| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE MOBILNE | KARIERA | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Jak wspierać rozwój osób o niskich kompetencjach – opis praktyk

Jak wspierać rozwój osób o niskich kompetencjach – opis praktyk

75 proc. polskich pracodawców widzi sens w szkoleniu osób o niskich kwalifikacjach, zwłaszcza jeżeli dzięki temu można poprawić konkurencyjność firmy – wskazują wyniki badań PARP. Jednak pracownicy o niskich kwalifikacjach są najrzadziej kierowani na szkolenia. Dlatego warto przyjrzeć się firmom, które w praktyce dbają o rozwój zawodowy tej grupy.

Wartości motorem szkoleń

Osoby mające wykształcenie podstawowe i zasadnicze zawodowe stanowią 9,3 proc. załogi WAS. Są zatrudnione w sortowni bagażu (pracownicy sortowni, brygadziści), przy obsłudze samolotu na płycie lotniska (pracownicy obsługi płytowej, operatorzy sprzętu lotniskowego, brygadziści), w biurze reklamacji bagażowych (bagażowi), jako zespół obsługujący pasażerów z ograniczoną możliwością poruszania się oraz jako kierowcy autobusów. W firmie obowiązują zasady polityki jakości organizacji. Zgodnie z nimi bezpieczeństwo, punktualność i wysoka jakość usług są nadrzędnymi celami każdego pracownika. Z tego względu firma prowadzi system szkoleń osób, które mają stały kontakt zarówno z klientem instytucjonalnym, jak i indywidualnym, a więc także pracowników mających wykształcenie podstawowe lub zawodowe. Specjalnie dla tej grupy pracowników organizuje szkolenia wstępne. Są to szkolenia adaptacyjne pod nazwą „Witamy w WAS”, poza tym dotyczące bezpieczeństwa pracy na lotnisku (ochrona lotnictwa cywilnego, Airside Safety Training), podstawowych umiejętności zawodowych (uzależnione od zajmowanego stanowiska), uprawniające do poruszania się po płycie lotniska, do pracy z tzw. materiałami niebezpiecznymi, do obsługi sprzętu lotniskowego. Prowadzone są też szkolenia paramedyczne z zakresu pracy z pasażerami niepełnosprawnymi.

Każda nowo zatrudniona osoba może liczyć na opiekę doświadczonego pracownika. Zadaniem opiekuna jest wprowadzenie pracownika do nowego środowiska pracy i wdrożenie w obowiązki. Opiekun wydaje też opinię o nowym pracowniku, która brana jest pod uwagę przy przedłużaniu umowy o pracę po okresie próbnym.

Awans jest możliwy

Jeżeli pracownik zostaje w firmie, może wziąć udział w szkoleniach mających na celu rozwijanie umiejętności zawodowych i przyznanie uprawnień do takich specjalistycznych działań, jak: wypychanie i holowanie samolotów (pushback, towing), do pracy na słuchawkach (headset) oraz do kierowania rozładunkiem i załadunkiem samolotu (Load Master). Magdalena Chmara-Łabędzka wyjaśnia, że pracownicy przystępujący do tych szkoleń muszą mieć określony staż pracy i doświadczenie. Niektóre szkolenia wymagają też wcześniejszej weryfikacji umiejętności (zanim uczestnik przystąpi do szkolenia).

Uzyskanie kwalifikacji do wykonywania specjalistycznych działań jest w firmie uznawane za dowód profesjonalnych kompetencji zawodowych w tej dziedzinie i przynosi prestiż w środowisku zawodowym. Co więcej, okazuje się – co podkreśla zastępca kierownika personalnego w WAS – że wyszkolone przez firmę osoby są cenione w lotnictwie cywilnym na międzynarodowym rynku pracy. Dzięki swoim umiejętnościom z powodzeniem znajdują pracę również na zagranicznych lotniskach.

reklama

Polecamy artykuły

Narzędzia kadrowego

POLECANE

URLOPY WYPOCZYNKOWE

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

Eksperci portalu infor.pl

Marta Domagała

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »