| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Znaczenie predyspozycji osobowościowych dla przebiegu i efektywności sesji coachingowych

Znaczenie predyspozycji osobowościowych dla przebiegu i efektywności sesji coachingowych

Osobowość menedżera wyznacza swego rodzaju punkt startowy oraz zarys drogi, którą powinien podążać, aby optymalnie spożytkować własne zasoby i rozwinąć skrzydła na polu zawodowym oraz w każdym innym ważnym dla siebie obszarze życia. Zindywidualizowane formy wspierania rozwoju zawodowego, takie jak coaching, muszą wziąć ten fakt pod uwagę. W jaki więc sposób skroić coaching na miarę osobowości menedżera?

Co powinno uwzględniać profilowanie osobowości na potrzeby sesji coachingowych?

Profilowanie osobowości jest wykorzystywane nie tylko na potrzeby wspierania rozwoju, w tym ukierunkowania sesji coachingowych. Stosowane jest także w selekcji zawodowej oraz kryminalistyce. Tym, co wyróżnia profilowanie osobowości na potrzeby coachingu, jest zakres pozyskiwanych informacji.

Coaching opiera się na wewnętrznej motywacji klienta, zaś jego zadaniem jest m.in. wspieranie w doskonaleniu działania i efektywności funkcjonowania. Profilowanie na potrzeby coachingu musi więc uwzględniać nie tyle opis predyspozycji osobowościowych klienta, ile wnioski, jakie płyną z tego opisu i które mają bezpośrednie zastosowanie w coachingu. Do najważniejszych wniosków należy zaliczyć:

● Informacje na temat kluczowych potrzeb i motywów działania klienta. To właśnie ich zaspokojenie i realizacja będzie przesądzała o poziomie umotywowania i zaangażowania danej osoby w pracę. Konkretne cele, które klient będzie następnie wyznaczał w trakcie sesji coachingowych, powinny być zbieżne z tymi potrzebami i motywami.

● Informacje o zadatkach czy też potencjale do doskonalenia określonych kompetencji. Coaching nazywany jest niekiedy „pracą na zasobach”, zaś jednym z tych zasobów są mocne strony lub talenty klienta, które oznaczają ponadprzeciętny potencjał do rozwijania się w określonym kierunku. Cele oraz sposoby ich realizacji, jakie klient będzie wyznaczał podczas sesji coachingowych, powinny uwzględniać jego talenty.

● Informacje na temat wewnętrznych ograniczeń blokad produktywnej realizacji motywów oraz efektywnego spożytkowania talentów posiadanych przez klienta. Coaching pomaga w odblokowaniu potencjału do rozwoju. Pierwszym krokiem do tego jest zaś poznanie wewnętrznych blokad klienta. Jednym z celów pracy podczas pierwszych sesji coachingowych może być zaś niwelowanie wewnętrznych blokad, co umożliwi następnie klientowi efektywną pracę nad celami, które chce osiągnąć.

Presja osobowości a wymiary relacji coachingowej

Wyrazista osobowość poszukuje równie wyrazistej, dopasowanej do siebie relacji coachingowej. Efektywny coach to taki, który potrafi rozpoznać presję osobowości klienta, czyli wyróżniające go cechy osobowości, oraz odpowiednio na nią zareagować.

Generalna zasada brzmi następująco: dopasowanie relacji coachingowej do preferencji klienta ułatwia nawiązanie z nim kontaktu. Jeśli więc klient preferuje raczej „bycie” niż „działanie”, to coach, który wspiera swobodne samopoznanie i ekspresję siebie u klienta, zyskuje jego zaufanie. Nawiązanie kontaktu z klientem oraz zyskanie jego zaufania to podstawa. Oznacza spotkanie się z daną osobą w jego „strefie komfortu”. Pogłębienie samoświadomości oraz zdynamizowanie rozwoju wiąże się jednak z wyjściem ze „strefy komfortu” oraz przejściem do „strefy rozwoju”, zwanej niekiedy także „strefą niewygody” czy wręcz „strefą paniki”, gdyż oznacza działanie poza dobrze rozpoznanym obszarem, traktowanym, najczęściej w wyniku przyzwyczajenia się, za swój naturalny obszar i styl funkcjonowania.

Druga kluczowa zasada mówi więc, że: głębsze samopoznanie i szybszy rozwój wymaga skonfrontowania klienta z obszarami oraz stylami funkcjonowania, które są niezgodne z jego preferencjami wynikającymi z presji jego własnej osobowości. Jeśli więc klient preferuje raczej „bycie” niż „działanie”, po tym, jak nawiążemy z nim dobry kontakt, warto go stopniowo konfrontować z „działaniem”. Dynamika relacji coachingowej wygląda następująco: od dopasowania do preferencji klienta do skonfrontowania go z jego „strefą rozwoju” (stylem działania niezgodnym z presją osobowości).

Autor:

doktor psychologii, wykładowca akademicki oraz trener i konsultant

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marta Bławicka

Konsultant

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »