| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Zaangażowanie, motywacja, wzrost kompetencji w szkoleniach e-learningowych

Zaangażowanie, motywacja, wzrost kompetencji w szkoleniach e-learningowych

Bez nowoczesnych rozwiązań informatycznych oraz komputerów nie byłoby zdalnego nauczania. Trzeba jednak pamiętać, że sama technologia sprawy e-learningu nie wyczerpuje. Zainstalowanie odpowiedniego oprogramowania na komputerze nie kończy procesu wdrażania e-learningu. Najważniejszym atrybutem nowej metody nauczania jest przekazywanie wiedzy i zdobywanie kompetencji przez pracowników.

W przypadku każdej formy nauczania, nie tylko e-learningu, jednym z najważniejszych elementów całego procesu jest treść szkolenia. Nawet najciekawsza platforma e-learningowa, oferująca różnego rodzaju multimedia, jest bezużyteczna, jeśli treści na niej zawarte nie spełniają określonych standardów. Ważne jest, aby materiał przekazywany w modelu e-learningowym był rzetelny i zarazem zrozumiały dla kursantów. Niebagatelną rolę odgrywa również jego dopasowanie do środowiska pracy oraz możliwość zastosowania podczas wykonywania codzienny obowiązków zawodowych.

Chęć do uczenia się

Nie wszyscy uczestnicy szkoleń e-learningowych chętnie z nich korzystają. Co więcej zdalne uczenie wymaga od kursantów dużego zaangażowania oraz poświęcenia sporej ilości czasu na przyswojenie materiału. Problem zmotywowania uczestników ma tutaj jeszcze większe znaczenie, bowiem wiele osób rozpoczyna szkolenia e-learningowe, ale po kilku sesjach rezygnuje z dalszego w nich udziału. Okazuje się, że najskuteczniejszą metodą utrzymania wysokiego zaangażowania uczestników jest wzbudzenie motywacji wewnętrznej do uczenia się. Ten typ motywacji pojawia się wtedy, kiedy wykonujemy jakieś czynności, ponieważ sprawiają nam one przyjemność, znika zaś, jeśli jesteśmy do czegoś przymuszani lub gdy wykonywane zadanie jest zbyt trudne. Problemy z motywacją mogą być powodowane nie tylko poprzez naciski ze strony przełożonych, lecz także przez wadliwie działającą platformę lub jej niewłaściwe zaprojektowanie.

Jakość rozwiązań IT

E-learning to nie tylko rozwiązania IT, jednak w przypadku ich niewystarczającej jakości całość przedsięwzięcia może się nie udać właśnie z powodów technologicznych. Ważne, aby platforma e-learningowa była niezawodna i nie sprawiała kłopotów uczestnikom. Kluczową kwestią jest również takie jej zaprojektowanie, aby korzystanie z e-learningu było przyjemne. Zastosowanie animacji oraz interakcji to tylko część sposobów na stworzenie ciekawej platformy e-learningowej. Należy przy tym pamiętać o tzw. interaction design, czyli takim zaprojektowaniu platformy, aby jej obsługa była nie tylko intuicyjna, ale wręcz banalna. W najgorszym wypadku zastosowane rozwiązania IT powinny być przezroczyste dla użytkownika i nie powinny powodować problemów technicznych, optymalnie, jeśli korzystanie z nich będzie sprawiało przyjemność i radość.

reklama

Autor:

psycholog organizacji, doktorant w Instytucie Psychologii UJ

Źródło:

INFOR

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Fundacja ITAKA

Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »