| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > W jaki sposób zmienić własny wizerunek?

W jaki sposób zmienić własny wizerunek?

Jestem silną indywidualnością, może nawet ekscentrykiem, który w obecnej firmie jest ceniony za realne wyniki. Myślę o zmianie pracy. Mam wątpliwości, czy rynek jest gotowy zaakceptować mój niecodzienny sposób bycia i czy wizerunek jest wartością samą w sobie. Jednocześnie zastanawiam się, czy i w jaki sposób mogę go zmienić?

Charyzmatyczny Lider musi przekonać do siebie Racjonalnego Analityka, dlatego dobrze, aby przygotował sobie odpowiednie argumenty (emocje i zapał mogą nie wystarczyć!). Krytyczny Sędzia musi zadbać o to, by nie została przylepiona mu łatka Hamulcowego organizacji. Przy wchodzeniu w tego typu rolę istotne zaczynają być niuanse komunikacyjne i tak niski tembr głosu czy dobry kontakt wzrokowy oraz odpowiednia gestykulacja pomogą zbudować zaufanie u sceptyków. Otwarta postawa i uśmiech na twarzy Krytycznego Sędziego z pewnością złagodzą jego krytykę. Uniwersalna wydaje się zasada – łagodna forma, ostra treść.

Życie firmowe jest zazwyczaj bogate w różne wydarzenia, takie jak szkolenia czy wyjazdy integracyjne. Zdarza się, że pracownicy zupełnie zatracają się w „kosztowaniu” przyjemności, które przygotował dla nich pracodawca, pokazując gorszą stronę swojego ja. Powinno być odwrotnie – wspólne, nieformalne spotkania dają unikalną szansę zainteresowania innych swoją osobą.

Środowisko poza firmą

Również poza organizacją nasz wizerunek jako pracowników może zyskać lub stracić. Jednym ze sposobów autoprezentacji jest obecność na portalach społecznościowych. Przyjęło się uważać, że „Linked in” czy „GoldenLine” są miejscem profesjonalnych kontaktów, podczas gdy np. „facebook” to platforma budowania mniej formalnych relacji. Sposób autoprezentacji powinien być odpowiednio dobrany do miejsca i celu. Wakacyjne zdjęcie w bikini członka zarządu dużej spółki, niezależnie od atrakcyjności modelki, powoduje dysonans poznawczy. Umieszczając swoje dane, warto zrobić to solidnie, rzetelnie, w sposób przemyślany i spójny z naszą intencją w zakresie budowania wizerunku. Na podstawie zawartych na portalu informacji wiele osób zbuduje sobie o nas opinię i wykształci wyobrażenia. Istotną rolę odgrywają słowa klucze, które mocno osadzają nas w danej branży czy funkcji.

Jednym z elementów budowania wizerunku na rynku pracy są spotkania z head hunterami. Nawet jeśli w danym momencie nie jesteśmy żywo zainteresowani zmianą pracy, warto przyjąć zaproszenie. Do spotkań warto podchodzić poważnie i tak jak sportowiec walczyć o pierwsze miejsce, nawet jeśli jest to tylko sparing przed poważnymi zawodami. Ważne, by wiedzieć, kiedy i w jaki sposób wycofać się z procesu. Jeśli nie zamierzamy zmieniać pracy, zatrzymajmy się na etapie firmy doradztwa personalnego. Podczas spotkań warto ustrzec się błędów, które zazwyczaj są banalne, a mogą istotnie wpłynąć na nasz wizerunek, a zatem wartość na rynku pracy. Nonszalancja i arogancja to najczęstsze błędy, jeśli chodzi o postawę. Lekceważenie zazwyczaj towarzyszy kandydatom niezainteresowanym ofertą – bywa że nie wiedzą, z kim jest spotkanie lub po prostu na nie przychodzą. Arogancja często prowadzi do bagatelizowania spotkania i braku zaangażowania. W warstwie komunikacyjnej częstym problemem jest nadmierna wylewność i dygresyjność lub odwrotnie – zdawkowe, powierzchowne informacje. Zdarza się, że zła, chaotyczna struktura wypowiedzi mocno wpływa na odbiór osoby. Jeśli dodać do tego źle przygotowane dossier, kłopot z wizerunkiem jest niemal pewny.

Autor:

dyrektor zarządzający w IIC Partners Executive Search Worldwide w Polsce, Grupa BIGRAM SA

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Joanna Pluta

analityk w Departamencie Analiz TMS Brokers

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »