| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Program rozwoju utalentowanych pracowników – studium przypadku

Program rozwoju utalentowanych pracowników – studium przypadku

Realizację programu Talenty w Aster rozpoczęto na przełomie lat 2007 i 2008, czyli w czasie, gdy rynek pracy w Polsce był rynkiem pracownika. Chodziło więc o zatrzymanie kluczowych pracowników, rozchwytywanych przez inne firmy. W Aster uznano, że dobrym rozwiązaniem będzie projekt służący rozwojowi osobistemu najlepszych zatrudnionych kierowników, czyli tzw. talentów. Program zakładał kompleksowe szkolenie i wspieranie rozwoju i motywacji tych, którzy mieli niebawem wspierać działania managementu firmy.

Warsztat I:

zrozum własną motywację

Pierwszy warsztat zatytułowany „Ja jako lider” dotyczył własnej motywacji utalentowanych pracowników. Zastanawiano się, jaki wpływ ma stopień tej motywacji na efektywność zawodową. Zastosowano w tym celu narzędzie testowe służące do badania motywów społecznych postępowania człowieka. Badanie to polega na ocenie:

  • potrzeby osiągnięć,
  • potrzeby aprobaty/afiliacji,
  • potrzeby wywierania wpływu na innych.

Uczestnicy warsztatu mieli okazję przyrównać wyniki swoich testów do typowych sylwetek określających cztery role menedżerskie:

  • wybitny przedsiębiorca – duża potrzeba osiągnięć, mała potrzeba wpływu,
  • prezes – duża potrzeba wpływu, mała potrzeba osobistych osiągnięć,
  • lider zmiany – na podobnym wysokim poziomie potrzeba wpływu i osobistych osiągnięć,
  • menedżer w organizacji matrycowej – wszystkie potrzeby zrównoważone.

Uświadomienie uczestnikom własnych motywacji i predyspozycji menedżerskich było jednym z głównych celów programu Talenty.

Warsztat II:

bądź inteligentny emocjonalnie

Drugie badanie i drugi warsztat zatytułowany „Lider inteligentny emocjonalnie” były kluczowym momentem programu. Zastosowano bardzo wnikliwe, diagnostyczne narzędzie, jakim jest badanie inteligencji emocjonalnej w perspektywie czterowymiarowej: rozumienie swoich emocji i zarządzanie nimi oraz rozumienie emocji innych i zarządzanie relacjami z innymi ludźmi. Za pomocą tego narzędzia umożliwiono uczestnikom programu głębszy wgląd w samych siebie. Podkreślano, że jest to pierwszy krok w odpowiednim rozumieniu zarządzania ludźmi i relacjami w zespole.

Zastosowany kwestionariusz badania inteligencji emocjonalnej (ECI) z użyciem metody 360 stopni był narzędziem dostarczającym bardzo szczegółowych danych. Jednym z kryteriów była np. empatia, czyli umiejętność odczytywania emocji innych ludzi. Według zastosowanego narzędzia najniższym poziomem empatii jest aktywne słuchanie innych. Najwyższym poziomem jest natomiast dostrzeganie i rozumienie odmiennego punktu widzenia.

Diagnoza wynikająca z tego badania i opracowany na jej podstawie raport umożliwiły uczestnikom programu Talenty poznanie swoich silnych stron w obszarze inteligencji emocjonalnej, porównanie samooceny z ocenami innych członków organizacji oraz określenie własnej skuteczności indywidualnej i organizacyjnej. Uzupełnieniem tego warsztatu była sesja feedbackowa.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Radosław Pazik

Doradca podatkowy Dyrektor Oddziału Wielkopolskiego Instytutu Studiów Podatkowych w Poznaniu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »