| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Kwestionariusz do diagnozowania wizerunków autoprezentacyjnych

Kwestionariusz do diagnozowania wizerunków autoprezentacyjnych

Menedżerowie stanowią niejednolitą grupę zawodową – zróżnicowaną zarówno pod względem wykształcenia, jak i potencjału osobistego. Właściwości psychologiczne, wewnętrzne zasoby, kompetencje społeczne, a zwłaszcza predyspozycje do określonych zachowań autoprezentacyjnych menedżerów będą się różnić i w wielu przypadkach mogą okazać się dalekie od modelowego stylu funkcjonowania lidera w organizacji. Jak jest specyfika funkcjonowania menedżerów w zakresie zdolności do autoprezentacji?

Niektóre z powyższych wizerunków wydają się niezbędne w pracy menedżera (osoba kompetentna, postępująca moralnie, władcza, sympatyczna), inne – jak na przykład autoprezentacja bezradnościowa, ochronna, obronna) z pewnością nie przyczyniają się do zwiększania efektywności pracy. Zachowania autoprezentacyjne są jednakże uwarunkowane sytuacyjne, zależą przede wszystkim od celu, jaki należy zrealizować, oraz właściwości odbiorców autoprezentacji. Z tego względu elastyczność w dostosowywaniu kreowanych wizerunków do aktualnych zadań i potrzeb wydaje się nieocenioną kompetencją menedżera.

Możliwości wykorzystania KWA

Kwestionariusz Wizerunków Autoprezentacyjnych został stworzony i wykorzystany do badań empirycznych dotyczących zależności między kreowanymi przez menedżerów wizerunkami autoprezentacyjnymi a ich płcią psychologiczną i biologiczną.

Dobrze sprawdza się on również w indywidualnej diagnozie zdolności autoprezentacyjnych, zwłaszcza u menedżerów otwartych na informacje o sobie, pragnących zmian i osobistego rozwoju. KWA pozwala, na podstawie wyników w poszczególnych typach wizerunków, na nakreślenie profilu autoprezentacyjnego menedżera – sprawdzenie, które z wyników osiągają wysoki poziom, które niski i jak przekłada się to na efektywność jego pracy zawodowej.

Możliwe jest również przeprowadzenie – z wykorzystaniem przedstawionych w artykule informacji – szkolenia czy warsztatów na temat sposobów autoprezentacji menedżerów, a badanie kwestionariuszem można wówczas uczynić jednym z etapów szkolenia. Z pewnością przyczyni się to do uatrakcyjnienia zajęć, ale co najważniejsze: unaoczni osobom z grupy szkoleniowej/warsztatowej własne zasoby i deficyty w obszarze autoprezentacji.

Zadowalające właściwości psychometryczne kwestionariusza pozwalają również na spożytkowanie go w celach naukowych.

Klucz KWA

Kwestionariusz zawiera 39 stwierdzeń (zobacz wyżej). Respondent ustosunkowuje się do nich, posługując się pięciostopniową skalą. Instrukcja do KWA brzmi następująco: „Poniżej znajdują się różne stwierdzenia, z którymi może się Pan/Pani zgadzać lub nie. Proszę o ich uważne przeczytanie oraz ustosunkowanie się do każdego ze stwierdzeń poprzez wybór jednej z zamieszczonych pod stwierdzeniami odpowiedzi:

0 – całkowicie się nie zgadzam

1 – raczej się nie zgadzam

2 – nie mam zdania

3 – raczej się zgadzam

4 – całkowicie się zgadzam

Wybrane odpowiedzi proszę otoczyć kółkiem”.

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Piotr Rabczewski

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »