| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Metody i narzędzia rozwoju pracowników w praktyce polskich firm

Metody i narzędzia rozwoju pracowników w praktyce polskich firm

Rozwijanie kompetencji pracowników jest jednym z głównych elementów kultury organizacyjnej. Szkolenia zawodowe, programy rozwoju talentów, udział w międzynarodowych projektach, coaching i mentoring – to narzędzia stosowane w wielu firmach, jednak z różnym skutkiem. Przyjrzyjmy się, jak do rozwoju pracowników podchodzą firmy JTI Polska Sp. z o.o. i Bank Pekao SA.

Programy międzynarodowe

Ważne są też międzynarodowe programy rozwojowe realizowane w ramach Grupy UniCredit, do której należy Bank Pekao SA. – Nasze centrum szkoleniowe znajduje się w Turynie, gdzie pracownicy mają okazję brać udział w unikatowych warsztatach, np. podnoszących poziom kompetencji miękkich, zwłaszcza przywódczych, na które kładziemy szczególny nacisk. Uczestnikami międzynarodowych programów szkoleniowych jest kadra menedżerska oraz uczestnicy programów rozwoju talentów, a zatem i przyszli liderzy naszej organizacji – mówi Przemysław Stalica.

Firma prowadzi także otwarte programy rozwoju. Przykładem jest Uni Quest – program, o udział w którym może się ubiegać każdy pracownik Banku. – Stawiamy oczywiście konkretne warunki rekrutacji, np. odpowiedni staż pracy, płynna znajomość języka angielskiego. Jednak chciałbym podkreślić, że uczestnikami programu są głównie młodzi ludzie, którzy zyskują w ten sposób niesamowitą okazję współpracy z koleżankami i kolegami z różnych krajów nad projektami realizowanymi w międzynarodowym środowisku. Program ten jest promowany wśród pracowników przez najwyższą kadrę menedżerską naszej organizacji – podkreśla Przemysław Stalica.

Kobieta pracująca

Za skuteczną metodę rozwoju firma uznaje coaching, który jest przeznaczony dla menedżerów i osób z grupy talentów. To forma inwestycji w konkretnych pracowników i w realizację ich indywidualnych celów, które są zbieżne z interesem firmy. Sesje prowadzą certyfikowani coachowie wewnętrzni.

W Banku prowadzony jest także mentoring. – Niedawno rozpoczęliśmy nowy program mentoringowy w ramach programu skierowanego do kobiet pracujących w naszym Banku – Women's Network. Jest to narzędzie nastawione na całościowy rozwój uczestniczek, poprzez wsparcie udzielane przez bardziej doświadczone kobiety paniom, które chcą rozwijać karierę w naszej organizacji. Relacja mentorska może dotyczyć rozwiązania problemów w zachowaniu równowagi między życiem zawodowym a osobistym albo być formą wsparcia w trudnościach w relacjach. Mentoring jest metodą, która pozwala spojrzeć na problem z zupełnie innej perspektywy i znaleźć trafne rozwiązanie – dodaje Przemysław Stalica.

Szkolenie menedżerów

Aby rozwój kompetencji pracowników przebiegał zgodnie z oczekiwaniami, firma dba o przygotowanie menedżerów. – Cyklicznie szkolimy kadrę kierowniczą, szczególnie w zakresie umiejętności przywódczych. Przed każdą oceną pracowniczą organizujemy specjalne warsztaty dla menedżerów. Przekazujemy im wiedzę, w jaki sposób prowadzić tę coroczną rozmowę, jak konstruktywnie udzielać informacji, jak na co dzień – po ocenie – inspirować i motywować pracowników. Naszą rolą jako działu HR jest przekazywanie wiedzy, metod i narzędzi do doskonalenia kompetencji zarówno menedżerom, jak i podległym im pracownikom. W ten sposób współtworzymy w naszym Banku kulturę, gdzie pracownik bierze odpowiedzialność za planowanie własnego rozwoju, a menedżer wspiera go nie tylko w planowaniu, lecz także w realizacji planów – mówi Przemysław Stalica.

Kwestia efektów działania w zakresie HR jest traktowana w Banku priorytetowo. – Rezultaty naszych działań oceniamy po efektach biznesowych firmy. Jeżeli Bank osiąga z powodzeniem coraz lepsze wyniki biznesowe, to znaczy, że pracownicy mają odpowiednie kompetencje i potrafią stawiać czoła rynkowym wyzwaniom. Jest to też potwierdzenie, że działania na rzecz rozwoju pracowników są podejmowane przez nas, jako dział HR, właściwie – podsumowuje Przemysław Stalica.

Firmy JTI Polska Sp. z o.o. i Bank Pekao SA otrzymały tytuł „Top Employers Polska 2010”.

Projekt Top Employers Polska identyfikuje i certyfikuje najlepszych pracodawców w Polsce pod względem ich polityki i praktyki personalnej. Organizatorem projektu jest Instytut CRF. W programie wyłaniani są pracodawcy, którzy wyróżniają się pod względem świadczeń podstawowych, świadczeń dodatkowych i warunków pracy, szkoleń i rozwoju, rozwoju kariery zawodowej oraz kultury organizacyjnej firmy. Więcej informacji: www.top-employers.pl

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

UMOWY ZLECENIA 2017

reklama

Ostatnio na forum

Eksperci portalu infor.pl

Anna Maziarz

Adwokat w UK (solicitor)

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »