| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Interaktywny proces, czyli jak przygotować się do wdrożenia projektu coachingowego w organizacji i jak wybrać coacha

Interaktywny proces, czyli jak przygotować się do wdrożenia projektu coachingowego w organizacji i jak wybrać coacha

Przy planowaniu wdrażania projektu coachingowego w organizacji najistotniejsze jest, by wiedzieć, czym tak naprawdę jest caoching. Wiedza na ten temat umożliwi efektywne wykorzystanie narzędzia, a także pomoże w precyzyjnym określeniu oczekiwań i celów. Od czego zatem zacząć wdrażanie projektu coachingowego i jak wybrać odpowiedniego coacha?

Metody pracy

Kandydat powinien w jasny sposób przedstawić swoją metodologię i styl pracy. Istnieje wiele uznanych metodologii. Doświadczony coach używa co najmniej jednej, po pewnym czasie tworzy swoją unikatową metodę. Warto szukać coachów, którzy się w tym względzie wyróżniają i tworzą autorskie programy oparte na długoletnim doświadczeniu.

Umiejętności miękkie

Równie ważne, choć trudniejsze do zweryfikowania, są tzw. umiejętności miękkie i kompetencje psychologiczne. Jak je ocenić? Najlepszym doradcą będzie tu intuicja. Podczas rozmowy z kandydatem warto po prostu otworzyć się na rozmówcę, obserwować go, lecz także obserwować siebie i swoje reakcje, czyli po prostu zaufać sobie. Wyczujemy, czy coach jest dobrym psychologiem, czy trafia w sedno, czy nas zaskakuje, pobudza, stymuluje, otwiera na nowe perspektywy.

Prezencja i pierwsze wrażenie

Potencjalny coach powinien wzbudzać nasze zaufanie i już na pierwszy rzut oka przekonywać o swoim profesjonalizmie. Przy wyborze coacha, podobnie jak w codziennych kontaktach międzyludzkich, warto zaufać pierwszemu wrażeniu. Warto też „zaryzykować”, stawiając na unikalność, nieszablonowość, odmienne podejście.

Warsztat umiejętności interpersonalnych

Kandydat powinien być pewny siebie, asertywny, empatyczny, a także umieć rozwiązywać konflikty i negocjować. Umiejętności interpersonalne to także sprawna i otwarta komunikacja i umiejętne słuchanie. Te umiejętności z pewnością pomogą w zbudowaniu relacji z osobą coachowaną.

Dojrzałość życiowa

Bez względu na wiek coacha, ważne jest, aby był osobą świadomą siebie i zintegrowaną. Jak to rozpoznać? Człowiek taki radzi sobie ze stresem, jest otwarty na nowe sytuacje i czuje się komfortowo, gdy otrzymuje feedback. Stabilność i zrównoważenie to niezbędne cechy u coacha, ponieważ proces coachingowy to praca z człowiekiem.

Wiarygodność

Coaching to zawód oparty na najgłębszych wartościach związanych z człowieczeństwem. Dobry coach to nie teoretyk. To ktoś, kto swoim zachowaniem, relacjami osobistymi i z klientami dokumentuje to, co mówi.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Wierzbowski Eversheds

Usługi prawne dla biznesu

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »