| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Kwestionariusz do diagnozowania wizerunków autoprezentacyjnych

Kwestionariusz do diagnozowania wizerunków autoprezentacyjnych

Menedżerowie stanowią niejednolitą grupę zawodową – zróżnicowaną zarówno pod względem wykształcenia, jak i potencjału osobistego. Właściwości psychologiczne, wewnętrzne zasoby, kompetencje społeczne, a zwłaszcza predyspozycje do określonych zachowań autoprezentacyjnych menedżerów będą się różnić i w wielu przypadkach mogą okazać się dalekie od modelowego stylu funkcjonowania lidera w organizacji. Jak jest specyfika funkcjonowania menedżerów w zakresie zdolności do autoprezentacji?

Jak stwierdza profesor Bańka, przywództwo jako proces oddziaływania na aktywność zorganizowanych grup ludzkich w kierunku ustanawiania i realizacji celów jest podstawowym elementem pracy menedżerskiej. Wprawdzie funkcje przywódcy i menedżera nie są tożsame, jednak dla osoby, która chce zająć w danej grupie pozycję lidera, umiejętność budowania wizerunku odpowiedniego dla roli jest bardzo ważna. Objęcie czy utrzymanie przywództwa pociąga za sobą konieczność wywarcia wrażenia odpowiadającego wzorcom przywódcy. Według najbardziej znanego badacza autoprezentacji Marka Leary’ego wiąże się to zarówno z demonstrowaniem cech składających się na prototyp przywódcy (np. stanowczość, troska o dobro grupy, skuteczność), jak i z unikaniem wywierania wrażenia odległego od wzorca (np. brak kompetencji, egoizm, słabość).

Leary wyszczególnia pięć cech ważnych dla autoprezentacji przywódców, które wprawdzie nie muszą być prezentowane permanentnie, ale czasami są konieczne dla uzyskania maksymalnej skuteczności. Lider powinien wywierać wrażenie człowieka:

  • kompetentnego, fachowego,
  • sympatycznego,
  • moralnego i prowadzącego przykładny styl życia,
  • spokojnego, opanowanego i pewnego siebie zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych,
  • silnego, mogącego zastraszyć, onieśmielić, wymusić posłuszeństwo.

Kwestionariusz Wizerunków Autoprezentacyjnych

W celu zdiagnozowania ogólnej zdolności do autoprezentacji oraz tendencji do kreowania siebie jako osoby określonego typu stworzono Kwestionariusz Wizerunków Autoprezentacyjnych (KWA). Powstał on na podstawie koncepcji autoprezentacji przedstawionej przez Marka Leary’ego i został wykorzystany w badaniach autoprezentacji menedżerów. Kwestionariusz oprócz ogólnego wyniku dostarcza informacji na temat ujawnianych w zachowaniu wizerunków autoprezentacyjnych. Są to wizerunki:

1. Osoby atrakcyjnej fizycznie (adonizacja).

2. Osoby sympatycznej (ingracjacja).

3. Osoby kompetentnej (autopromocja).

4. Osoby postępującej moralnie (doskonałość moralna),

5. Osoby słabej, bezradnej (autoprezentacja bezradnościowa).

6. Osoby władczej, silnej, groźnej (intymidacja).

7. Osoby skromnej, nieszkodliwej (autoprezentacja ochronna).

8. Osoby niewinnej, bezkonfliktowej (autoprezentacja defensywna).

(Terminy w nawiasach dotyczą technik autoprezentacji występujących w literaturze obok nazw wizerunków autoprezentacyjnych).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Adrian Meclik

Ekspert podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »