| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Sezam przedsiębiorstwa. Wiedza jako zasób strategiczny firmy

Sezam przedsiębiorstwa. Wiedza jako zasób strategiczny firmy

Czy wraz z odejściem pracownika z firmy znikają także jego umiejętności, które zdobył w trakcie zatrudnienia? Jeśli tak, to znak, że przedsiębiorstwo potrzebuje narzędzi, za pomocą których zabezpieczy i zgromadzi wiedzę w organizacji. Dziś nie wystarczy szkolić pracowników, by zwiększać konkurencyjność firmy, należy stworzyć kulturę dzielenia się wiedzą. Aby to osiągnąć, warto wypracować warunki sprzyjające wymianie w zespole tego, co poszczególne osoby najlepiej potrafią.

Dobre podstawy

Inne badania, przeprowadzone przez MillwardBrown SMG/KRC (na próbie 800 właścicieli i członków kadry kierowniczej przedsiębiorstw zatrudniających do 250 osób, luty 2011 r.), pokazują, że ponad 89 proc. małych i średnich firm szkoli pracowników (zobacz wykres). Niestety, jeśli zestawić te dane z wcześniej przywołanymi liczbami, to wynika z nich, że zdecydowana większość przedsiębiorstw szkoli, ale później nie dba o to, co stanie się ze zdobytą wiedzą.

Jednak jest na czym budować organizacje uczące się. Coraz szersze grono pracodawców, którzy inwestują w rozwój pracowników, oznacza, że zwiększyła się świadomość konieczności podnoszenia kompetencji pracowników. Jest szansa, że następnym krokiem będzie zrozumienie, że warto zadbać o transfer wiedzy również wewnątrz przedsiębiorstwa. Tym bardziej że dla firmy nie są to duże koszty.

Element kultury organizacyjnej

Jak już powiedziano, stworzenie organizacji uczącej się wymaga jedynie podjęcia decyzji i konsekwencji w budowaniu odpowiedniej kultury organizacyjnej. „Otwartość na inny sposób myślenia, motywacja do dzielenia się wiedzą i umiejętnościami są niezbędnymi elementami budowania konkurencyjnych przedsiębiorstw. Jeśli w ciągu najbliższych 10 lat nie podniesiemy poziomu kapitału społecznego, pozostaniemy tylko wykonawcą cudzych wizji” – twierdzi prof. Janusz Czapiński2. Organizacje inteligentne znacznie szerzej niż pozostałe podmioty udostępniają swoim pracownikom informacje pozyskane z zewnątrz. W ponad połowie przypadków taka wiedza jest ogólnie dostępna wewnątrz przedsiębiorstwa w postaci raportów, sprawozdań, notatek i protokołów.

Co ciekawe, szefowie takich firm cenią sobie inne kompetencje niż pozostali. Umiejętności pracownika najbardziej pożądane przez organizacje inteligentne obejmują dwie bardzo istotne kompetencje psychospołeczne: umiejętność współpracy w zespole oraz chęć uczenia się i ciągłego rozwoju. Dla porównania, wśród pozostałych firm preferowane są kompetencje proceduralne związane z precyzyjnym wykonywaniem wyznaczonych zadań, w tym zaangażowanie oraz dokładność. Jak widać, kultura organizacyjna sprzyjająca transferowi wiedzy budowana jest konsekwentnie na każdym etapie, począwszy od rekrutacji osób, wykazujących się wolą i umiejętnością współpracy. Od czego zatem zacząć budowanie organizacji uczącej się?

W kierunku organizacji uczącej się

Warunkiem niezbędnym uruchomienia procesu wymiany wiedzy jest zbudowanie w firmie zaufania. To właśnie ono odgrywa kluczową rolę w kształtowaniu otwartości, wzajemnego inspirowania się, współpracy. Aby oprzeć relacje z pracownikami na zaufaniu, warto:

Zaznajomić pracowników z celami i wizją przedsiębiorstwa i stworzyć przestrzeń do wspólnego kreowania wyzwań.

Zachęcać i umożliwiać pracownikom wygłaszanie własnych opinii, propozycji rozwiązań. Ważne jest, żeby za słowami szły konkretne czyny – bo tylko w ten sposób pracownicy nabiorą przekonania, że ich zdanie faktycznie się liczy.

Organizować wspólne spotkania, służące rozwiązywaniu konkretnych problemów, inspirowaniu nowych rozwiązań. Jeśli pracownicy będą czuli autentyczność tego typu działań, nie będą się bali oceny, uruchomią w sobie potencjał, który przełoży się na generowanie innowacyjnych rozwiązań.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Inventage

Inventage jest międzynarodową firmą specjalizującą się w optymalizacji kosztów

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »