| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Rozwój poprzez innowacje – opis praktyk

Rozwój poprzez innowacje – opis praktyk

Innowacyjność odgrywa kluczową rolę we wszelkich sferach działalności firmy i nie ogranicza się tylko do produktów, usług czy rozwiązań technologicznych. Krytycznym zagadnieniem dla innowacyjnych organizacji są profesjonalne i nowatorskie rozwiązania w zakresie pozyskiwania i zarządzania ludźmi, będącymi zasobem spółki oraz jednym z głównych czynników decydujących o przewadze konkurencyjnej na rynku. W takich firmach jak JTI Polska czy Netia innowacyjność rozpatrywać można w kilku wymiarach.

Atmosfera otwartości

Mając na uwadze innowacyjność, JTI wychodzi od kwestii podstawowych, związanych z zatrudnieniem pracowników charakteryzujących się odpowiednimi postawami. Bowiem postaw, w przeciwieństwie do umiejętności, nie da się nauczyć. – Zależy nam na stworzeniu zespołowej atmosfery i kultury pracy – stąd poszukujemy ludzi, którzy chcą pracować razem w celu realizacji naszych wspólnych zamierzeń i urzeczywistniania naszej biznesowej misji. Pozytywne podejście to oczywiście nie wszystko, dlatego JTI nieustannie inwestuje w rozwój swoich pracowników, pomagając im w nabywaniu kolejnych zawodowych umiejętności – mówi Andrzej Skubiszewski.

Pierwszym krokiem tworzenia atmosfery innowacyjności jest więc posiadanie zespołu pozytywnie nastawionych osób, które potrafią otwarcie dyskutować, a wspierane są przez odpowiednio motywujący system zarządzania.

– Ważne jest, aby uświadomić pracownikom, że mogą wprowadzać różne rozwiązania, nawet kosztem tego, że coś się nie uda. W takiej sytuacji trzeba to po prostu szybko zauważyć i zmienić określone działanie lub w ogóle z niego zrezygnować. Dzięki odpowiedniemu zespołowi nam się to udaje. Naszym pracownikom zależy na wynikach firmy, sami więc przychodzą z pomysłami usprawnień. Zresztą ciągle rozmawiamy o tym, w jaki sposób usprawniać procesy. Szkoląc pracowników, również poświęcamy temu miejsce – dodaje Andrzej Skubiszewski.

Każda organizacja ma swój cykl życia. Ważne, aby osoby, które dużo wysiłku wkładają w usprawnianie organizacji i innowacyjność, zostały zauważone i rozwijane. – Zaletą pracy w JTI jest jej globalność. Najlepsze osoby szybko awansują, również za granicą. W Polsce osiągnęliśmy duży sukces, bo w ciągu czterech lat z 4 proc. rynku, który wydawał się dojrzały i podzielony, powiększyliśmy nasz udział do 12 proc. Dzięki temu nasi pracownicy w Grupie JTI też są bardziej doceniani. Wielu polskich pracowników awansowało i wyjechało za granicę. Do Polski oczywiście również przyjeżdżają obcokrajowcy – uczymy się od siebie nawzajem, bo każda strona wnosi inną perspektywę i doświadczenie. To sprawia, że ludzie jeszcze mocniej się angażują – mówi z dumą Andrzej Skubiszewski.

Wpływ pracowników na zmiany w firmie

W JTI panuje otwartość na opinie i pomysły pracowników, a rozwiązania jak np. wspomniany już system sugestii – program wdrażania usprawnień w firmie oparty na pomysłach pracowników – istnieją również w innych spółkach JTI na świecie. Głównym celem systemu sugestii było zaangażowanie pracowników w zmianę firmy, demonstrowanie inicjatywy i niepowtarzalności. Dzięki temu możliwe było osiągnięcie korzyści, takich jak oszczędności, większa wydajność pracy, poprawa bezpieczeństwa oraz lepsze środowisko pracy czy satysfakcja klienta. – Choć zawsze byliśmy otwarci na pomysły pracowników, to oficjalnie system wdrożony został w 2010 roku. Zgodnie z regulaminem sugestia jest pisemną propozycją, która jasno obrazuje stan obecny oraz przedstawia określone rekomendacje mające na celu jego poprawę. Może to być zupełnie nowy pomysł, usprawnienie już działającego procesu lub nowe zastosowanie dla już istniejącego rozwiązania. Pomysły oceniane są przez komisję, która podejmuje decyzję o możliwości ich wdrożenia. Najwyżej oceniane są propozycje, które mogą być zrealizowane przez samego pracownika – mówi Andrzej Skubiszewski. – Pomysłodawca ma możliwość osobistego udziału we wdrażaniu sugestii oraz zdobycia atrakcyjnej nagrody. Wyróżnione osoby są nagradzane za najlepsze sugestie podczas dorocznej konferencji firmowej.

Program cieszy się dużym zainteresowaniem pracowników. – Wiele rozwiązań zgłoszonych przez pracowników zostało już wdrożonych. Jedna z sugestii, które wygrały konkurs w 2010 roku, pozwala nam zaoszczędzić rocznie kwotę rzędu kilkuset tysięcy złotych – chwali się Andrzej Skubiszewski. – Również, podsumowując dany rok i przygotowując plany na kolejny, analizujemy, co można usprawnić, choćby w ramach współpracy między działami. W tym przypadku naszym mottem jest Start-Stop-Continue, a więc jasna wytyczna, jak oceniamy efektywność poszczególnych procesów w organizacji oraz ich przydatność w przyszłości – dodaje.

Od kilku lat JTI przeprowadza badanie zaangażowania i satysfakcji pracowników. Jest ono dodatkową szansą na poznanie opinii pracowników oraz nastrojów panujących w organizacji, umożliwia także przygotowanie odpowiednich akcji, które mają na celu usprawnienie procesów, eliminowanie problemów, a co za tym idzie, budowanie zaangażowania. Jednocześnie podstawowym narzędziem do wyrażania otwartych opinii przez pracowników, oceny ich zaangażowania i skuteczności jest tzw. Dialog, czyli cykliczne rozmowy z bezpośrednim przełożonym kończące się coroczną ewaluacją. – Tego typu inicjatywy pokazują, jak ważna jest w JTI otwartość na opinie ze strony innych. Nasze działania w tym zakresie świetnie się uzupełniają i tworzą relację pełną wzajemnego zrozumienia i zaufania – podkreśla Andrzej Skubiszewski.

reklama

Autor:

specjalizuje się w tematyce zarządzania zasobami ludzkimi, współpracuje z mediami elektronicznymi oraz Instytutem CRF

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Narkiewicz-Tarłowska

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »