| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Rozwój poprzez innowacje – opis praktyk

Rozwój poprzez innowacje – opis praktyk

Innowacyjność odgrywa kluczową rolę we wszelkich sferach działalności firmy i nie ogranicza się tylko do produktów, usług czy rozwiązań technologicznych. Krytycznym zagadnieniem dla innowacyjnych organizacji są profesjonalne i nowatorskie rozwiązania w zakresie pozyskiwania i zarządzania ludźmi, będącymi zasobem spółki oraz jednym z głównych czynników decydujących o przewadze konkurencyjnej na rynku. W takich firmach jak JTI Polska czy Netia innowacyjność rozpatrywać można w kilku wymiarach.

Management Excellence

Innowacja nie może być tylko dodatkiem do bieżącej działalności organizacji, ale musi być w nią wpleciona. Z tego m.in. względu w 2008 roku w JTI utworzony został dział Management Excellence, który skupia się na czterech obszarach: zarządzaniu projektami, zarządzaniu procesami i ich poprawą, wspieraniu budowania kultury organizacyjnej i wsparciu kierownictwa przy ogólnym zarządzaniu firmą. Nadrzędną wartością spinającą te obszary jest continuous improvement, czyli ciągłe doskonalenie. – Wyróżniamy się tym, że wiele rzeczy robimy inaczej, jesteśmy kreatywni jako zespół. Początkowo dział miał pomagać w budowaniu nowej organizacji. Obecnie wspomaga inne komórki różnymi narzędziami w usprawnianiu procesów, używając metod Lean, Kaizen i SixSigma. Przykładowo przy jego wsparciu obniżono liczbę wysyłek materiałów marketingowych z magazynu centralnego do regionów o ponad 50 proc., redukując przy tym znacznie koszty, ale utrzymując dostępność materiałów u sił sprzedaży na niezmienionym poziomie. Innym przykładem może być zredukowanie w dziale księgowości liczby błędów o około 75 proc. i przyspieszenie procesowania faktur o ponad 80 proc. w zaledwie sześć miesięcy – mówi z dumą Andrzej Skubiszewski.

Przedsiębiorczość a innowacyjność

Zmiana strategii Netii w 2007 roku przyczyniła się do zwiększenia wagi innowacyjności w organizacji i skłoniła do budowy kultury organizacyjnej wspierającej strategię wzrostu. Netia swoje działania opiera na czterech kluczowych wartościach: koncentracji na kliencie, skuteczności, przedsiębiorczości i zaufaniu. – Gdybyśmy nie postawili na zdolność do zmiany i ciągłej poprawy, pewnie nie zrealizowalibyśmy założeń naszej strategii. Wpisując do niej istotny punkt, jakim jest budowa silnej kultury organizacyjnej opartej na kluczowych wartościach, zwróciliśmy uwagę na to, jak istotna jest otwartość myślenia, pomysłowość i innowacyjność w naszej codziennej pracy – mówi Agnieszka Wolańska, dyrektor
ds. zasobów ludzkich w spółce Netia. – Przykładowo przedsiębiorczość jest jedną z naszych czterech głównych wartości. Istotnym jej elementem jest przejmowanie inicjatywy, generowanie nowych pomysłów i chęć ich realizacji. W ostatnich latach staramy się pobudzać innowacyjność wśród naszych pracowników. Służyć temu mają liczne projekty strategiczne – wyjaśnia Agnieszka Wolańska. – Ich przykładem może być „Klientomania” czy „Profit”, które wymagały od organizacji weryfikacji sposobu działania, rewizji i modyfikacji wielu procesów, a czasem rezygnacji z nich lub wymyślenia i wprowadzenia zupełnie nowych.

Pomysły w cenie

W Netii od kilku lat działa program, którego celem jest pobudzanie inicjatywy i pomysłowości wśród pracowników. – Zaczęliśmy od prostego konkursu „Aktywuj pomysły”, który miał zachęcić pracowników do zgłaszania swoich pomysłów. Przez cały czas trwania jego formuła ewoluuje. Stałym elementem jest ocena przez ekspertów zgłaszanych pomysłów i realizacja najlepszych. Wszyscy pomysłodawcy są nagradzani upominkami, a ci, których pomysł został skutecznie wdrożony – dostają nagrodę główną – zazwyczaj finansową. Również w systemie oceny kompetencji mamy bardzo ważny punkt dotyczący postawy. Patrzymy, czy pracownik przejawia inicjatywę, zgłasza własne pomysły oraz czy jest otwarty na pomysły innych i wspiera ich wdrażanie. Prowadzimy też badania rynkowe, mamy różne formy kontaktu z klientami, współpracujemy blisko z partnerami biznesowymi. Ostatnio np. rozpoczęliśmy z nimi cykl spotkań warsztatowych mających na celu wypracowanie nowych zasad współpracy – a wszystko oczywiście w trosce o naszego klienta i jakość świadczonych usług – wylicza Agnieszka Wolańska.

Konkurs „Aktywuj pomysły” pokazał organizacji, że nowe pomysły są ważne, że firma chce, aby pracownicy mieli szansę ją zmieniać. – Czy to jest najlepsza forma pobudzania innowacyjności? Niekoniecznie. Na sukces w tym obszarze trzeba zapracować różnymi metodami. Jedno proste narzędzie nie załatwi sprawy, choć my widzimy jego efekty w postaci kilku konkretnych projektów, które zostały zrealizowane. Przykładem może być temat współpracy z samorządami w zakresie usług internetowych – mówi Agnieszka Wolańska.

Jak już wspomniano, w Netii innowacyjność jest również wpleciona w system oceny pracownika. Nowy element wprowadzony został do oceny rocznej na początku 2011 roku. – W systemie oceny sprawdzamy, czy pracownik wywiązuje się z zadań stawianych na danym stanowisku pracy, ale jest też miejsce, w którym możemy ocenić, czy i na ile przejawia innowacyjność wykraczającą poza zdefiniowaną rolę. W programie rozwijającym nasze talenty nazwanym „Hi5” jest część zachęcająca do wykazania się inicjatywą i pomysłowością – wyjaśnia Agnieszka Wolańska. – Takich działań jest dużo więcej. Przełożyły się one w istotny sposób na optymalizację kosztów operacyjnych, poziom i efektywność inwestycji, wzrost przychodów spółki, rozpoznawalność marki, a przede wszystkim, na jakość obsługi klienta – dodaje.

Autor:

specjalizuje się w tematyce zarządzania zasobami ludzkimi, współpracuje z mediami elektronicznymi oraz Instytutem CRF

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

nazwa.pl

Usługodawca w zakresie rejestracji domen i usług hostingowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »