| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Kiedy szkolenia pełnią funkcję motywacyjną?

Kiedy szkolenia pełnią funkcję motywacyjną?

Niedawno rozpoczęłam pracę jako menedżer ds. szkoleń w instytucji finansowej i jest to moja pierwsza funkcja kierownicza. Szkolenia stanowią dla mnie ważny element motywacyjny, gdyż firma inwestująca w pracownika pokazuje, jak ważnym jest on zasobem. Sytuacja w mojej firmie jest jednak niezrozumiała i mam wrażenie, że szkolenia traktowane są jak zło konieczne. Trudno wspierać i rozwijać politykę rozwojową, jeżeli nikt nie ma do niej przekonania.

Efektywność szkoleń

Obok satysfakcjonującego wynagrodzenia, przejrzystych regulaminów, klarownych zasad, ugruntowanej pozycji firmy, równowagi w działaniach, programów sportowo-rekreacyjnych, opieki medycznej czy nauki języków obcych, szkolenia bywają silnym niematerialnym, lecz wymiernym motywatorem personelu. Stanowią one dopełnienie dla każdej rozwijającej się organizacji. Umiejętna analiza otoczenia i dobór warsztatów do bieżących wymagań pracowników zwiększy ich efektywność. Warto zastanowić się nad czynnikami, które sprawiają, że szkolenia mają sens.

Stopień spełnienia innych niż szkolenia potrzeb

Szkolenia są tylko jednym z czynników zaspokajających potrzeby personelu. Jeżeli pracownik ma poczucie, że np. cele, które stawia przed nim firma, są w rzeczywistości nieosiągalne, a tym samym wysokość obiecywanego wynagrodzenia nie ma racji bytu, to organizowanie jakichkolwiek szkoleń może być w tym wypadku chybione, ponieważ jego myśli skupione są na innym problemie. Podobnie z atmosferą w grupie – jeżeli zespołem zarządza konfliktowa osoba, która wzmaga negatywne emocje wśród ludzi i generuje stresujące sytuacje, to wysyłanie zespołu na szkolenie o zarządzaniu sobą w czasie również nie należy do sensownych, ponieważ w danym momencie nie jest to dla ludzi sprawa priorytetowa.

Tematyka

Najistotniejsze znaczenie ma zakres tematyczny szkoleń, który odpowiadać musi wymaganiom pracowników i firmy. Jest to ważne zarówno w przypadku szkoleń miękkich, jak i zawodowych. Dobór tematyki powinien być przemyślany i skonsultowany z uczestnikami.

Dostęp

Sytuacja, w której faworyzowane są poszczególne grupy lub jednostki, jest niedopuszczalna, ale – niestety – zdarza się, kiedy np. kierownik danego zespołu przewidział budżet na coś innego, bynajmniej nie na podwyżki. Motywacja pomijanych osób znacząco spada, a więc dostęp do szkoleń powinien być w miarę możliwości równy i sprawiedliwy.

Dostosowanie szkolenia do grupy

W zależności od celów, jakie mają zostać osiągnięte, szkolenie powinno być odpowiednio dopasowane, np. w przypadku szkolenia dla menedżerów grup projektowych IT raczej nie powinno wysyłać się uczestników na otwarte szkolenia w zakresie kierowania zespołem, ponieważ przedstawiane procesy mogą znacząco różnić się od tych branżowych. W tym wypadku warto zainwestować w szkolenie zamknięte, a więc „szyte na miarę” dla tej konkretnej grupy.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Ostrowski

Analityk rynku produktów bankowych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »