| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Kontrola efektów szkoleń językowych

Kontrola efektów szkoleń językowych

Skąd wiadomo, że szkolenia językowe w naszej firmie przynoszą oczekiwane efekty, pomijając zadowolenie zatrudnionych z faktu, że firma je finansuje? Jak mierzyć postępy pracowników w nauce? Jeśli szkolenia mają być efektywne i naprawdę podnosić kompetencje uczestników, potrzebne są właściwe procesy i narzędzia do zarządzania edukacją językową.

Audyt językowy to nowy w Polsce koncept zarządzania szkoleniami językowymi, który stale zyskuje na popularności szczególnie w czasach, gdy uważnie patrzymy na wydatki i zwrot z inwestycji jest dla nas kluczowym parametrem. Audyt językowy pozwala otrzymać informacje na temat efektów, jakie przynosi nauka języków obcych w firmie, tego ilu pracowników naprawdę warto szkolić i czy dostawcy szkoleń wywiązują się ze swoich zadań.

Narzędzie zewnętrzne

Aby przekonać się, czy szkolenia prowadzone są w nowoczesny i profesjonalny sposób, ale przede wszystkim, czy są skuteczne, warto wykorzystać zewnętrzne i obiektywne narzędzie pomiaru – audyt językowy. Szkolenie i testowanie powinny odbywać się jako dwa oddzielne procesy, za pierwszy odpowiada szkoła językowa, profesjonalny edukator, drugi proces przeprowadza zewnętrzna organizacja. Dzięki temu unikamy konfliktu interesów, gdy firma ucząca sama wystawia sobie laurkę za to, co robi. Proces szkoleniowy jest przejrzysty i obiektywnie oceniany. Profesjonalna szkoła językowa nie będzie obawiać się audytu, przeprowadzenie tego procesu nie jest przecież wyrazem braku zaufania. W firmach odbywają się np. audyty finansowe i wcale nie znaczy to, że nie ufamy naszym księgowym.

Przykładowe wdrożenie

Firma szkoli kilkudziesięciu pracowników w całej Polsce, w kilku różnych lokalizacjach. Niewiele szkół jest w stanie nauczać w całym kraju, dlatego przedsiębiorstwo decyduje, aby pracownicy sami wybierali miejsce nauki. Na podsumowanie semestru osoba zarządzająca w firmie szkoleniami otrzymuje tyle zaświadczeń o postępach, ile szkół obsługuje pracowników. Wszyscy awansowali poziom wyżej, a liczba różnych systemów odniesień i ocen nie pozwala na porównanie wyników. Na dodatek testy przeprowadziły osoby bezpośrednio uczące testowanych pracowników. Jak na podstawie takich danych podejmować decyzje? Którzy pracownicy mają się uczyć dalej? Firma decyduje się więc na wprowadzenie audytu językowego.

Na podstawie analizy potrzeb i dialogu z przedstawicielami przedsiębiorstwa firma zajmująca się audytem tworzy regulamin czy też zestaw zasad uczestnictwa w szkoleniach językowych. Nowe zasady zakładają regularne testowanie uczestników zewnętrznym testem, który precyzyjnie oceni aktualny poziom umiejętności oraz pozwoli na określenie skali postępów, na przykład po roku nauki. Przed rozpoczęciem testowania oraz szkoleń odbywa się „wewnętrzna kampania marketingowa”, która prezentuje zmiany i wyjaśnia pracownikom zalety testowania, możliwość monitorowania własnego rozwoju i otrzymania międzynarodowego certyfikatu (certyfikat zostanie wydany jedynie za zgodą pracodawcy).

W efekcie potencjalni uczestnicy zaczynają mierzyć swoje siły na zamiary, w dojrzały sposób podchodzą do szkoleń, wiedząc, że ich efekty zależą przede wszystkim od nich oraz że zostaną obiektywnie zmierzone. Przed rozpoczęciem szkoleń pracownicy podchodzą do testu TOEIC, sprawdzonego narzędzia (5 mln kandydatów rocznie), które ocenia poziom zaawansowania kandydata na skali 10–990 punktów. Zatem wszyscy zdają, nikt nie ma wrażenia, że nie zdał testu, a wynik jest odzwierciedleniem aktualnego poziomu zaawansowania. Pracownicy mogą teraz rozpocząć szkolenia. Po zakończeniu kolejnego etapu nauki test zostanie przeprowadzony ponownie, jego struktura będzie taka sama, poziom trudności pozostanie identyczny, zmienią się tylko pytania. Porównanie wyników przed szkoleniem i po nim pozwoli na ocenę postępów, jakie poczynili pracownicy w całym kraju. Testy zostaną zorganizowane dla dowolnie licznych grup, w dowolnie wybranych przez firmę terminach i lokalizacjach. Liczba szkolonych pracowników nie gra roli, projekt ma sens już od 10 pracowników szkolonych w firmie. Zależnie od wielkości firmy, nawet szkolenie 10 osób może być znacznym wydatkiem, patrząc na budżet szkoleniowy. Warto zatem wiedzieć, czy inwestycja miała sens.

reklama

Autor:

dyrektor oddziału Educational Testing Service (ETS Global BV) w Polsce

Źródło:

INFOR
Monitor Prawa Pracy i Ubezpieczeń648.00 zł

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Masterlease Polska

Firma leasingowa

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »