| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Interaktywny proces, czyli jak przygotować się do wdrożenia projektu coachingowego w organizacji i jak wybrać coacha

Interaktywny proces, czyli jak przygotować się do wdrożenia projektu coachingowego w organizacji i jak wybrać coacha

Przy planowaniu wdrażania projektu coachingowego w organizacji najistotniejsze jest, by wiedzieć, czym tak naprawdę jest caoching. Wiedza na ten temat umożliwi efektywne wykorzystanie narzędzia, a także pomoże w precyzyjnym określeniu oczekiwań i celów. Od czego zatem zacząć wdrażanie projektu coachingowego i jak wybrać odpowiedniego coacha?

Metody pracy

Kandydat powinien w jasny sposób przedstawić swoją metodologię i styl pracy. Istnieje wiele uznanych metodologii. Doświadczony coach używa co najmniej jednej, po pewnym czasie tworzy swoją unikatową metodę. Warto szukać coachów, którzy się w tym względzie wyróżniają i tworzą autorskie programy oparte na długoletnim doświadczeniu.

Umiejętności miękkie

Równie ważne, choć trudniejsze do zweryfikowania, są tzw. umiejętności miękkie i kompetencje psychologiczne. Jak je ocenić? Najlepszym doradcą będzie tu intuicja. Podczas rozmowy z kandydatem warto po prostu otworzyć się na rozmówcę, obserwować go, lecz także obserwować siebie i swoje reakcje, czyli po prostu zaufać sobie. Wyczujemy, czy coach jest dobrym psychologiem, czy trafia w sedno, czy nas zaskakuje, pobudza, stymuluje, otwiera na nowe perspektywy.

Prezencja i pierwsze wrażenie

Potencjalny coach powinien wzbudzać nasze zaufanie i już na pierwszy rzut oka przekonywać o swoim profesjonalizmie. Przy wyborze coacha, podobnie jak w codziennych kontaktach międzyludzkich, warto zaufać pierwszemu wrażeniu. Warto też „zaryzykować”, stawiając na unikalność, nieszablonowość, odmienne podejście.

Warsztat umiejętności interpersonalnych

Kandydat powinien być pewny siebie, asertywny, empatyczny, a także umieć rozwiązywać konflikty i negocjować. Umiejętności interpersonalne to także sprawna i otwarta komunikacja i umiejętne słuchanie. Te umiejętności z pewnością pomogą w zbudowaniu relacji z osobą coachowaną.

Dojrzałość życiowa

Bez względu na wiek coacha, ważne jest, aby był osobą świadomą siebie i zintegrowaną. Jak to rozpoznać? Człowiek taki radzi sobie ze stresem, jest otwarty na nowe sytuacje i czuje się komfortowo, gdy otrzymuje feedback. Stabilność i zrównoważenie to niezbędne cechy u coacha, ponieważ proces coachingowy to praca z człowiekiem.

Wiarygodność

Coaching to zawód oparty na najgłębszych wartościach związanych z człowieczeństwem. Dobry coach to nie teoretyk. To ktoś, kto swoim zachowaniem, relacjami osobistymi i z klientami dokumentuje to, co mówi.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Patentowa "LECH"

.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK