| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > W jaki sposób zmienić własny wizerunek?

W jaki sposób zmienić własny wizerunek?

Jestem silną indywidualnością, może nawet ekscentrykiem, który w obecnej firmie jest ceniony za realne wyniki. Myślę o zmianie pracy. Mam wątpliwości, czy rynek jest gotowy zaakceptować mój niecodzienny sposób bycia i czy wizerunek jest wartością samą w sobie. Jednocześnie zastanawiam się, czy i w jaki sposób mogę go zmienić?

Wizerunek to wyobrażenie, które tworzymy sobie na temat jakiejś sprawy, człowieka, instytucji czy produktu. Wyobrażenie to opiera się na skojarzeniach, subiektywnych ocenach oraz emocjach. Bardzo wiele osób zapomina o tym, jak istotny wpływ na osobisty sukces zawodowy ma właśnie wizerunek i jak wiele mogą uczynić, aby go poprawić. Świadome zarządzanie swoim image jest ciężką pracą i metodycznym działaniem. Warto poznać i wprowadzić kilka zasad, które pomogą budować wizerunek tak, aby stał się on efektywnym narzędziem promocji.

Określenie celu strategicznego

Im szybciej określimy własne cele zawodowe, tzn. zdefiniujemy pojęcie sukcesu zawodowego poprzez określenie funkcji branży i poziomu stanowisk, które nas interesują, tym łatwiej je osiągniemy.

Bilans otwarcia

Punktem wyjścia powinna być dogłębna analiza posiadanych umiejętności zawodowych i osobistych. Bilans atutów i ograniczeń pozwoli odpowiedzieć sobie na pytanie, czy obrane cele są realne, oraz które kompetencje należy dalej rozwijać, aby osiągnąć wymarzony status. Warto przy tym skonfrontować się z własnymi ograniczeniami już na początku i jeśli to konieczne, dokonać rewizji celów strategicznych. Jest to konieczne, szczególnie gdy kompetencje (zwłaszcza osobiste) fundamentalnie nie przystają do wymogów danej funkcji czy branży. I tak np. od osoby nieco powierzchownej, ekstrawertycznej, ale charyzmatycznej trudno będzie oczekiwać kariery w dziale księgowości.

Jednym ze sposobów dobrego rozpoznania własnych kompetencji jest uczestniczenie w organizowanych przez pracodawców lub rekruterów centrach ocen. Otrzymanie pełnej oceny zwrotnej od oceniających lub przełożonych może być cennym wkładem do naszego bilansu otwarcia. Stosowane przez firmy systemy ocen rocznych czy ocen 360 stopni to również dobre źródła informacji o nas samych – warto z nich korzystać.

Najważniejszym elementem tej fazy jest określenie szczególnych atrybutów (w nomenklaturze marketingowej – Unique Selling Propositions (USP), tj. unikalnych cech, których nie mają inni). USP są istotne z dwóch powodów: po pierwsze, możemy je wykorzystywać do osiągania wymiernych celów zawodowych stawianych nam przez pracodawcę – zazwyczaj są to cele mierzalne, można by rzec obiektywne. Po drugie, są to cechy, które odpowiednio wykorzystane mogą wydatnie pomóc w kształtowaniu naszego wizerunku.

Autor:

dyrektor zarządzający w IIC Partners Executive Search Worldwide w Polsce, Grupa BIGRAM SA

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Andrzej Łukaszewicz

Ekspert z zakresu zamówień publicznych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »