| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Interaktywny proces, czyli jak przygotować się do wdrożenia projektu coachingowego w organizacji i jak wybrać coacha

Interaktywny proces, czyli jak przygotować się do wdrożenia projektu coachingowego w organizacji i jak wybrać coacha

Przy planowaniu wdrażania projektu coachingowego w organizacji najistotniejsze jest, by wiedzieć, czym tak naprawdę jest caoching. Wiedza na ten temat umożliwi efektywne wykorzystanie narzędzia, a także pomoże w precyzyjnym określeniu oczekiwań i celów. Od czego zatem zacząć wdrażanie projektu coachingowego i jak wybrać odpowiedniego coacha?

Anna Karecka

dyrektor ds. rozwoju i coachingu, Coca-Cola HBC Polska Sp. z o.o., coach, członek ICF

O coachingu najwięcej nauczyłam się przez własne doświadczenie. Kilka lat temu postanowiłam dowiedzieć się, czy jest to metoda, która sprawdzi się w naszej organizacji. Zaczęłam od pogłębienia swojej wiedzy: przestudiowałam wiele publikacji, opracowań i podręczników. Zrobiłam rozpoznanie wśród organizacji skupiających środowisko coachów. Kolejnym krokiem było ukończenie szkoły dla coachów, wybranej na podstawie referencji. Weszłam w środowisko coachów i bliżej je poznałam. Wiedza i doświadczenia, które zdobyłam, pozwoliły mi stworzyć listę kryteriów, które według mnie są ważne przy wyborze coachów. Pierwszym z nich jest przynależność do organizacji, zdecydowałam się na International Coach Federation. Na liście coachów tej organizacji są osoby, których wiedzę i umiejętności potwierdzają międzynarodowe certyfikaty, wydane na podstawie egzaminu. Są również, co ważne, zobowiązane przestrzegać kodeksu etycznego tej organizacji.

Zapraszanych do współpracy coachów zawsze proszę o tzw. sesję próbną oraz referencje, które sprawdzam zarówno u coachees, jak i sponsorów – najczęściej menedżerów HR. Opinia sponsora ma dla mnie duże znaczenie. To on jest w stanie najlepiej ocenić efektywność procesu dla organizacji oraz opisać sposób współpracy z coachem. Kolejnym istotnym czynnikiem jest doświadczenie biznesowe. Coachees szukają partnera do rozmowy, wspólny język buduje w coachowanym wiarę w skuteczność procesu. Raczej nie decyduję się na ekscentrycznych coachów, choć może to mieć swoje zalety, zbyt wysoko oceniam ryzyko. Cenię natomiast elastyczność we współpracy z coachem, z jednej strony jest odważny, wyraźnie komunikuje swoje zdanie, ale jednocześnie rozumie uwarunkowania i nastawiony jest na partnerską współpracę. Pracownikom, którzy mają wejść do procesu, dajemy ograniczony wybór – dwóch coachów różniących się stylem i osobowością. Menedżerowie znają moje kryteria wyboru. Przed rozpoczęciem procesu wiele uwagi i czasu poświęcamy na edukację potencjalnego coachee i sprawdzanie jego gotowości do skorzystania z coachingu.

Dział HR w naszej firmie jest m.in. odpowiedzialny za budowanie strategii rozwoju pracowników, w tym budowanie coachingowego stylu przywództwa. Jednym z elementów tej strategii jest coaching indywidualny dla kluczowych menedżerów, ale niejedynym. Wszystkich menedżerów w naszej organizacji uczymy podstawowych umiejętności coachingowych na szkoleniach. Rozwijamy również zespół wewnętrznych coachów, którzy wspierają rozwój naszych talentów, oraz pracujemy nad efektywnością całych zespołów, używając coachingowych metod facilitacji. W ten sposób tworzymy środowisko wspierające coaching rozumiany bardziej jako styl zachowań niż tylko jedną z technik rozwoju pracownika.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

NOWY KODEKS PRACY 2018

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Jacek Smura

Od 1998 r. pracuje jako trener, coach i doradca. Certyfikowany coach – absolwent międzynarodowej szkoły coachingu International Coaching Community. Posiada certyfikat Success Insights®, uprawniający do korzystania z tej metody w pracy szkoleniowo-doradczej i coachingowej. Absolwent Akademii Strategicznego Przywództwa ICAN Institute/Harvard. Prowadzi szkolenia oraz projekty konsultingowe w zakresie: zarządzania zespołem, przywództwa i kierowania ludźmi, motywowania, coachingu, oceny pracownika, negocjacji, sprzedaży, zarządzania projektami, zarządzania zmianami i usprawniania procesów. Jest ekspertem i praktykiem w dziedzinie zarządzania projektami. Twórca autorskiej metodologii zarządzania ryzykiem stosowanej w zarządzaniu projektami.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK