| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Metody i narzędzia rozwoju pracowników w praktyce polskich firm

Metody i narzędzia rozwoju pracowników w praktyce polskich firm

Rozwijanie kompetencji pracowników jest jednym z głównych elementów kultury organizacyjnej. Szkolenia zawodowe, programy rozwoju talentów, udział w międzynarodowych projektach, coaching i mentoring – to narzędzia stosowane w wielu firmach, jednak z różnym skutkiem. Przyjrzyjmy się, jak do rozwoju pracowników podchodzą firmy JTI Polska Sp. z o.o. i Bank Pekao SA.

Programy międzynarodowe

Ważne są też międzynarodowe programy rozwojowe realizowane w ramach Grupy UniCredit, do której należy Bank Pekao SA. – Nasze centrum szkoleniowe znajduje się w Turynie, gdzie pracownicy mają okazję brać udział w unikatowych warsztatach, np. podnoszących poziom kompetencji miękkich, zwłaszcza przywódczych, na które kładziemy szczególny nacisk. Uczestnikami międzynarodowych programów szkoleniowych jest kadra menedżerska oraz uczestnicy programów rozwoju talentów, a zatem i przyszli liderzy naszej organizacji – mówi Przemysław Stalica.

Firma prowadzi także otwarte programy rozwoju. Przykładem jest Uni Quest – program, o udział w którym może się ubiegać każdy pracownik Banku. – Stawiamy oczywiście konkretne warunki rekrutacji, np. odpowiedni staż pracy, płynna znajomość języka angielskiego. Jednak chciałbym podkreślić, że uczestnikami programu są głównie młodzi ludzie, którzy zyskują w ten sposób niesamowitą okazję współpracy z koleżankami i kolegami z różnych krajów nad projektami realizowanymi w międzynarodowym środowisku. Program ten jest promowany wśród pracowników przez najwyższą kadrę menedżerską naszej organizacji – podkreśla Przemysław Stalica.

Kobieta pracująca

Za skuteczną metodę rozwoju firma uznaje coaching, który jest przeznaczony dla menedżerów i osób z grupy talentów. To forma inwestycji w konkretnych pracowników i w realizację ich indywidualnych celów, które są zbieżne z interesem firmy. Sesje prowadzą certyfikowani coachowie wewnętrzni.

W Banku prowadzony jest także mentoring. – Niedawno rozpoczęliśmy nowy program mentoringowy w ramach programu skierowanego do kobiet pracujących w naszym Banku – Women's Network. Jest to narzędzie nastawione na całościowy rozwój uczestniczek, poprzez wsparcie udzielane przez bardziej doświadczone kobiety paniom, które chcą rozwijać karierę w naszej organizacji. Relacja mentorska może dotyczyć rozwiązania problemów w zachowaniu równowagi między życiem zawodowym a osobistym albo być formą wsparcia w trudnościach w relacjach. Mentoring jest metodą, która pozwala spojrzeć na problem z zupełnie innej perspektywy i znaleźć trafne rozwiązanie – dodaje Przemysław Stalica.

Szkolenie menedżerów

Aby rozwój kompetencji pracowników przebiegał zgodnie z oczekiwaniami, firma dba o przygotowanie menedżerów. – Cyklicznie szkolimy kadrę kierowniczą, szczególnie w zakresie umiejętności przywódczych. Przed każdą oceną pracowniczą organizujemy specjalne warsztaty dla menedżerów. Przekazujemy im wiedzę, w jaki sposób prowadzić tę coroczną rozmowę, jak konstruktywnie udzielać informacji, jak na co dzień – po ocenie – inspirować i motywować pracowników. Naszą rolą jako działu HR jest przekazywanie wiedzy, metod i narzędzi do doskonalenia kompetencji zarówno menedżerom, jak i podległym im pracownikom. W ten sposób współtworzymy w naszym Banku kulturę, gdzie pracownik bierze odpowiedzialność za planowanie własnego rozwoju, a menedżer wspiera go nie tylko w planowaniu, lecz także w realizacji planów – mówi Przemysław Stalica.

Kwestia efektów działania w zakresie HR jest traktowana w Banku priorytetowo. – Rezultaty naszych działań oceniamy po efektach biznesowych firmy. Jeżeli Bank osiąga z powodzeniem coraz lepsze wyniki biznesowe, to znaczy, że pracownicy mają odpowiednie kompetencje i potrafią stawiać czoła rynkowym wyzwaniom. Jest to też potwierdzenie, że działania na rzecz rozwoju pracowników są podejmowane przez nas, jako dział HR, właściwie – podsumowuje Przemysław Stalica.

Firmy JTI Polska Sp. z o.o. i Bank Pekao SA otrzymały tytuł „Top Employers Polska 2010”.

Projekt Top Employers Polska identyfikuje i certyfikuje najlepszych pracodawców w Polsce pod względem ich polityki i praktyki personalnej. Organizatorem projektu jest Instytut CRF. W programie wyłaniani są pracodawcy, którzy wyróżniają się pod względem świadczeń podstawowych, świadczeń dodatkowych i warunków pracy, szkoleń i rozwoju, rozwoju kariery zawodowej oraz kultury organizacyjnej firmy. Więcej informacji: www.top-employers.pl

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci UNICEF

United Nations Children’s Fund

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »