| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Jak dobrze wypaść podczas prezentacji?

Jak dobrze wypaść podczas prezentacji?

Zatrudniamy w naszej firmie wielu inżynierów. Są fachowcami w swoich dziedzinach i mają ogromne doświadczenie. Chcielibyśmy, jako firma, wykorzystać ich wiedzę w nowych projektach i zależy nam, aby dzielili się swoim doświadczeniem z innymi osobami. Na początek poprosiliśmy ich o poprowadzenie kilku prezentacji dla młodszych pracowników, a w przyszłości planujemy także edukować naszych klientów. Niestety, słuchacze niewiele z tych wystąpień zrozumieli. Zależy nam, aby inżynierowie dobrze wypadali podczas prezentacji, bo dzięki ich wiedzy skorzysta i nasza firma, i nasi klienci.

Opisany przypadek jest najlepszym przykładem na to, że wiedza merytoryczna nie wystarcza, aby poprowadzić zarówno efektywne, jak i efektowne wystąpienie. Przyjrzyjmy się zatem skutecznym sposobom na przeprowadzenie dobrej prezentacji.

Przygotuj się

Im krótsze ma być wystąpienie, tym więcej czasu należy poświęcić na jego przygotowanie. Mamy więc świadomość, jakie znaczenie ma praca wykonana przed wyjściem przed publiczność. Z drugiej jednak strony, przygotowanie prezentacji wydaje się nudnym zajęciem i wśród wielu różnych codziennych zadań trudno nam znaleźć czas na tę inwestycję (tak właśnie – inwestycję). Przygotowując się do wystąpienia, mówca powinien umieć odpowiedzieć na poniższe pytania.

Kim są moi słuchacze?

Dobry prezenter analizuje, kto będzie słuchał wystąpienia. Z jakiego pokolenia są to osoby? Większość to kobiety czy mężczyźni? Co już wiedzą na temat, którego będzie dotyczyć prezentacja? Dzięki odpowiedziom na tak postawione pytania, mówca może dostosować do słuchaczy język prezentacji, przykłady, ewentualne cytaty i metafory. Warto też zdawać sobie sprawę, że wśród słuchaczy będą zarówno wzrokowcy (30–40 proc.), a więc ci, którzy skuteczniej zdobywają wiedzę, gdy widzą tekst, obrazy, zdjęcia czy wykresy, jak i słuchowcy (20–30 proc.), dla których niebagatelne znaczenie będzie miała intonacja i modulacja, a także natężenie głosu mówcy. Wśród odbiorców będą też kinestetycy, którzy najlepiej zapamiętują, gdy czegoś doświadczają lub sobie to wyobrażają. Chcąc poprowadzić efektywną prezentację, mówca powinien przygotować ją tak, aby najważniejsze treści zostały odbiorcom pokazane (a oni je zobaczą), powiedziane (a oni je usłyszą) i aby mieli możliwość ich „dotknięcia” (poprzez obejrzenie filmu, produktu lub jego części, rozwiązanie zagadki czy wyobrażenie sobie jakiejś sytuacji).

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Marta Zofia Gan

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »