| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Jak przygotować i przeprowadzić pierwsze szkolenie

Jak przygotować i przeprowadzić pierwsze szkolenie

Początki zawsze są trudne, jednak poprzez odpowiednie przygotowanie (zarówno pod kątem merytorycznym, jak i emocjonalnym) można zminimalizować odczuwany stres. Jak wypaść dobrze i nie dać się zaskoczyć? Jak czerpać satysfakcję z przekazywania wiedzy innym? Jak wejść na ścieżkę, która pozwoli stać się profesjonalistą w swoim fachu?

Szkolenie czas zacząć

Będąc całkowicie przygotowanym, trzeba skupić się na grupie i zaspokojeniu jej potrzeb. Warto zaznajomić się z uczestnikami jeszcze przed rozpoczęciem szkolenia, np. przy porannej kawie, co rozluźni atmosferę. Najważniejsze, żeby rozumieć swój cel i pamiętać, że trener nie musi błyszczeć. – To nie gwiazda estrady – jego zadaniem jest skupienie uwagi grupy na temacie i procesach, które się w jej obrębie wydarzają, a nie na sobie – przypomina Joanna Januszkiewicz. Będąc świadomym swojej roli, można zaczynać, a dobry początek jest ważnym elementem przedsięwzięcia. – Rozpoczęcie od krótkiego ćwiczenia pozwalającego sprawdzić nastroje uczestników, a przy okazji stanowiącego ciekawy sposób na przedstawienie się, np. prosząc, żeby każdy powiedział, jak ma na imię i gdyby jego dzisiejszy nastrój miał decydować, jakim byłby filmem, książką, piosenką, produktem spożywczym, pogodą. W ten sposób prowadzący otrzymuje cenne informacje, a grupa okazję do zabawy – sugeruje Joanna Januszkiewicz.

Pierwszą częścią szkolenia powinno więc być zapoznanie grupy oraz jej integracja, która wprowadzi dobry nastrój, jako mocny grunt do dalszych działań. Następnie warto postawić na aktywizację uczestników poprzez zgłębianie relacji interpersonalnych i umiejętną współpracę przy określonych zadaniach (będąc otwartym na ludzi i mając ciekawe materiały, na pewno nie będzie z tym problemów). Każde ćwiczenie musi zostać rzeczowo wyjaśnione (bez nadużywania skrótów i zwrotów obcojęzycznych), a po jego wykonaniu, wynik omówiony. Istotna w przeprowadzaniu warsztatów jest dywersyfikacja zadań oraz różna ich dynamika, a także chwilowe przerwy – w innym wypadku nastąpi przemęczenie grupy i osłabienie koncentracji.

Należy także podkreślić rolę zakończenia szkolenia. W ramach usystematyzowania wiedzy warto podsumować omawiane zagadnienia i zapisać je na tablicy. Trzeba też dać uczestnikom czas na pytania. Jeżeli z jakiś przyczyn trener nie jest w stanie odpowiedzieć na któreś z pytań (głównie z obszaru tematyki szkolenia), to nie można zostawić go bez odpowiedzi. Warto podać namiar na siebie lub wziąć dane od pytającego i zapewnić o odpowiedzi w określonym terminie. Trener powinien być otwarty na konsultacje po szkoleniu – budowanie wizerunku trwa także po jego zakończeniu, zwiększając możliwość dalszej współpracy lub przekształcając się w indywidualną pracę z uczestnikami np. coaching, mentoring.

Autor:

specjalista ds. rekrutacji i rozwoju pracowników w firmie S&T Software Development Sp. z o.o.

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Grabowski

Prawnik.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »