| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Jak dobrze wypaść podczas prezentacji?

Jak dobrze wypaść podczas prezentacji?

Zatrudniamy w naszej firmie wielu inżynierów. Są fachowcami w swoich dziedzinach i mają ogromne doświadczenie. Chcielibyśmy, jako firma, wykorzystać ich wiedzę w nowych projektach i zależy nam, aby dzielili się swoim doświadczeniem z innymi osobami. Na początek poprosiliśmy ich o poprowadzenie kilku prezentacji dla młodszych pracowników, a w przyszłości planujemy także edukować naszych klientów. Niestety, słuchacze niewiele z tych wystąpień zrozumieli. Zależy nam, aby inżynierowie dobrze wypadali podczas prezentacji, bo dzięki ich wiedzy skorzysta i nasza firma, i nasi klienci.

Bądź interesujący... i zainteresowany

W to, aby prezentacja była interesująca dla słuchaczy, najwięcej pracy wkładamy podczas przygotowania. Dlatego też przygotowaniu powinno się poświęcić najwięcej czasu. Dzięki tej inwestycji prezenterzy – inżynierowie będą mieli do przekazania atrakcyjną treść, bogatą w materiały wizualne, przykłady i ćwiczenia. Podczas samego wystąpienia należy pilnować tego, aby głos i postawa ciała były spójne z przekazywaną treścią. Ważne jest także stałe utrzymanie uwagi słuchaczy, które można uzyskać dynamicznym prowadzeniem.

Często popełnianym przez mówców błędem jest maksymalne skoncentrowanie się na sobie – na tym, co mają powiedzieć, jak to mają powiedzieć oraz na tym, jak zapanować nad stresem. Wyobraźmy sobie takiego prezentera, np. inżyniera przedstawiającego jedną z technologii, który nie zauważy po minach menedżerów projektu, że coś jest dla nich niejasne. Lub że się nudzą, bo mowa jest o kwestiach im znanych. Taki inżynier, który przegapi nastawienie odbiorców, nie zrealizuje celu swojego wystąpienia, a więc prezentacja nie będzie efektywna. Dlatego też ważne jest, aby być stale zainteresowanym tym, co dzieje się wśród słuchaczy i jak odbierają to, co mówimy.

A po wystąpieniu...

Uczestniczyłam kiedyś w fascynującej prezentacji o relacjach z klientami wewnętrznymi. Zarówno treść wykładu była dobrze przygotowana i spełniała moje oczekiwania, jak i wykładowczyni zadbała o dynamizm i atrakcyjne pomoce wizualne. Na zakończenie wyświetliła slajd ze swoimi danymi i poprosiła o ewentualne pytania e-mailem. Nie omieszkałam wysłać do niej e-maila z podziękowaniem i kilkoma pytaniami pogłębiającymi temat wystąpienia. Nigdy nie otrzymałam odpowiedzi. Najwyraźniej mówczyni zaplanowała czas na przygotowanie prezentacji oraz na samo wystąpienie, zapominając jednak o zarezerwowaniu sobie czasu na obiecany kontakt po wykładzie. Wrażenie, jakie zrobiła na mnie podczas swojego wystąpienia, zdecydowanie zbladło i już nie oceniam jej jako profesjonalistki. Bo o słuchaczach trzeba pamiętać przed, w trakcie i po prezentacji. Tylko wtedy wypadniemy w ich oczach dobrze.


Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Musolf

ekspert z zakresu podatków i ceł

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »