| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Szkolenia językowe dla pracowników

Szkolenia językowe dla pracowników

Przed pytaniem „Jakie szkolenie wybrać, aby rozsądnie wykorzystać dostępny budżet, a jednocześnie zapewnić maksymalną efektywność szkoleń?” staje większość firm, które chcą zwiększyć swoją konkurencyjność na rynku przez przyciągnięcie najlepszych pracowników. Decydując się na szkolenia językowe dla pracowników, należy spojrzeć nie tylko na ich cenę czy renomę oferującej je firmy, ale przede wszystkim na potrzeby i możliwości naszej organizacji.

Uczenie zmiksowane

Szkolenia typu blended learning powstały jako połączenie szkoleń internetowych i szkoleń ciągłych. Łatwo więc zgadnąć, że będą się na nie składały dwa typy zajęć: zajęcia oparte na treściach zawartych na platformie internetowej oraz zajęciach z udziałem nauczyciela.

Szkolenia tego typu mają zatem wysoką efektywność, ponieważ ich uczestnicy mają stały dostęp do interaktywnych treści szkoleniowych, a dodatkowo uczestniczą w zajęciach prowadzonych przez nauczyciela, z którym mogą skonsultować wyniki swojej pracy. Jedynym minusem tego typu szkoleń jest ich koszt, na który składa się nie tylko koszt zakupu, a często stworzenia od podstaw, szkolenia internetowego, lecz także koszty związane z zajęciami prowadzonymi przez lektora. Oczywiście jeśli myślimy poważnie o inwestowaniu w szkolenia tego typu i planujemy prowadzić je przez dłuższy czas, obejmując nimi dużą liczbę pracowników, ich koszt w przeliczeniu na jednego pracownika ulegnie znacznemu zmniejszeniu i najprawdopodobniej będzie niższy niż w przypadku zwykłych szkoleń ciągłych. Blended learning jest więc popularny głównie w firmach, które mogą zaplanować swoje wydatki szkoleniowe z kilkuletnim wyprzedzeniem.

Zatapianie w języku

Ostatnim typem szkoleń, o których warto w tym artykule wspomnieć, są szkolenia wyjazdowe oferujące „zanurzenie się w języku”. Szkolenia te umożliwiają maksymalnie efektywne wykorzystanie poświęconego na nie czasu, ponieważ wszystkie prowadzone podczas nich dyskusje odbywają się w nauczanym języku. Tematyka zajęć jest dowolna, ale zazwyczaj koncentruje się wokół jednej określonej dziedziny, na przykład negocjacji w biznesie, zarządzania jakością czy nawet alternatywnych źródeł energii. Wszystko oczywiście zależy od tego, czym zajmuje się nasza firma i jakim szkoleniem jesteśmy zainteresowani. I to jest właśnie największy atut tego typu szkoleń. Mają one bowiem na celu imitować sytuacje z życia codziennego, a „życie codzienne” w każdej organizacji wygląda inaczej. Jeśli więc na przykład zdecydujemy się na szkolenie z zakresu zarządzania jakością i dostarczymy firmie szkoleniowej materiały dotyczące działalności naszej firmy i wprowadzonych w niej rozwiązań w zakresie zarządzania jakością, to możemy oczekiwać, że podczas szkolenia zostaną poruszone tematy związane z firmami działającymi w naszej branży, ich problemami oraz wprowadzonymi przez nie rozwiązaniami. Przez cały czas szkolenia nad wszystkim będzie czuwał nauczyciel, którego zadaniem będzie zapewnienie takich warunków, aby uczniowie czuli się tak, jak gdyby był to ich prawdziwy dzień w pracy. Nietrudno zgadnąć, że szkolenia tego typu nie należą do najtańszych, a my przecież mamy ciąć koszty, a nie je generować. Jednakże wystarczy spojrzeć na zalety tego typu szkoleń, aby przekonać się, że to, co wydaje się drogie, przynosi nam wymierne korzyści. Po pierwsze, szkolimy pracowników dokładnie w tej dziedzinie, w której chcemy, aby się szkolili; poznają więc specyficzne dla niej słownictwo, jednocześnie ćwicząc umiejętność porozumiewania się w nauczanym języku. Po drugie, uczestnicy takich zajęć mogą wykorzystać podane podczas szkoleń przykłady w swojej pracy. Rozwiązania zaproponowane w innych firmach czy rezultat twórczej pracy podczas szkolenia mogą stać się bodźcem do zmian w naszej organizacji i prowadzić do budowania jej przewagi konkurencyjnej na rynku. Szkolenia tego typu mogą stać się także doskonałym elementem motywującym dla naszych pracowników. Możemy je połączyć z wyjazdami integracyjnymi i oprócz zajęć z wybranej dziedziny podszkolić naszych pracowników z języka używanego podczas mniej formalnych spotkań. Możemy też zaproponować je jako nagrodę na przykład dla działu osiągającego najlepsze wyniki. Decydując się na takie szkolenie, dostajemy coś w rodzaju pakietu szkoleniowo-motywująco-integracyjnego, którego cena jest dużo niższa, niż gdybyśmy chcieli zaproponować naszym pracownikom każdy z elementów osobno.

Podane w artykule przykłady są przeglądem najbardziej popularnych typów szkoleń językowych. Warto jednak pamiętać, że firmy szkoleniowe mają zróżnicowane produkty i być może kontakt z nią poskutkuje wypracowaniem zupełnie innych, nowatorskich rozwiązań. Mam jednak nadzieję, że przykłady te przekonają Państwa do myślenia o szkoleniach językowych w kategoriach inwestycji na przyszłość, a więc planowania budżetu na nie w taki sposób, aby przynosiły wymierne korzyści zarówno pracownikom, jak i firmie.

UWAGA

Szkolenia typu blended learning zyskują sobie coraz większą popularność głównie dlatego, że posiadają większość zalet szkoleń internetowych: ich dostępność, możliwość adaptacji materiału oraz monitorowania wyników kursantów, jak również szkoleń ciągłych, tj. kontakt z nauczycielem i innymi kursantami.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Monika Jaranowska

Specjalista do spraw kampanii linków sponsorowanych

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »