkoleniową?

Na co zwrócić uwagę, wybierając zewnętrzną firmę szkoleniową?

Podjęliśmy w firmie decyzję o skorzystaniu z usług firmy doradczo-szkoleniowej, która ma przeprowadzić szkolenia z zakresu sprzedaży. Moim zadaniem jest jej wybranie. Czym powinnam się kierować, by wybrać kompetentnego partnera?

Badanie potrzeb

Bardzo istotną, jeśli nie najważniejszą, rolę w przygotowaniu i przeprowadzeniu szkolenia odgrywa trafna identyfikacja potrzeb szkoleniowych. Z reguły przeprowadzają ją ci sami trenerzy, którzy następnie prowadzą zajęcia. Dzięki temu są w stanie przygotować wartościowy i atrakcyjny trening oraz realnie wpłynąć na oczekiwane zmiany w organizacji. Proces analizy potrzeb szkoleniowych opisuje praktycznie każdy podręcznik dla trenerów biznesu, poświęcając mu wiele miejsca. „W pełni profesjonalne badanie potrzeb szkoleniowych jest elementem monitorowania funkcjonowania firmy z dwóch punktów widzenia; po pierwsze, z punktu widzenia bieżącego wykonywania zadań, a po wtóre – realizacji strategii firmy w krótszym lub dłuższym czasie”*.

Zatem wybierajmy takich partnerów realizacji projektu szkoleniowego, którzy z zaangażowaniem oraz pietyzmem traktują analizę potrzeb szkoleniowych w firmie. Warto korzystać ze szkoleń indywidualnie dopasowanych do specyfiki branży, poziomu umiejętności i postaw pracowników oraz specyficznych celów, które mają być w przyszłości zrealizowane. Szczegółowo i profesjonalnie przeprowadzona identyfikacja potrzeb rozwojowych w organizacji znacznie zwiększy szansę na stworzenie produktu dopasowanego do powyższych wymagań.

WAŻNE

Kiedy trener uzyska od zleceniodawcy dostęp do ważnych danych firmy, przyjrzy się jej funkcjonowaniu i faktycznemu sposobowi wykonywania zadań, może się okazać, że pierwotnie planowane szkolenia są biznesowo zupełnie nieuzasadnione i że należy szkolić z innego zakresu lub przeprowadzić trening dla pracowników innego szczebla niż zakładano to na początku.

Specjaliści od wszystkiego

Przed zdecydowaniem się na zlecenie realizacji szkoleń warto zwrócić uwagę na wąską specjalizację trenerską zleceniobiorcy. Ponieważ szkolenia z obszaru sprzedaży są niezwykle popularne, korzystniej będzie sięgnąć po fachowców skupiających się tylko na zagadnieniach sprzedażowych i pokrewnych. Warto zadać sobie pytanie o jakość pracy trenerów, którzy prowadzą warsztaty ze sprzedaży, asertywności, obsługi programu Excel, coachingu, przepisów bhp oraz autoekspresji i relaksacji, szczególnie wtedy, gdy zajmują się oni prowadzeniem szkoleń od trzech lat, a w ich ofercie znaleźć można tak mało związane ze sobą dziedziny.

Wiedzę firmy szkoleniowej w zakresie sprzedaży można sprawdzić, pytając, jakie metodologie sprzedażowe znajdą się w programie warsztatów (np. metodologia Davida H. Sandlera czy Neila Rackhama). Kolejną podpowiedzią dla klientów są różne poziomy zaawansowania proponowanych szkoleń oraz ich podział na węższe specjalizacje, np. związane z formą sprzedaży. Wskazane jest również zaproszenie trenerów na krótką prezentację ich umiejętności i metod pracy.

Przynależność do organizacji branżowych

Kolejnym kryterium, które warto wziąć pod uwagę, jest przynależność do stowarzyszeń trenerskich. Organizacje te zajmują się standaryzowaniem usług szkoleniowych i najlepszych praktyk na rynku oraz zrzeszaniem doświadczonych szkoleniowców. Przynależność zleceniobiorcy do organizacji daje większą pewność, że treści merytoryczne, będące tematem zajęć, mają rzetelne podłoże naukowe, a standardy, jakimi kierują się trenerzy, zostały poddane weryfikacji.

Cena czyni cuda?

Biorąc pod uwagę wymienione wcześniej kryteria wyboru firmy szkoleniowej, należy podkreślić, że ceny usług nie powinny decydować o ostatecznym wyborze. Proces tworzenia produktu szkoleniowego w organizacji jest długi i skomplikowany, nie warto więc szukać drogi na skróty i wybierać tanich rozwiązań polegających na wykorzystywaniu gotowych programów „na każdą okazję”. Efekty takiego działania z dużą pewnością nie będą bliskie oczekiwanym. Jeśli jednak wybierzemy kompetentnych partnerów, którzy przeanalizują działanie poszczególnych elementów biznesu, przeprowadzą szczegółową diagnozą potrzeb rozwojowych pracowników i organizacji, wykażą się praktycznym doświadczeniem biznesowym w szkolonej specjalizacji oraz będą rzetelnie podchodzić do swojego zawodu, ucząc wyłącznie weryfikowalnych i sprawdzonych badawczo metod sprzedaży, uzyskamy o wiele więcej niż tylko zmianę, której oczekiwaliśmy na początku.

 

PRZYPIS

* S. Jarmuż, T. Witkowski, Podręcznik Trenera. Moderator, Wrocław 2004.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Jarosław Szajkowski

Konsultant podatkowy w Instytucie Studiów Podatkowych Modzelewski i Wspólnicy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »