| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Znaczenie predyspozycji osobowościowych dla przebiegu i efektywności sesji coachingowych

Znaczenie predyspozycji osobowościowych dla przebiegu i efektywności sesji coachingowych

Osobowość menedżera wyznacza swego rodzaju punkt startowy oraz zarys drogi, którą powinien podążać, aby optymalnie spożytkować własne zasoby i rozwinąć skrzydła na polu zawodowym oraz w każdym innym ważnym dla siebie obszarze życia. Zindywidualizowane formy wspierania rozwoju zawodowego, takie jak coaching, muszą wziąć ten fakt pod uwagę. W jaki więc sposób skroić coaching na miarę osobowości menedżera?

Można wyróżnić trzy kluczowe wymiary relacji coachingowej:

1. Bycie v. działanie. „Bycie” koncentruje się na swobodnym poznawaniu i ekspresji siebie. Natomiast „działanie” wiąże się z planowaniem i podejmowaniem konkretnych działań.

2. Korzystanie z istniejących zasobów v. tworzenie nowych zasobów. Koncentracja na istniejących zasobach wiąże się z wykorzystaniem wiedzy i umiejętności, które klient już posiada. Natomiast tworzenie nowych zasobów oznacza dążenie do opanowania przez niego nowej wiedzy i nowych umiejętności.

3. Priorytet intrapersonalny v. priorytet interpersonalny. Priorytet dla kwestii intrapersonalnych wiąże się z potrzebą klienta dotyczącą zrozumienia i zmiany własnego życia wewnętrznego (na przykład: przekonań, potrzeb, obaw itp). Natomiast priorytet dla kwestii interpersonalnych oznacza dążenie klienta do zainicjowania zmian we własnym otoczeniu.

Specyficzne predyspozycje osobowościowe klienta, niezależnie od jego konkretnych, bieżących celów i oczekiwań, mogą skłaniać go do poszukiwania coacha, który zapewni mu relację coachingową o właściwościach zbieżnych z jego wyrazistą osobowością. Nazywamy to „presją osobowości” (zobacz powyżej).

Profilowanie osobowości pozwala szybko ustalić kluczowe obszary presji osobowości klienta. Na przykład osoby dynamiczne i konsekwentne mają tendencję raczej do „działania” niż „bycia”. Osoby o usposobieniu konformistycznym i względnie zamkniętym na nowości i nowinki mają inklinację do korzystania z dostępnych zasobów – wiedzy, umiejętności i narzędzi, które dobrze znają i miały już okazję wypróbować. Jednostki pewne siebie i śmiałe szukają zaś przede wszystkim możliwości działania i zmiany w swoim otoczeniu, rzadko, a nawet niechętnie, koncentrując się na swoim życiu wewnętrznym. Pełne profilowanie osobowości umożliwia określenie „presji osobowości” danego klienta na wszystkich trzech kluczowych wymiarach relacji coachingowej, co pozwala coachowi na strategiczne ukierunkowanie przebiegu sesji coachingowych zgodnie z zasadami dopasowania i konfrontowania.

Presja osobowości coacha

Pamiętajmy jednocześnie o jeszcze jednej ważnej rzeczy. Otóż presja osobowości zaznacza się nie tylko u klienta, lecz także u coacha. Profilowanie osobowości coacha pozwoli mu zyskać świadomość własnych inklinacji w kierunku określonych krańców trzech wymiarów relacji coachingowej i udzielenie konkretnych odpowiedzi na takie pytania jak: czy jestem coachem, który raczej „jest z klientem” czy raczej „działa z klientem”? Czy skłonny jestem do zachęcania klienta do sięgania przede wszystkim po istniejące już zasoby, czy raczej mam silną tendencję do motywowania go do tworzenia nowych zasobów? Czy mam inklinację do koncentrowania uwagi klienta bardziej na jego życiu wewnętrznym, czy raczej na jego otoczeniu? Profesjonalizm wymaga od coacha wyjścia poza presję własnej osobowości, zrezygnowania z „osobowościowego autopilota” oraz działania w odpowiedzi na potrzeby klienta.

reklama

Autor:

doktor psychologii, wykładowca akademicki oraz trener i konsultant

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Anna Malinowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »