| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJA MOBILNA | PRACA W INFOR | SKLEP
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Kadry > HRM > Szkolenia i rozwój > Jak dobrze wypaść podczas prezentacji?

Jak dobrze wypaść podczas prezentacji?

Zatrudniamy w naszej firmie wielu inżynierów. Są fachowcami w swoich dziedzinach i mają ogromne doświadczenie. Chcielibyśmy, jako firma, wykorzystać ich wiedzę w nowych projektach i zależy nam, aby dzielili się swoim doświadczeniem z innymi osobami. Na początek poprosiliśmy ich o poprowadzenie kilku prezentacji dla młodszych pracowników, a w przyszłości planujemy także edukować naszych klientów. Niestety, słuchacze niewiele z tych wystąpień zrozumieli. Zależy nam, aby inżynierowie dobrze wypadali podczas prezentacji, bo dzięki ich wiedzy skorzysta i nasza firma, i nasi klienci.

Jakie mają interesy (potrzeby i motywacje)?

Każdemu ze słuchaczy na czymś zależy. Jeśli inżynierowie występują przed grupą np. menedżerów projektów, odbiorcom będzie prawdopodobnie zależało na zdobyciu wiedzy, którą wykorzystają przy najbliższych projektach. Będą chcieli usłyszeć inspirujące ich treści, aby wpaść na własne pomysły, ale także chętnie dowiedzą się, jakie błędy inżynierowie popełnili w przeszłości, aby tym razem uchronić przed nimi siebie i firmę. To oznacza, że oprócz wiedzy technicznej mówcy powinni przygotować wiele przykładów – tych sytuacji, z których wyszli zwycięsko, jak również tych, w których polegli. Jeśli menedżerowie chcą się jak najwięcej dowiedzieć, to mówca powinien zaplanować czas na zadawanie pytań i odpowiadać na nie bez oceniania zarówno samych pytań, jak i ich autorów. A zatem ważna będzie atmosfera prezentacji – sprzyjająca uczeniu się. Po dobrze przygotowanym wystąpieniu słuchacze powinni wyraźnie widzieć korzyści wynikające z tego, że wzięli w nim udział.

Jaki jest cel prezentacji?

Im więcej wiadomo o słuchaczach, tym łatwiej postawić cel prezentacji. Z drugiej jednak strony, cel wystąpienia powinien łączyć oczekiwania słuchaczy, jak również cele mówcy i jego firmy. Na pierwszy rzut oka, w przykładowej prezentacji prowadzonej przez inżynierów dla menedżerów projektu, cel wydaje się oczywisty: przekazać wiedzę. Tak postawiony cel ma jednak dwie pułapki. Pierwsza tkwi w sformułowaniu „przekazać”: to przecież nie inżynier ma się pozbyć wiedzy, tylko słuchacze mają ją pozyskać. A więc zadaniem prezentera będzie sprawienie, że słuchacze zdobędą wiedzę. Na etapie przygotowania to bardzo ważny moment – zmienia bowiem prawdopodobny wykład w ciekawą, inspirującą opowieść lub nawet w warsztaty.

Druga pułapka to nasze założenie, że menedżerowie będą zainteresowani nową wiedzą. A może się przecież zdarzyć, że uczestniczą w prezentacji, bo wykonują polecenie przełożonego i siedzą w sali konferencyjnej z nastawieniem „niejedną prezentację przeżyłem, zapewne i tę jakoś przeżyję”. To oznacza, że prezenter powinien założyć dwa cele – maksymalny (zdobycie wiedzy przez słuchaczy), jak i mniejszy – coś w rodzaju planu B. Planem B może być w tym przypadku zainteresowanie słuchaczy na tyle, aby przyszli na następne w cyklu wystąpienie. Może być to wymienienie się dotychczasowymi doświadczeniami, aby słuchacze zrozumieli, że podczas pracy przy swoich projektach mają w mówcy doświadczonego sojusznika. Celem B może być także zebranie od grona menedżerów problemów, z którymi borykają się na co dzień, aby podczas kolejnego wystąpienia móc się do nich odwołać. Warto sobie tu również zadać pytanie „Po czym poznam, że swój cel, jako mówca, osiągnąłem?”.

Struktura i pomoce wizualne

Skoro wiemy, kim są słuchacze, jakie mają potrzeby i motywacje oraz został ustalony cel prezentacji, najwyższy czas ułożyć strukturę wystąpienia – co powinno być powiedziane najpierw, w jaki sposób wyjaśniać poszczególne kwestie i czym zakończyć wystąpienie. W zależności od celu prezentacji i od nastawienia oraz wiedzy słuchaczy struktura wystąpienia może wyglądać w różny sposób. Można zacząć od elementów łatwiejszych i poprowadzić odbiorców do kwestii najtrudniejszych. Można omawiać zagadnienia od tych najbardziej ogólnych do szczegółowych. Być może w przypadku omawianych inżynierów skuteczna struktura wyglądałaby tak: omówienie danej technologii, przykłady pozytywnie oraz negatywnie zastosowanej technologii i wnioski (do jakich projektów ją stosować, a do jakich nie). Warto zaplanować filmy, wizualizacje i inne pomoce, a także metody, które sprawią, że wystąpienie będzie bardziej interaktywne. Według dr Joy Mighty wśród różnych strategii nauczania wykład ma najniższą efektywność, bo wynoszącą zaledwie 5 proc. Oznacza to, że ograniczając się do tej metody inżynierowie sprawią, iż menedżerowie zapamiętają co 20. zdanie. Skuteczniejszymi metodami są na przykład demonstracje (30 proc.) czy grupy dyskusyjne (50 proc.). Przygotowując plan wystąpienia, warto pamiętać o zasadzie: „Spotkaj się z klientem tam, gdzie on jest, a nie tam, gdzie Ty jesteś”. Ta myśl każe nam pamiętać, że prowadząc prezentację, powinniśmy niejako wziąć słuchaczy za rękę i przeprowadzić ich przez nasz tok rozumowania – tylko wtedy wnioski z wystąpienia, dla nas oczywiste, staną się takie również dla nich.

reklama

Narzędzia kadrowego

POLECANE

PRAWO PRACY DLA RODZICÓW

reklama

Ostatnio na forum

Fundusze unijne

WYDARZENIA

Eksperci portalu infor.pl

Anna Malinowska

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »