| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Zakres odpowiedzialności coacha i klienta w trakcie sesji coachingowej

Zakres odpowiedzialności coacha i klienta w trakcie sesji coachingowej

Coaching jest nie tyle określoną metodologią działania, ile relacją. Jego skuteczność zależy bardziej od zdolności coacha do pracy „na relacji” niż od konkretnych umiejętności czy znajomości różnego typu narzędzi. Wiedza o narzędziach jest ważnym elementem coachingu, ale nie najważniejszym. W coachingu, szczególnie w coachingu koaktywnym, ogromną rolę odgrywa partnerstwo w relacji między coachem a coachee (klientem). Występują oni na równorzędnym poziomie, ale mają odmienne role.

Stawianie wyzwań i motywowanie

Istotność pojawiających się w procesie coachingu pytań przeradza się w stawianie wyzwań, za które również odpowiada coach. Po jego stronie jest też motywowanie coachee do działania.

Skupienie

Kolejną powinnością, która jest po stronie coacha, powiązaną ze wspomnianym już słuchaniem i zadawaniem pytań, jest obowiązek bycia skupionym na temacie klienta i samym kliencie. Osoba poddana coachingowi, chociaż nie jest to wskazane, może być rozproszona, coach nie. Relacja coachingowa w całości służy temu, żeby to coachee osiągnął swoje cele. Innymi słowy, aby zbudował agendę, czyli plan własnego działania i podążał, realizując ją w kierunku spełnienia i balansu. Coach pilnuje, żeby agenda nie zagubiła się w trakcie sesji albo całego procesu. I dlatego to coach musi skupić się na coachee oraz temacie, z którym przychodzi. Jego zadaniem jest wesprzeć klienta w określeniu jego marzeń, aspiracji i celów oraz tego, jak będzie mierzyć osiągnięcie celu. To coach podąża za coachee, a nie na odwrót. Osoba coachowana dostarcza natomiast informacji, w jakim kierunku ma przebiegać sesja.

Kontrolowanie własnych emocji

Coach w trakcie sesji ma obowiązek kontrolowania swoich emocji. Mogą się one u niego pojawić pod wpływem niektórych tematów czy poruszanych przez klienta zagadnień, ale nie mogą w żaden sposób wpływać na proces coachingu. Sesja służy rozwojowi coachee i jest w całości jemu podporządkowana i nie ma tutaj miejsca dla coacha – dla jego przemyśleń, ocen czy wspomnianych emocji.

Filary coachingu

Coach, czuwając nad prawidłowym przebiegiem procesu, pamięta również, aby:

  • nie dawać gotowych odpowiedzi; to klient zna właściwe odpowiedzi na postawione pytania,
  • nie oceniać nikogo. W coachingu osobiste poglądy coacha nie mogą być narzędziem wspierania klienta. Osoby, które nie są oceniane, są bardziej otwarte i łatwiej pokazują swoje emocje,
  • nie być dyrektywnym wobec swojego klienta. Dyrektywność ogranicza świadomość, a co więcej, odpowiedzialność za swoje czyny drugiej strony. Dodatkowo, dyrektywność to brak szacunku dla drugiej strony.

Relacje

W gestii coacha jest także budowa, a następnie podtrzymywanie dobrych relacji z klientem oraz dbanie o dobrą atmosferę w trakcie sesji i między nimi. To od coacha zależy, jak przebiega pierwszy kontakt, spotkanie, wyjaśnienie elementów procesu, jak również, czego może oczekiwać i spodziewać się coachee. Coach odpowiada za atmosferę sesji, a co ważne też między sesjami. To on w znacznej mierze ją kreuje, co nie znaczy, że zawsze ma być miło i przyjemnie. Nie można zapominać, że klient często kontaktuje się z coachem między sesjami, żeby porozmawiać o swoich sukcesach lub porażkach, bo tak naprawdę esencja procesu coachingowego dzieje się właśnie pomiędzy sesjami.

Zasady etyczne

Na zakończenie tej długiej listy należy dołożyć pełną odpowiedzialność coacha za stosowanie wszystkich bez wyjątku zasad etycznych. Coach musi znać obowiązujący go kodeks etyczny. Jest to element profesjonalnego coachingu.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

nazwa.pl

Usługodawca w zakresie rejestracji domen i usług hostingowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »