| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Kiedy szkolenia pełnią funkcję motywacyjną?

Kiedy szkolenia pełnią funkcję motywacyjną?

Niedawno rozpoczęłam pracę jako menedżer ds. szkoleń w instytucji finansowej i jest to moja pierwsza funkcja kierownicza. Szkolenia stanowią dla mnie ważny element motywacyjny, gdyż firma inwestująca w pracownika pokazuje, jak ważnym jest on zasobem. Sytuacja w mojej firmie jest jednak niezrozumiała i mam wrażenie, że szkolenia traktowane są jak zło konieczne. Trudno wspierać i rozwijać politykę rozwojową, jeżeli nikt nie ma do niej przekonania.

Efektywność szkoleń

Obok satysfakcjonującego wynagrodzenia, przejrzystych regulaminów, klarownych zasad, ugruntowanej pozycji firmy, równowagi w działaniach, programów sportowo-rekreacyjnych, opieki medycznej czy nauki języków obcych, szkolenia bywają silnym niematerialnym, lecz wymiernym motywatorem personelu. Stanowią one dopełnienie dla każdej rozwijającej się organizacji. Umiejętna analiza otoczenia i dobór warsztatów do bieżących wymagań pracowników zwiększy ich efektywność. Warto zastanowić się nad czynnikami, które sprawiają, że szkolenia mają sens.

Stopień spełnienia innych niż szkolenia potrzeb

Szkolenia są tylko jednym z czynników zaspokajających potrzeby personelu. Jeżeli pracownik ma poczucie, że np. cele, które stawia przed nim firma, są w rzeczywistości nieosiągalne, a tym samym wysokość obiecywanego wynagrodzenia nie ma racji bytu, to organizowanie jakichkolwiek szkoleń może być w tym wypadku chybione, ponieważ jego myśli skupione są na innym problemie. Podobnie z atmosferą w grupie – jeżeli zespołem zarządza konfliktowa osoba, która wzmaga negatywne emocje wśród ludzi i generuje stresujące sytuacje, to wysyłanie zespołu na szkolenie o zarządzaniu sobą w czasie również nie należy do sensownych, ponieważ w danym momencie nie jest to dla ludzi sprawa priorytetowa.

Tematyka

Najistotniejsze znaczenie ma zakres tematyczny szkoleń, który odpowiadać musi wymaganiom pracowników i firmy. Jest to ważne zarówno w przypadku szkoleń miękkich, jak i zawodowych. Dobór tematyki powinien być przemyślany i skonsultowany z uczestnikami.

Dostęp

Sytuacja, w której faworyzowane są poszczególne grupy lub jednostki, jest niedopuszczalna, ale – niestety – zdarza się, kiedy np. kierownik danego zespołu przewidział budżet na coś innego, bynajmniej nie na podwyżki. Motywacja pomijanych osób znacząco spada, a więc dostęp do szkoleń powinien być w miarę możliwości równy i sprawiedliwy.

Dostosowanie szkolenia do grupy

W zależności od celów, jakie mają zostać osiągnięte, szkolenie powinno być odpowiednio dopasowane, np. w przypadku szkolenia dla menedżerów grup projektowych IT raczej nie powinno wysyłać się uczestników na otwarte szkolenia w zakresie kierowania zespołem, ponieważ przedstawiane procesy mogą znacząco różnić się od tych branżowych. W tym wypadku warto zainwestować w szkolenie zamknięte, a więc „szyte na miarę” dla tej konkretnej grupy.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

REWOLUCJA W EMERYTURACH

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Kaszubiak Jędrzejko Adwokaci

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
Notyfikacje
Czy chcesz otrzymywać informacje o najnowszych zmianach? Zaakceptuj powiadomienia od kadry.Infor.pl
Powiadomienia można wyłączyć w preferencjach systemowych
NIE
TAK