| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Kiedy szkolenia pełnią funkcję motywacyjną?

Kiedy szkolenia pełnią funkcję motywacyjną?

Niedawno rozpoczęłam pracę jako menedżer ds. szkoleń w instytucji finansowej i jest to moja pierwsza funkcja kierownicza. Szkolenia stanowią dla mnie ważny element motywacyjny, gdyż firma inwestująca w pracownika pokazuje, jak ważnym jest on zasobem. Sytuacja w mojej firmie jest jednak niezrozumiała i mam wrażenie, że szkolenia traktowane są jak zło konieczne. Trudno wspierać i rozwijać politykę rozwojową, jeżeli nikt nie ma do niej przekonania.

Szkolenia odgrywają ważną rolę w motywacji personelu, ale tylko wtedy, gdy są dobrze przemyślane i dobrane do potrzeb pracowników oraz do sytuacji w organizacji. W innym wypadku bywają niepotrzebnym balastem, który tylko zabiera czas. Jeżeli firmę trawią wewnętrzne problemy lub też zespół cierpi na chroniczne niezadowolenie w wyniku złego zarządzania, to żadne szkolenie nie sprawi, że ludzie będą wydajniej i chętniej pracować. Osoby odpowiedzialne za politykę szkoleniową powinny więc rozpocząć od zrozumienia realnych problemów firmy oraz elementów, które rzeczywiście mogą wpłynąć na zwiększenie poziomu motywacji personelu. Jak rozpoznać czynniki motywujące? Jak zrozumieć, co wpływa na jakość szkoleń? Jak sprawić, żeby efekt szkoleń był widoczny?

Sztuka motywacji

Motywacja, czyli w ogromnym skrócie zaspokajanie potrzeb, jest zjawiskiem, które znacząco przekłada się na zaangażowanie pracownika i jakość jego działań, a także na podejście do współpracowników i firmy. Nie da się zaprzeczyć, że jednym z głównych motywatorów są finanse. Nierzadko to właśnie pieniądze napędzają do intensyfikacji działań i wydawać się może, że reszta nie ma już żadnego znaczenia. Nie jest to do końca prawdą, gdyż nawet wysokie wynagrodzenie nie zmotywuje w warunkach chaosu, złej atmosfery czy braku stabilizacji. Pracownik straci energię do pracy lub poszuka nowego zatrudnienia. Sztuka motywacji jest więc trudna i w większości przypadków zależna od wielu czynników wewnątrz i na zewnątrz firmy. Owszem, znaczenie mają również szkolenia, ale trzeba tu uczciwie powiedzieć, że człowiek odpowiedzialny za ich politykę ma niekiedy zerowe możliwości poprawy sytuacji, niezależnie od wysiłku, jaki włoży w pracę. Motywacja pracowników jest więc niezmiernie istotna i jej zachwianie potęguje problemy, którym trudno zaradzić. Szkolenia będą więc pełniły funkcję motywacyjną, integracyjną lub wspierającą tylko wtedy, gdy inne znaczące problemy firmy będą umiejętnie rozwiązywane. Niemniej jednak szkolenia mogą również wspomagać te procesy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Forum Od-nowa

Organizacja non-profit

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »